چیزهایی هست که نمی‌دانید - ۷ اسفند ۹۳
تا کنون چندین گزارش در خصوص آشنایی با قابلیت‌های پنهان سرویس الکترونیکی جی‌میل را به شما آموزش داده‌ایم. اما قابلیت‏های جی‌میل تمامی ندارد. این سرویس آنقدر قابلیت‏های متنوعی دارد که برخی از آنها به صورت پیش فرص برای کاربران فعال نیستند و همین باعث می‏شود از وجود آنها بی خبر باشیم. در ادامه زیر به شما 10 قابلیت جدید جی‌میل که از آن بی خبر هستید را نشان می‌دهیم. برای فعال کردن این قابلیت‏ها باید به بخش تنظیمات جی‌میل رفته و از بخش Labs موارد مورد نظر خود را انتخاب کرده و در نهایت در قسمت پایین صفحه Labs، روی دکمه Save Changes کلیک کنید.

10- Quick Links
pic۱
از طریق قابلیت Quick Links می‏توانید هر لینک پراستفاده مورد نظر خود را به جعبه سمت چپ صفحه اضافه کنید. این لینک‏ها می‏توانند بوک‌مارک باشند یا یک جست‌وجوی پراستفاده. امکان اضافه کردن برچسب‏ها یا هر لینک دیگر نیز در این بخش وجود دارد.

9- Canned Responses
pic۲
از طریق قابلیت Canned Responses می‏توانید متن‏های مختلف را ذخیره کنید تا از طریق منوی مربوطه به آنها دسترسی داشته باشید. برای مثال اگر قرار است پیغام‏های مشخصی را هر روز برای افراد مختلف ارسال کنید می‏توانید از این طریق این پیغام‏ها را ذخیره کرده و سپس هر زمان که به آنها نیاز داشتید به متن نامه خود اضافه کنید. امکان ویرایش این متون پس از اضافه کردن به متن نیز وجود دارد.

8- Default 'Reply All'
pic۳

معمولا در ایمیل‏هایی که چندین نفر مخاطب نامه هستند وقتی پاسخی از جانب یکی از مخاطبان ارسال می‏شود بهتر است که آن پاسخ به همه افرادی که در بحث شرکت کرده‏اند ارسال شود.
به‌صورت پیش‏فرض وقتی روی دکمه Reply کلیک می‏کنید تنها اسم فرستنده اصلی نامه در لیست دریافت‏کنندگان قرار می‏گیرد. اگر مایل هستید هر زمانی که روی دکمه Reply کلیک می‏کنید Reply All فعال شود و نامه به تمام افراد درگیر در بحث ارسال شود به سادگی می‏توانید قابلیت Reply All را از Labs فعال کنید.

7- Apps Search
pic۴
اگر از سرویس‏های Google Docs و Google Site استفاده می‏کنید می‏توانید با فعال کردن قابلیت Apps Search در لابراتوار جی‌میل، وقتی در قسمت جست‌وجو به دنبال مورد خاصی هستید، آن مورد در اسناد ذخیره شده در Google Docs را نیز جست‌وجو کنید.


۶- Send & Archive
pic5
با این قابلیت شما می‏توانید وقتی ایمیل را پاسخ می‏دهید، کل گفت‌وگوی خود با شخص مورد نظر را آرشیو کنید. در جی‌میل ایمیل‏های ارسالی و دریافتی حتی پس از خوانده شدن در صندوق نامه‏ها باقی می‏مانند مگر اینکه آنها را آرشیو کنید. با این دکمه بلافاصله پس از ارسال ایمیل، گفت‌وگوی پاسخ داده شده آرشیو می‏شود.

۵- Unread Message Icon
pic6

با قابلیت Unread Message Icon تعداد نامه‏های خوانده نشده اکانت جی‌میل، شما در گوشه تب مربوط به آن نمایش داده می‏شود. به این ترتیب برای آگاه شدن از وجود نامه جدید نیازی نیست تا هر بار تب مربوط به جی‌میل را باز کرده و به عدد نوشته شده در کنار Inbox نگاه کنید.

4- Auto Advance
pic۷

از طریق قابلیت Auto Advance به جای اینکه پس از خواندن یا پاسخ دادن نامه به صفحه لیست نامه‏های اینباکس انتقال داده شوید، به نامه بعدی یا قبلی ارجاع داده خواهید شد.


3- Preview External Service in Messages
pic۸

در لابراتوار جی‌میل چند قابلیت وجود دارد که با فعال کردن آنها می‏توانید پیش‏نمایشی از ویدئوها، اسناد، ایمیل‏های صوتی و... را بدون نیاز به اجرا یا باز کردن آنها مشاهده کنید. به عنوان مثال با فعال کردن این قابلیت وقتی آدرسی در ایمیل وجود داشته باشد، مکان مورد نظر روی نقشه نمایش داده می‏شود. اسناد مختلف نیز به همین ترتیب پیش‏نمایش می‏شوند.

۲- Custom Keyboard Shortcuts

pic۹
اگر شما هم عاشق کلیدهای میانبر هستید و مایلید تا امور را با سرعت بیشتری انجام دهید می‏توانید از کلیدهای میان‏بر جی‌میل استفاده کنید. برای نمایش لیست بلند بالای کلیدهای میانبر پیش‏فرض جی‌میل تنها کافی است کلید? (دکمه علامت سوال‏ انگلیسی) را وارد کنید. اما اگر این کلیدها کافی نیستند یا مایل به سفارشی کردن آنها هستید می‏توانید از قابلیت Custom Keyboard Shortcut در لابراتوار جی‌میل بهره ببرید.

1- Undo Send

pic10
احتمالا برای شما پیش آمده که بلافاصله پس از فشار دادن دکمه Send متوجه شده باشید که بخشی از نامه به اشتباه وارد شده یا فایل پیوست به درستی به نامه اضافه نشده است. عموما چند ثانیه پس از ارسال نامه متوجه این موضوع می‏شویم. کلید Undo Send دقیقا منجی هر کاربری در این شرایط است. پس از ارسال نامه، یک نوار برای چند ثانیه در قسمت بالای صفحه، نمایش داده می‏شود تا در صورت تمایل نامه را Undo کنید. در واقع وقتی دکمه Send را فشار می‏دهید برای مدت زمانی که خودتان تعیین می‏کنید جی‌میل نامه را ارسال نمی‏کند تا در صورت مشکل بتوانید نامه را بازگردانده و ویرایش کرده و مجددا ارسال کنید.