هدف ما شناساندن زادگاه فردوسی و فرهنگ شاهنامه است

دنیای اقتصاد- مدیر بنیاد فردوسی شاخه توس گفت: هدف ما شناساندن زادگاه فردوسی و فرهنگ شاهنامه است. پروین خاکپور در گفت‌وگو با ایسنا، در محل بنیاد فردوسی اظهار کرد: بنیاد فردوسی برنامه‌های خود را از حالت کنگره به کارگاه تخصصی تبدیل کرده است و برای اولین بار کارگاه شاهنامه‌خوانی با حضور دکتر خالقی مطلق به مدت ۴۰ ساعت آغاز شد و در ادامه دکتر مفاخر به مدت ۲۰ ساعت این کارگاه را برگزار کرد و کارهای پژوهشی مربوط به شاهنامه نیز در حال اجراست. وی ادامه داد: در این مدت با جهاددانشگاهی، انجمن‌های ایران‌شناسی و انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی همکاری داشته‌ایم و تلاش ما این بوده است تا روستای پاژ را معرفی کنیم، طبق نظرسنجی‌ها در سال ۸۴ کمتر از سه درصد از مردم درباره پاژ اطلاع داشتند ولی اکنون بالغ بر ۴۰ درصد با این مکان تاریخی آشنا هستند و در راستای این اهداف ما برنامه‌های خود را با نام «از زادگاه تا آرامگاه» برگزار می‌کنیم.

دعوت از بزرگان هیات امنای بنیاد فردوسی

خاکپور درباره فعالیت‌هایی که تاکنون در این بنیاد انجام شده است، عنوان کرد: دعوت از بزرگان در هیات امنای بنیاد فردوسی توس مانند پروفسور کنعانی که طی ۱۰ روز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت از برنامه‌های امسال بنیاد بود که باعث یادگیری چیزهای تازه‌ای از فردوسی شد و در این سال‌ها با مسئولین روستای پاژ همکاری داشته‌ایم و با حمایت آن‌ها برنامه‌های خود را در این روستا اجرایی کردیم. مدیر بنیاد فردوسی شاخه توس درباره همکاری با کسانی که می‌خواهند در زمینه فردوسی فعالیت کنند، عنوان کرد: ما آماده همکاری با تمام کسانی که می‌خواهند در زمینه شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی فعالیت کنند، هستیم ولی باید اساتید آن برنامه از نظر دانش علمی توسط بنیاد توس تایید شوند.

همکاری با گروه موسیقی و نقالان برجسته

مدیر بنیاد فردوسی شاخه توس ادامه داد: یک گروه موسیقی کار خود را به بنیاد ارائه داده است و اگر بخش موسیقی آن را تائید کند حمایت لازم را از آن گروه انجام خواهد داد و طی ماه‌های گذشته استادی شعر جدیدی را در رابطه با شاهنامه ارائه داده بود که بعد از تائید بنیاد هم‌اکنون در حال اجرای طرح آن هستیم. خاکپور ادامه داد: در مردادماه برنامه‌ای با حضور یکی از نقالان برجسته جهانی به نام آقای امیر صادقی داریم که رایزنی‌ها با ایشان انجام شده است و برای افزایش آگاهی علمی نقالان مشهد قصد برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور آقای صادقی داریم و دکتر کزازی و دکتر سرابی هر کدام به مدت سه روز در تابستان میهمان ما هستند و در پایان شهریور ماه دکتر خالقی مطلق دومین کارگاه شاهنامه‌پژوهان را برگزار خواهد کرد.