از تیم 2006 بهتریم!
هومن افاضلی مربی و کارشناس فوتبال تیم ملی ایران در این دوره از جام جهانی در گروه بسیار دشواری قرار گرفته است و در شرایطی قرار دارد که هر سه تیم چه از نظر مهره‌های با تجربه و نامی و چه از لحاظ رنکینگ فیفا از ایران جلوترند. آرژانتین که شانس اول صعود از این گروه محسوب می‌شود و از بین دو تیم بوسنی و نیجریه برخلاف خیلی‌ها که عقیده دارند نیجریه شانس دوم گروه ماست، من بوسنی را گزینه محتمل‌تری می‌دانم. ولی اینها هیچ کدام دلیل بر این نیست که رتبه‌بندی جدول گروه ما در پایان به همین شکل باشد و باید دید تیم ها، شرایط و کیفیت فردی را چطور در شرایط تیمی و آن هم در میدانی مثل جام جهانی می‌توانند پیاده کنند.
یکی از کارهای خوب آقای کی روش انتخاب بازی‌های تدارکاتی مناسب قبل از جام بوده است که هم از نظر تبدیل اردو به مسابقات جدی و محک خوردن بازیکنان در قالب تیم و هم از بابت شبیه سازی همگروه‌های ما در این بازی‌ها انتخاب‌های مناسبی انجام شد. نکته مهم این بود که ما نباید با تیم‌هایی که خیلی از ما بالاتر هستند بازی کنیم. اشتباهی که در جام جهانی ۹۸ انجام دادیم و به مصاف تیم‌هایی رفتیم که خیلی از ما قوی‌تر بودند و با یک شکست پرگل شیرازه تیم از هم پاشید و روی تیم از نظر روحی و فنی تاثیر منفی گذاشت.
آقای کی روش در مورد دعوت بازیکنان هم انتخاب‌های خوبی انجام داد و فکر می‌کنم فرد شایسته‌ای وجود ندارد که از این لیست جا مانده باشد. ترکیبی از بازیکنان جوان و آینده دار فوتبال ما و همچنین دوملیتی‌ها و بازیکنان با تجربه که در شرایط اردو به خوبی می‌توانند با هم هماهنگ شوند. میانگین سنی خوبی داریم و تعداد زیاد بازیکنان دوملیتی هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. مثبت از این جهت که در فضای فوتبال حرفه‌ای رشد کرده‌اند و می‌توانند در جام جهانی به کیفیت فنی تیم کمک کنند و منفی از این جهت که با فرهنگ فوتبال ما ممکن است آشنایی نداشته باشند که من فکر می‌کنم در این مدتی که تیم در اردو بوده این مشکل تا حدودی برطرف شده باشد.
تیم امسال ما نسبت به سال ۲۰۰۶ شرایط بهتری دارد و از لحاظ برگزاری اردو و بازی‌های تدارکاتی و در اختیار داشتن بازیکنان توسط کادرفنی بهتر از آن دوره است. در سال ۲۰۰۶ به جز رحمان رضایی سایر لژیونرهای ما مصدوم بودند. جواد نکونام در کشورهای عربی فوتبال بازی می‌کرد. فریدون زندی و علی کریمی مشکل مصدومیت داشتند ولی از این جهت این برتری را داشت که در آن دوره ما سه بازیکن داشتیم که سابقه بازی در بایرن مونیخ را داشتند که در این دوره چنین بازیکنانی نداریم.
در کل ما باید در جام جهانی رو به بازی فیزیکی بیاوریم و با انجام بازی‌های خوب به فکر نتایج آبرومندانه باشیم و امیدوارم اتفاقی که برای کره‌شمالی یا عربستان در جام‌های گذشته افتاد در این دوره برای ما نیفتد و بعد از آن اگر توانستیم به فکر کسب امتیاز باشیم. این جام می‌تواند دستاورد‌های بسیاری برای ما داشته باشد و آینده تیم ملی را در اختیار جوانانی مثل جهانبخش، آزمون، بختیار رحمانی و... قرار دهد.