نارضایتی معاون وزیر کار از نرخ بیکاری خراسان رضوی

دنیای اقتصاد- معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نرخ بیکاری ۱۲ درصدی خراسان رضوی ابزار نارضایتی کرد. به گزارش ایسنا، عیسی منصوری در چهارمین نشست تخصصی توسعه اشتغال منطقه شرق کشور، اظهار کرد: خراسان رضوی علی‌رغم اینکه در سال ۹۳ روند خوبی در کاهش نرخ بیکاری داشت متاسفانه در سال ۹۴ این نرخ به ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد که به هیچ عنوان برای استان مطلوب نبود البته این موضوع حاصل مختصات اقتصادی کل کشور و مشکلات خاص استان در مسائل اقتصادی بود اما خوشبختانه ظرفیت خوبی در استان شناسایی شده که می‌تواند بیکاری را به درستی هدایت کند.وی بخشی از دلایل رشد نرخ بیکاری در استان را مهاجرت نیروهای بیکار سایر استان‌ها به خراسان رضوی دانست و گفت: معمولا با ورود شرایط اقتصادی کشور به تحریم و رکود و در نتیجه کاهش کار در کشور نیروهای بیکار از سایر استان‌ها به سمت استان‌های با ظرفیت جذب می‌شوند و این امر مساله‌ای است که برای خراسان رضوی نیز اتفاق افتاده و قابل انتظار است.

آماری از بیکاری در دست نیست

معاون وزیر کار با اشاره به اینکه تنها مرجع آمار رسمی ما در زمینه‌های مختلف مرکز رسمی آمار ایران است، گفت: تاکنون هیچ‌گونه مرجع مشخصی برای ارائه داده‌های کاربردی وجود ندارد. منصوری به طراحی دو طرح تکاپو و حرکت برای جبران عقب‌ماندگی در ایجاد اشتغال اشاره و عنوان کرد: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ رشد افزوده کل کشور کمتر از یک درصد بوده و این درحالی است که رشد اقتصادی حاصل از ورود نیروی جدید دو برابر این میزان بوده و این بدان معنی است که بهره‌وری نیروی جدید نسبت به ارزش افزوده بیشتر است. واضح است که کار محمل خوبی برای رشد است و تاثیر آن از سرمایه‌گذاری نیز بیشتر است. معاون وزیر کار گفت: بهتر است به جای اینکه درصدد رشد اقتصادی برآییم ابتدا ایجاد اشتغال کنیم چرا که رشد اقتصادی مستقیما به ایجاد اشتغال نمی‌انجامد اما ایجاد اشتغال رشد اقتصادی به همراه خواهد داشت. در این زمینه نگاه ما باید اشتغال‌محور باشد. در زمینه ایجاد اشتغال به سمت مزیت‌های بومی و منطقه‌ای رفته‌ایم زیرا اشتغال در این زمینه پایدارتر است. منصوری با اشاره به اینکه به منظور اجرای طرح‌های وزارت‌خانه باید مدیریت کلان استان‌ها همکاری لازم را به عمل آورند، گفت: بعضا نه تنها شاهد همکاری برخی از استانداری‌ها در این زمینه نیستیم بلکه سنگ‌اندازی هم می‌شود، تا زمانی که پول داشته باشیم تا تقسیم کنیم از ما استقبال می‌شود، اما باید دانست که پول ایجاد اشتغال نمی‌کند برای اشتغال باید برنامه‌ریزی کرد. معاون وزیر کار با اشاره به اینکه خواستار نقش‌آفرینی متفاوتی در زمینه اشتغال هستیم، گفت: در حال حاضر ما فاقد ابزار لازم برای سیاست‌گذاری‌های اشتغال هستیم، داده‌های دقیقی نداریم و داده‌های مرکز آمار نیز خنثی است و نمی‌تواند دانشی برای تصمیم‌گیری برای ما ایجاد کند.

کفش، پوشاک و زعفران اشتغال‌زاترین صنعت‌های استان

منصوری سه صنعت مهم کفش، پوشاک و زنجیره تولید زعفران را به عنوان اشتغال‌زاترین رشته‌های فعالیت در خراسان رضوی معرفی و اظهار کرد: در حال حاضر چند رشته فعالیت به منظور اشتغال‌زایی بومی ارزیابی شده‌اند که در خراسان رضوی شامل صنعت کفش، پوشاک و زنجیره ارزشی زعفران هستند. معاون وزیر کار با اشاره به اینکه در بخش صنعت کفش در حال حاضر ۱۵ هزار نفر در استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: همچنین در بخش زنجیره ارزشی زعفران نیز ظرفیت اشتغال فراوانی را شاهد هستیم به طوری که تنها در بخش کشاورزی این محصول ۱۳۷ هزار نفر به طور مستقیم درگیر فعالیت هستند که این افراد با احتساب خانوارها حدود ۴۰۰ هزار نفر هستند. منصوری ادامه داد: در حال حاضر مشکل مشهد در صنعت کفش پایین بودن سطح مهارت نیروی کار است، که به این منظور اقداماتی در دست اجراست برای مثال اولین مدرسه تولید کفش کشور در سال گذشته در مشهد راه‌اندازی شده و نیروهای کار این مدرسه یا وارد بازار کار می‌شوند و یا خود اقدام به احداث کارگاه می‌کنند. معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی زعفران در حال حاضر راندمان تولید ۳.۵ کیلو در هر هکتار است که باید این مقدار را افزایش داد همچنین در این راستا سال گذشته برای اولین بار خشک‌کننده مدرن زعفران را در اختیار روستاییان قرار دادیم. در زمینه زعفران باید بکوشیم تا از تولیدات خام به سمت فراوری محصول پیش رویم، در این زمینه برای اولین بار در دنیا قهوه زعفرانی را تولید و به کشورهای خاورمیانه صادر کردیم. منصوری با اشاره به اینکه کشور در زمینه پوشاک ظرفیت‌های فراوانی دارد، تصریح کرد: متاسفانه در بخش پوشاک به دلیل قاچاق کالا با مشکلاتی مواجه شدیم و این باعث شده نتوانیم از تمام ظرفیت این بخش استفاده کنیم. معاون وزیر کار در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش سهم اشتغال غیررسمی به دلیل شکل‌گیری بنگاه‌های غیررسمی اشاره و اظهار کرد: به این منظور باید زمینه را برای شکل‌گیری بنگاه‌های رسمی تسهیل کرد و لازمه این امر تسهیل قوانین است.