یک تلویزیون آندرویدی
اواخر دی‌ماه سال‌جاری گروه صنعتی انتخاب از محصول جدید خود با عنوان «نخستین تلویزیون آندرویدی در بازار ایران» رونمایی کرد. مسوولان این شرکت در روز معرفی این تلویزیون جدید مدعی شدند که با وجود ایجاد موانع و محدودیت‌های مختلف برای تولیدکنندگان داخلی، نخستین تلویزیون هوشمند با سیستم‌عامل آندروید را با همکاری شرکت دوو کره‌جنوبی در ایران تولید کرده‌اند. این اولین محصول تولید گروه انتخاب نیست؛ چراکه پیش از این شرکت با نام برند «اسنوا» تلویزیون‌های مختلفی را روانه بازار کرده بود. با محمد‌رضا عنوانی، مدیر بازاریابی گروه انتخاب در خصوص این محصول جدید و شرایط تولید تلویزیون در کشور گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌‌خوانید:
اولین سوال را بهتر است با تلویزیون جدیدی که هفته گذشته این شرکت معرفی کرد شروع کنیم. این محصول چه ویژگی‌هایی دارد؟
این تلویزیون اولین تلویزیون هوشمند تولیدی است که مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید است. با توجه به اینکه استفاده از سیستم‌عامل آندروید در کشور بین کاربران موبایل و تبلت با رشد قابل توجهی همراه است ما تصمیم گرفتیم برای جذب بیشتر کاربران از سیستم‌عامل آندروید روی این تلویزیون استفاده کنیم که کاربران بتوانند از طریق گوشی یا تبلت خود نیز با این محصول در ارتباط باشند. در حال حاضر تمامی اپلیکیشن‌هایی که روی موبایل‌های آندروید نصب می‌شود، روی این تلویزیون هم قابل نصب و استفاده است.
سیستم‌عامل مخصوص گوشی و تبلت روی این تلویزیون نصب شده و یا شما روی آن تغییراتی ایجاد کرده‌اید؟
خیر آندروید استفاده شده روی این تلویزیون یک آندروید صنعتی است. ساختار یک تلویزیون با ساختار صنعتی یک گوشی یا تبلت متفاوت است بنابراین، نمی‌توان همان نسخه از آندورید موبایل یا تبلت را روی تلویزیون مورد استفاده قرار داد. بنابراین از آندروید صنعتی روی این محصول استفاده شده است. که این سیستم‌عامل صنعتی هم از شالوده همان سیستم‌عامل معمولی آندروید گرفته شده که با تغییراتی مناسب استفاده در یک تلویزیون شده است.
تا پیش از تولید این تلویزیون هوشمند شرکت انتخاب چه تجربه‌هایی در بخش تولید تلویزیون داشته است؟
اولین تلویزیونی که ما به بازار عرضه کردیم، تلویزیون‌های CRT بود.این محصول اواخر سال ۸۴ وارد بازار شد. در واقع ما اولین تلویزیون‌های تولید داخل را با یک هزینه بسیار کلانی در بخش تلویزیون‌های CRT یا همان تلویزیون‌های لامپی وارد بازار کردیم. بعد از CRT تقریبا در سال ۸۸-۸۹ تولید تلویزیون‌ها در بخش LCD، LED را ادامه دادیم. در حال حاضر هم به بحث تولید تلویزیون‌های هوشمند با برند دوو رسیده‌ایم. درست است که تلویزیون‌ هوشمندمان را با فاصله و با تاخیر نسبت به برند‌های رقبا وارد بازار کردیم، ولی مهم این است که با تمام سختی و مشکلات وارد این نوع بازار رقابتی نیز شدیم.
چرا این تلویزیون هوشمند را با برند دوو وارد بازار کردید؟
با توجه به اینکه دوو دارای سابقه و وجهه خوبی در بازار ایران است و با توجه به اینکه سهم بازار متعلق به این نام تجاری به علت غیبت چند ساله در بازار به برخی از رقبا اختصاص یافته بود تصمیم گرفتیم که بازگشت دوو به ایران را مصادف با ارائه محصولی با یک تکنولوژی منحصر به‌فرد کنیم.
استفاده از متون کره‌ای در تبلیغات تلویزیون آندروید دوو با چه استراتژی بوده است؟
با توجه به اینکه در مدت زمان غیبت دوو در ایران افرادی سودجو محصولات قاچاق یا با نام‌های تجاری شبیه به دوو. محصولات تقلبی را وارد بازار کرده بودند به این خاطر با تبلیغاتی اینچنینی خواستیم به مردم یادآور شویم که دووی اصل کره اکنون به ایران بازگشته است و سایر نام‌های مشابه و با گارانتی‌های متفرقه، دووی اصل کره‌جنوبی نیست.
چطور تا پیش از این محصول، محصولات دوو را با برند اسنوا وارد بازار می‌کردید و نگرانی بابت فروش تلویزیون با این برند نداشتید؟
برند اسنوا یک برند ملی لوازم خانگی در بازار ایران است و برند دوو یک برند کاملا کره‌ای است و هرگز هیچ‌یک از محصولات مشابه و یکسان این دو برند با نام تجاری یکدیگر وارد بازار نشده‌اند؛ چراکه هر یک از این برندها بازار هدف و سهم بازار مشخصی را هدف قرارداده‌اند.
تلویزیون آندروید شما قرار است چه زمانی وارد بازار شود؟
حدود سه هفته پیش این تلویزیون رونمایی شد و تا آخر این ماه در کلیه نمایندگی‌های سراسر کشور در سایز‌های متنوع ارائه خواهد شد.
چه میزان از سهم بازار تولید تلویزیون را محصولات شرکت شما تشکیل می‌دهند؟
سهم ما در بازار تولیدات تلویزیون کشور در سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد بوده است. این درصد سهم بازار به‌خاطر ارائه یک سبد کامل محصولات بوده است یعنی وقتی یک مصرف‌کننده به بازار می‌رود در کنار یخچال فریزر ساید بای ساید، ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک یا اجاق گاز، امکان خرید تلویزیون این گروه را نیز داشته باشد.
با ورود با بازار محصولات صوتی تصویری با تکنولوژی روز برای آینده نیز تصمیم داریم این میزان سهم بازار را به عددی در خور شان نام برند دوو ارتقا دهیم. همچنین در حال حاضر گروه انتخاب از لحاظ سطح فروش اولین نماینده دوو در دنیا است و ما مهم‌ترین شریک دوو در دنیا هستیم.
چه پیش‌بینی برای فروش این محصول جدید دارید به نظر شما ورود این محصول می‌تواند تاثیری در سهم شما در بازار تولید تلویزیون و فروش آن داشته باشد؟
با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد وسایل ارتباطی نظیر گوشی‌های هوشمند بازار دارای سیستم‌عامل آندروید است وبا قیمت رقابتی و امکانات خاص نصب شده روی محصولات جدید دوو الکترونیک در نظر گرفته شده است ما پیش‌بینی می‌کنیم که ورود این تلویزیون به بازار می‌تواند در میزان سهم ما در بازار تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. با توجه به اینکه خانواده‌های ایرانی همیشه دوست‌دار امتحان کردن چیزهای جدید هستند می‌توانم بگویم این محصول فروش خوبی در بازار خواهد داشت. البته به جز اینها ما یک امکان ویژه دیگر هم به این تلویزیون جدید اضافه کردیم که در حال حاضر تنها برند دوو آن را دارد.
این ویژگی چیست؟
قابلیت منحصربه‌فرد نمایش دو تصویر همزمان به‌صورت تمام صفحه Dual Screen
به این صورت که به صورت همزمان و با عینک‌های مخصوص دونفر می‌توانند دو محتوای مجزا و مورد علاقه خودرا به‌صورت تمام صفحه مشاهده کنند.
ویژگی Dual Screen این امکان را به کاربران می‌دهد که دو برنامه را به صورت مجزا و همزمان در صفحه نمایش تمام صفحه مشاهده کنند، بدون اینکه صفحه نمایش نصف شود. برای استفاده از این امکان باید یک کاربر در یک سمت خاص از تلویزیون بنشیند و کاربر دیگر نیز در سمت خاص دیگری. همچنین هر کدام از این دو کاربر باید از دو عینک مخصوص استفاده کنند تا بتوانند برنامه‌های خاص خودشان را به صورت جداگانه، اما همزمان از طریق یک تلویزیون و به‌صورت کاملا تمام صفحه مشاهده کنند. این ویژگی را در حال حاضر هیچ‌کدام از تلویزیون‌های حال بازار ندارند.
با توجه به اینکه تجهیزات اصلی تلویزیون‌های شما از خارج از کشور وارد می‌شود آیا واقعا می‌توان این محصول را تولید کامل ایرانی دانست؟
خیر همان‌طور که در سوالات قبلی عرض کردم دوو یک برند کره‌ای است.
به‌عنوان آخرین سوال وضعیت تولید تلویزیون را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاضر رهبرهای‌ اصلی این بازار در دنیا و ایران شرکت‌هایی کره‌ای هستند. اگر ما بخواهیم با همچنین برند‌هایی رقابت کنیم باید یکسری کارهای ویژه انجام دهیم.
یکی از این کارها می‌تواند کاری باشد که ما انجام داده‌ایم، مانند آوردن یک محصول جدید. ما می‌خواستیم یک برگ جدید را رو کنیم و خونی تازه در دوو به جریان اندازیم انشاا.. موفق خواهیم شد.