ششمین المپیاد با دوره‌های گذشته متفاوت بود

فولادی وندا حدود یک ماه است به عنوان رئیس اداره‌ی رفاه در بانک توسعه تعاون استخدام شده. او در این گفت وگو به تفصیل از برنامه‌ریزی و اقداماتی می‌گوید که برای بهتر برگزار شدن ششمین دوره المپیاد ورزشی بانک توسعه تعاون از سوی اداره متبوعش انجام شده است. او به جایگاه ورزش در اداره رفاه اشاره و تاکید می‌کند که بخش بزرگی از عملکرد این اداره به موضوع تربیت بدنی و امور ورزشی کارکنان بانک اختصاص دارد. فولادی وندا سپس نقاط ضعف و قوت المپیادهای گدشته را برمی شمرد و اقداماتی را که برای برطرف شدن ضعفها و مشکلات در دوره ششم این رقابتها انجام شده، شرح می‌دهد. او همچنین در خصوص جوایز مسابقات و نحوه تامین آنها صحبت‌های جالبی دارد. این گفت وگو را بخوانید.

***

ابتدا خلاصه‌ای از عملکردتان درخصوص المپیاد ورزشی کارکنان بانک توسعه تعاون بگویید.

همان طور که می‌دانید المپیاد ورزشی بانک توسعه تعاون هرسال در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود و امسال هم ششمین دوره آن در استان زنجان برگزار شد. امسال المپیاد با هدف تجلیل از دو گروه از همکاران، پیشکسوتان و بزرگسالان، در حالی در استان زنجان برگزار می‌شود که ۴۶۳ نفر از شرکت کنندگان بزرگسال رقابت‌های خود را از ۲۶ مردادماه در رشته‌های فوتسال، والیبال، شطرنج، دو ومیدانی و تنیس روی میز آغاز کرده اند. این افراد زیر چهل سال و متولدین ۱۳۵۶ به بعد هستند. مسابقات پیشکسوتان نیزبا یک هفته وقفه از دوم شهریور آغاز شده که طی آن ۸۰ نفر از شرکت کنندگان در رشته‌های فوتسال، مچ اندازی، شطرنج، دارت و تنیس روی میز بعه رقابت می‌پردازند. این همکاران چهل سال به بالا یعنی متولدین ۱۳۵۵ به قبل هستند.

چه تعداد ورزشکار در این دوره از المپیاد شرکت کرده اند؟

حدود ۷۰۰ نفر ورزشکار به همراه عوامل اجرایی در این رویداد ورزشی شرکت کرده اند که حداقل به مدت دو هفته در شهر زنجان که یک میزبان مهربان است، برگزار شد.

چه جایگاهی برای ورزش در برنامه های رفاهی اداره تان قائل هستید؟

براساس مصوبه ی مجلس شورای اسلامی و تأکید دولت یازدهم، هر سال هیات مدیره محترم بانک سرانه‌ای به عنوان سرانه ی ورزش برای همکاران در نظر می‌گیرد. با این سرانه اداره ی رفاه اقداماتی برای همکاران انجام می‌دهد. اگر اداره ی رفاه را دو بخش در نظر بگیریم، یک بخش مربوط به بحث‌های تربیت بدنی و امور ورزشی همکاران است، و بخش دیگر در باره معیشت آنها در قالب وام‌های مسکن، ازدواج یا کمک پرداخت‌های غیرنقدی. در بحث ورزش سعی می‌کنیم علاوه بر سرانه مذکور، مصوباتی هم از هیات مدیره بگیریم و به همکاران اختصاص دهیم، زیرا ورزش نقش و جایگاه مهم و پررنگی در بانک دارد. علاوه براین المپیاد، مسابقاتی به صورت انفرادی یا جمعی برگزار می‌کنیم ، برنامه‌های کوهنوردی داریم، با سازمان‌های دیگرهم قراردادهای ورزشی می‌بندیم که زمینه تحرک همکاران و خانواده هایشان را فراهم کنیم تا از سلامت جسمی و روحی برخوردار شوند و برای بانک و جامعه مفید باشند.

در روند برگزاری المپیادهای بانک چه نقاط قوت و ضعفی وجود دارد؟

یا توجه به این که مدت کمی است در خدمت همکاران اداره رفاه هستم، در اسرع وقت کار گروهی تشکیل دادیم و بر اساس آن نقاط ضعف و قوت پنج المپیادی را که در سال‌های گذشته برگزار شده بود، بررسی کردیم. همچنین اقداماتی را برای المپیاد سال جاری برنامه‌ریزی کردیم. مثلا اگر در سال‌های گذشته اتفاقات خاصی مانند مصدومیت در حین بازی برای همکاران رخ می‌داد، تا اندازه‌ای به دلیل امکانات رفاهی ضعیف بود. امسال چند کار انجام دادیم که وقتی ورزشکاران بانک به المپیاد می‌آیند، هم با خاطره خوش بازگردند و اگر اتفاقی افتاد بتوانیم به سرعت اقدامات لازم را انجام دهیم. در همین رابطه اخیرا یک جلسه‌ای داشتیم که قرار شد که همه همکاران در طول برگزاری این مسابقات بیمه حوادث بشوند.

سیستم محل برگزاری المپیاد را هم تجهیز کرده ایم و خودروی اورژانس به علاوه ی بیمه ی حوادث سالن و امکانات دیگری را اضافه کردیم. البته برای تیم هایی که در المپیاد شرکت می‌کنند از قبل امکاناتی از قبیل لباس، محل اقامت و.... را در اختیارشان قرار می‌دهیم، به اضافه برنامه‌های دیگری از قبیل دیدار از اماکن تاریخی و تفریحی و موارد دیگر. تفاوت دیگری که این المپیاد با المپیاد‌های دیگر دارد این است که این همایش ورزشی با هفته دولت ، هفته بانکداری ، هفته ایثارگران و آزادگان و در انتها با هفته ی تعاون به طور همزمان برگزار می‌شود که مناسبت‌های ارزشمندی هستند و اتفاق‌های خوبی در این موقع از سال می‌افتد.

اگر امکان دارد آماری از رشته‌ها، نفرات شرکت کننده در هر رشته و .... ارائه دهید.

یکی از رشته‌های این دوره فوتسال است. این رشته سال گذشته با ۲۷ تیم و ۲۴۳ بازیکن در الپیاد شرکت کرده بود. امسال این سهمیه را به ۳۰ تیم با ۳۰۰ بازیکن افزایش دادیم یعنی حدود ۲۳ درصد. والیبال نیز در سال ۹۴، با ۴ تیم و ۴۰ بازیکن در مسابقات شرکت کرد که امسال به ۵ تیم با ۵۰ بازیکن ، یعنی ۲۵ درصد افزایش یافته است. در رشته شطرنج هم ۱۴ بازیکن سال گذشته شرکت کرده بودند که امسال با۷۱ درصد افزایش به ۲۴ بازیکن رسیده. در رشته دو ومیدانی هم سال ۹۴، ۱۵ بازیکن شرکت داشتند که امسال به ۳۷ نفر رسید، یعنی ۱۴۶درصد افزایش. تنیس روی میز هم شامل ۱۶ بازیکن بود که امسال با ۵۰ درصد افزایش ۲۴ نفر هستند. به هرحال ما همکاران را ترغیب می‌کنیم بیشتر به سمت ورزش بیایند. این را هم اضافه کنم که در مراسم اختتامیه امسال از قهرمانان ملی که در بانک توسعه تعاون کار می‌کنند و همچنین قهرمانان دوره‌های گذشته تجلیل شد. حدود ۱۸ تن ازهمکاران ما عناوین مختلفی در کشور داشته اند، مثل آقای ستارخویی که دو دوره در ووشو و شش دوره در کاراته مقام قهرمانی دارند.