از آغاز افتتاحیه تا پایان اختتامیه

داوود طالبی رئیس کمیته اطلاع رسانی ششمین المپیاد ورزشی کارکنان بانک توسعه تعاون است. او مسوولیت پوشش اخبار، گزارش‌ها و اطلاع رسانی ششمین المپیاد ورزشی کارکنان بانک توسعه تعاون را که امسال در استان زنجان برگزار می‌شود، برعهده دارد. او در این گفت وگو ابتدا از چگونگی راه اندازی این رویداد ورزشی در بانک توسعه تعاون می‌گوید و در ادامه از نحوه برندسازی این رویداد توسط روابط عمومی بانک صحبت می‌کند. به اعتقاد طالبی، اگر این المپیاد ورزشی لوگو و برند ثابتی داشته باشد بانک توسعه تعاون توسط آن بیشتر شناخته و معرفی خواهد شد.

***

ابتدا برای خوانندگان ازعلت شکل گیری چنین المپیادی در بانک توسعه تعاون بگویید.

این بازی‌ها از هشت سال پیش در صندوق تعاون کشور آغاز شد که به صورت درون سازمانی و فقط در سطح تهران انجام می‌شد و گسترده نبود. از شش سال پیش که صندوق تعاون کشور به بانک توسعه تعاون تبدیل و قرار شد این بانک ورزشکارانی را به المپیاد بانک‌ها معرفی کند، اداره‌های رفاه و مدیریت محترم منابع انسانی یکسری مقدمات ورزشی را برنامه ریزی کردند که بتوانیم سالانه ورزشکاران نخبه را از سراسر کشور جمع کرده و با بازی‌هایی که انجام می‌دهند نیروهای زبده را برای المپیاد بین بانک‌ها مشخص کرده و از بین آنها افرادی را انتخاب کنیم که بتوانیم در رقابت‌ها خوش تر بدرخشیم. به این ترتیب تصمیم بر این شد که المپیاد ورزشی داخلی یعنی درون سازمانی برگزار کنیم و این کار با تیم‌های مختلفی از تهران شروع شد. پس از آن بازی‌ها در شهرستان‌های مختلف ادامه پیدا کرد. امسال هم ششمین سالی است که این المپیاد برگزار می‌شود. ما هرسال از تجربه سال گذشته استفاده می‌کنیم تا بتوانستیم هرچه بهتر در خدمت همکارانمان در بانک توسعه و تعاون باشیم.

در مورد ویژگی‌های المپیاد امسال بگویید.

ببینید، من از نگاه یک مسوول ارتباطی صحبت می‌کنم. از آنجا که می‌خواهیم از این المپیاد برای اطلاع رسانی در مجموعه‌ها سهمی داشته باشیم و از آنجا که سهم اطلاع رسانی این حوزه با روابط عمومی است، تصمیم گرفتیم به نحوی در باره المپیاد بانک توسعه تعاون صحبت و اطلاع رسانی کنیم و به معرفی المپیاد بین سازمانی بپردازیم. هدف ما این بود که آن دسته از همکاران علاقمند به ورزش را که به هر دلیلی نمی‌خواهند در مسابقات شرکت کنند، تشویق کنیم و به آنها بگوییم چنین المپیادی هست و امتیازاتش را بگوییم تا از وجود آنها استفاده کنیم و بتوانیم در سطح ملی اسم بانک توسعه تعاون و لوگوی آن را از طریق ورزش به مخاطبینمان معرفی کنیم.

گویا امسال برای برند سازی این المپیاد نسبت به دوره‌های قبل تلاش بیشتری در رسانه‌های عمومی کرده اید.

بله، سعی کردیم قبل از شروع المپیاد اولا برند المپیاد را بسازیم و طراحی کنیم. همچنین می‌خواستیم با مجموعه دوستانی که در حوز ه ی روابط عمومی کار می‌کنند، برند ثابتی داشته باشیم تا توسط این برند بانک توسعه تعاون بیشتر شناخته شود. در ادامه این تلاشها، کارت‌های دعوت، بیلبورد‌ها و بنرها را هم تا امروز با این برند معرفی کرده‌ایم. منظور ما این بود که شناسنامه ای از المپیاد به طورکلی داشته باشیم. هرسال در المپیاد ورزشی همکاران من در روابط عمومی سعی می‌کنند ویژه نامه ای برای اطلاع رسانی درون سازمانی تهیه کنند که امسال هم این ویژه نامه را در دست انتشار داریم. به هرحال سعی کردیم امسال در استان زنجان نسبت به سال گذشته حرفه ای ترعمل کنیم و در دیگر استان‌ها نیز اطلاع رسانی به موقع داشته باشیم. به همین خاطر اینترنت استان‌ها را هم به تازگی افتتاح و راه اندازی کردیم و همکاران توانستند در سراسر ایران روزانه از اخبار و گزارش‌های المپیاد با خبر شوند.

برای پوشش رقابتها در شبکه استانی چه کرده اید؟

شبکه استانی زنجان پوشش مراسم افتتاحیه را در همان روز بر عهده داشت و از سالن همایش‌های صدا و سیما برای برگزاری مراسم افتتاحیه استفاده کردیم.

آیا اخبار و گزارش‌های برگزاری این رویداد را از طریق روابط عمومی به رسانه‌های جمعی می‌دهید تا بحث فراگیر تر شود؟

بله، این کار را انجام دادیم. از آغاز افتتاحیه تا پایان اختتامیه خبرها را روی سایت خبرگزاری‌های مختلف قرار دادیم. البته اخبار و گزارش‌های المپیاد را در سایت بانک توسعه تعاون هم گذاشتیم و مطبوعات، سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف توانستند از سایت ما استفاده کنند و خبرها را در نشریات و خبرگزاری‌هایشان منتشر کنند.

روزنامه‌های ورزشی هم توانستند از اخبار شما استفاده کنند؟

بله، آنها هم توانستند از این اطلاعات استفاده کنند.

برای رضایت بیشتر افرادی که در این رقابت‌ها رتبه‌های برتر را به دست می‌آورند و در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند، چه مکانیزم‌های انگیزشی و تشویقی ای را در نظر گرفته اید ؟

تشویق ورزشکاران برتر به عهده‌ی اداره ی رفاه و منابع انسانی است. ما در حیطه روابط عمومی فقط در زمینه اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای المپیاد فعالیت داریم.

به نظر شما المپیاد امسال چه تفاوتی نسبت به دوره‌های قبل دارد؟

ما نسبت به سال‌های گذشته کارمان را صددرصد افزایش داده وسعت کار را بیشتر کردیم. به عنوان مثال، بیلبوردهای استان را کاملا دربرگرفتیم. از نظر سالن، خوابگاه، هتل و... نیزتا آنجا که مقدور بود و بوجه اجازه می‌داد، سعی کردیم به بهترین نحو المپیاد امسال را نسبت به سال‌های قبل برگزار کنیم.