دنیای اقتصاد- مدیر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اجرای پروژه تراموای شهر اصفهان با سرمایه ۴۵۰ میلیارد تومانی در دستور کار است، گفت: در حال حاضر پیگیر اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای منعقد شده در این خصوص هستیم و مذاکرات برای نهایی شدن طرح در جریان است. سید مرتضی حسام‌نژاد اظهارکرد: شهر اصفهان از مقاصد اولیه گردشگران داخلی و خارجی است و بر همین اساس شهرداری اصفهان اولویت خود را در حوزه گردشگری، به ویژه هتل سازی قرار داده تا علاوه بر افزایش گردشگران، ضریب ماندگاری آنان را نیز در شهر اصفهان افزایش دهیم. وی اظهارکرد: ایجاد بسترهای لازم از جمله اتوبوس گردشگر، امکانات رفاهی و تفریحی و معرفی سایر توانمندی‌ها و زیبایی‌های شهر اصفهان از دیگر اقدامات مدنظر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها در این حوزه است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برای تشویق و ترغیب سرمایه‌گذار در موضوعات ذکر شده ، شورای اسلامی شهر اصفهان سرمایه‌گذارانی را که در زمینه‌های هتل‌سازی و ساخت محل‌های اقامتی فعالیت کنند از پرداخت عوارض و تراکم معاف دانسته این در حالی است که برخی از شهرهای کشور بالاترین نرخ تعرفه عوارض و تراکم را برای ساخت چنین مراکزی مصوب کرده‌اند. وی موضوع حمل و نقل عمومی را از دیگر اولویت‌ها در امر سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری اصفهان دانست و گفت: تهیه ۵۰ دستگاه اتوبوس BRT با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی را در دستور کار داریم، همچنین تاکسی گردشگری، تاکسی‌های VIP و مینی‌بوس و اتوبوس‌های برقی از دیگر طرح‌های مطرح برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه حمل و نقل پاک شهری است. وی با اشاره به اجرای پروژه تراموا با سرمایه ۴۵۰ میلیارد تومانی گفت: در حال مذاکرات نهایی برای اجرایی شدن تفاهم نامه ها و قراردادهای منعقد شده در خصوص پروژه تراموا هستیم.

حسام نژاد اضافه کرد: از موضوعات دیگر که از دغدغه‌های اساسی مدیران کلان شهری به شمار می رود این است که با ورود به فرایند مدیریت پسماند و فراوری زباله به جذب پسماندها در طبیعت کمک کنیم. وی ادامه داد: در این زمینه طرح تولید انرژی از زباله و تولید برق از انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر را با چند گروه سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای آلمان و ترکیه در دست مذاکره و بررسی داریم. وی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را چهارمین اولویت در مشارکت و سرمایه‌گذاری خواند و اظهارکرد: در برخی موارد مشاهده می‌شود از نظر خلق ایده قوی، اما از لحاظ توانایی مالی در عینیت بخشی به آن از تمکن مالی ضعیفی برخوردار هستند، لذا تصمیم برآن شد برای برطرف‌کردن این خلاء یک شرکت توسعه دهنده تأسیس شود. مدیر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان تاکید کرد: البته نباید فراموش کرد که اشتغال، گردش مالی و رشد اقتصادی شهر اصفهان در بخش‌های تجاری، اداری و مسکونی بسیار بالاست و این نیز یکی دیگر از روندهای معمول و با اهمیت در سرمایه‌گذاری است که به موازات سایر اولویت‌ها انجام می‌گیرد.