کاکتوس، بیانیه سیتروئن در دفاع از سادگی
سیتروئن هفته گذشته تصاویر و جزئیاتی از خودروی تازه‌ای منتشر کرده که به ادعای خودروساز فرانسوی مجموعه‌ای است از جدیدترین نسل خودروهای سیتروئن: کاکتوس که قرار است جهشی تازه در طراحی و صرفه‌جویی و پیشتازی در مسیری تازه برای خودروسازی که ظرف یک دهه گذشته راهش را گم کرده است، باشد.
پژو-سیتروئن با هدف دستیابی به بخش‌های تازه‌ای از بازار، به خصوص بخش خودروهای لوکس و خاص، در قالب برنامه‌ای وسیع و نوآورانه قصد دارد هویت و شاخصه‌هایی تازه برای دو برند پژو و سیتروئن تعریف و موقعیت خود را در رقابت با رقبای سرسختی چون فولکس واگن، فورد، جنرال موتورز و اوپل مستحکم‌تر کند و در آینده‌ای نزدیک خریداران بالفعلی را که ممکن است انتخاب اول آنها یک بی‌ام‌و یا آئودی باشد، مجذوب خودروهای تازه‌اش کند. خودروی شاسی‌بلند اما کوچک کاکتوس (Cactus) از قرار اولین گام سیتروئن برای ترسیم دنیایی تازه در صنعت خودرو است، خودرویی که علاوه‌بر تفاوت‌های چشمگیر در ظاهر و تجهیزات، مدیران سازنده‌اش تاکید دارند این خودرو دوستدار و وفادار محیط زیست است و در مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری بسیار به‌صرفه خواهد بود. سیتروئن از زمان دقیق یا تقریبی شروع تولید کاکتوس خبر نداده، اما برخی رسانه‌های فرانسوی خبر داده‌اند تولید اولین نمونه‌های آن احتمالا از اواسط سال ۲۰۱۴ آغاز خواهد شد. یان فلچر، از موسسه تحقیقاتی IHS پیش‌بینی می‌کند سیتروئن از سال ۲۰۱۵ سالانه ۸۰ هزار دستگاه از این خودرو را تولید کند. در صورت تولید انبوه، انتظار می‌رود کاکتوس جایگزین خودروی فعلی C۴ سیتروئن شود. خودروساز فرانسوی همچنین قصد دارد با پیروی از الگوی کاکتوس مدل‌های تازه‌ای را جایگزین دو خودروی کوچک C۱ و C۳ کند.
فردریک بانزه، مدیر برند سیتروئن، پنج‌شنبه گذشته در گفت‌وگویی با نشریه فرانسوی Les Echos گفت که این خودرو خریدارانی را جذب خواهد کرد که خودرویی با کیفیت، اما ساده می‌پسندند، آنهایی که اطوارهای خودروهای نسل امروز، دکمه‌های بی‌شمار و پیچیدگی‌های فنی و الکترونیکی‌ آنها خسته و ناامیدشان کرده است. سیتروئن مدعی است کاکتوس را طراحی کرده تا استرس و پیچیدگی‌های رانندگی را به حداقل برساند.
کاکتوس ظاهری آرام‌بخش دارد. اگرچه طراحی‌اش -برخلاف نامش- نرم و لغزنده است، به اندازه کافی پیچیدگی بصری هم دارد و چشم را در نقاطی درست درگیر می‌کند. خریداران این خودرو نباید چندان نگران خش افتادن یا ضربه خوردن بدنه‌اش باشند، چون بخش‌های زیادی از بدنه کاکتوس از تاول‌هایی پر از هوا پوشیده شده که -همچون روکش‌های نایلونی حباب‌داری که دور اشیای شکستنی می‌پیچند- مانند ضربه‌گیر از بدنه حفاظت می‌کنند. این یک ایده بسیار جدید به نام Airbump است که اهالی سیتروئن ۳ سال تمام وقت صرف بررسی و آماده کردن برای تولید کرده‌اند. قسمت عقبی کاکتوس در واقع هویت بصری این خودرو است، سطوح و گوشه‌هایی نرم و چراغ‌های LED که در نظر اول مانند چراغ‌ عقب معمولی همه خودروها است، اما از نزدیک متفاوت و با جدیدترین فناوری‌ها ساخته شده است. شگفت آنکه با همه اینها کاکتوس نه دم‌دستی و خام به نظر می‌رسد و نه کودکانه و ایده‌ای سرخوشانه.
کاکتوس در داخل هم بی‌پیرایه است. دکمه یا هر چیز اضافه دیگری حذف شده تا هم فضای بیشتری باقی بماند و هم پول بیشتری برای خریدار. بنابراین داشبورد به شکل و اندازه‌ای درست و مناسب تقلیل یافته و ساده و خالی از جزئیات است. ابزارها و سیستم‌های ناوبری و سنجش دما و هوا همه در یک صفحه نمایش خلاصه شده‌اند. دریچه‌های تهویه هوا هم از داشبورد جدا شده‌اند و ایربگ به نزدیک سقف و سایه‌بان جلو متصل شده است. صندلی‌های جلو به نیمکتی شبیه‌اند که از قضا فوق‌العاده راحت هستند. از آنجا که برخی مدل‌های کاکتوس جعبه‌دنده‌ای دستی خواهند داشت، نیمکت جلو برشی خورده تا جایی برای دسته دنده فراهم شود.
خبری از صندلی‌های الکتریکی و خم و باز شدن آنها و حالات متفاوت رانندگی نیست. از نظر طراحان کاکتوس، اینها فقط حاشیه رفتن است. باقی خودروسازان فقط وزن و هزینه را بالا می‌برند، آن‌ هم برای امکاناتی که واقعا ضروری نیستند و تنها سرنشینان را گیج می‌کنند. کاکتوس قرار است نیازهای اصلی و اولیه هر راننده و سرنشین را به شکلی بهتر و راحت‌تر برآورده کند. کاکتوس به موتور هایبرید پژو-سیتروئن مجهز است که به جای یک باتری سنگین و گران‌قیمت از کمپرسوری سبک و ارزان‌قیمت و هوای فشرده برای ذخیره انرژی استفاده می‌کند و مصرف سوخت آن کمتر از ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با حذف اضافات، استفاده از موتور ۳ سیلندر و پرهیز از نصب چرخ‌ها و تایرهای سنگین وزن، همه‌چیز ایده‌آل به نظر می‌رسد.
کاکتوس جذاب و دیدنی است، با این حال بعید به نظر می‌رسد سیتروئن روی این خودروی ناشناخته قمار کند و همه امیدش را به آن ببندد، اما هر چه باشد، کاکتوس بیانیه تازه‌ای است که سادگی و راحتی و پرهیز از اضافه‌کاری را ستایش می‌کند، خصوصیاتی که به گفته مدیران سیتروئن، سرمشق آینده خطوط تولید در کارخانه‌های خودروساز فرانسوی خواهند بود. در نمایشگاه پیش روی خودروی فرانکفورت نمونه‌ای از این خودرو به نمایش درمی‌آید که به گفته مدیران سیتروئن تا ۹۰ درصد کامل و مطابق با محصول نهایی است.