جزئیات اسناد ارتباط رژیم سعودی با تروریست‌های ۱۱ سپتامبر روز جمعه منتشر شد. در این اسناد، جزئیات تماس مقامات سعودی با عاملان حادثه ۱۱ سپتامبر، کشف شماره تلفن یکی از مقامات سعودی در دفترچه تلفن یکی از عناصر القاعده و چک صادر شده از سوی خاندان سلطنتی سعودی در وجه عوامل مرتبط با تروریست‌ها آورده شده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این سند ۲۸ صفحه‌ای، حاصل تحقیقات درخصوص حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است. همچنین در این سند آمده است رژیم سعودی تلاش کرده است تا اقدامات آمریکا در جهت مبارزه با القاعده را خنثی کند. این سند در سال ۲۰۰۲ تکمیل شده بود؛ اما ۱۴ سال است که مخفی نگه داشته شده است تا روابط دیپلماتیک عربستان و آمریکا تیره و تار نشود.

دولت اوباما نسخه غیرمحرمانه این اسناد را با دخل و تصرف در اختیار کنگره قرار داد. این اسناد همان زمان در وب‌سایت کمیته اطلاعات کنگره قرار گرفت. این سند در موقعیت تاریخی پیچیده‌ای در آمریکا افشا شد. عربستان و آمریکا سال‌هاست با یکدیگر روابط گسترده‌ای دارند. مجلس سنا نیز در ماه مه لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن پیگیری قانونی عربستان سعودی برای خانواده قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر میسر شد. این لایحه در حال حاضر در مجلس آمریکا نیز مطرح شده است. کاخ سفید تهدید کرده درصورت تصویب این لایحه و قانونی شدن آن، دولت آن را وتو خواهد کرد؛ اما دولت اوباما نیز تنش‌های بسیاری بر سر توافق هسته‌ای ایران و جنگ سوریه با سران سعودی داشته است. همچنین کمیته ۱۱ سپتامبر، تحقیقات گسترده‌تری در خصوص این حادثه انجام داده است که بسیاری از جزئیات ارائه شده در این سند را شامل می‌شود. در گزارش نهایی این کمیته، که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، آمده است هیچ گونه مدرکی مبنی بر نقش مستقیم دولت عربستان در پول‌رسانی به القاعده یافت نشده است. جاش ارنست، دبیر رسانه‌ای کاخ سفید، نیز درخصوص اسناد مرتبط با نقش سران سعودی در حمله ۱۱ سپتامبر اظهار کرد: «این اسناد چیز زیادی نشان نمی‌دهند».

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز موضوعات مطرح شده را انکار کرد و اسناد و یافته‌های مرتبط با نقش سران سعودی در حادثه ۱۱ سپتامبر را بی‌اساس خواند. با این حال یکی از اعضای سابق کمیته ۱۱ سپتامبر اظهار کرد در گزارش نهایی این کمیته احتمال نقش داشتن برخی از مقامات سعودی در حادثه ۱۱ سپتامبر به‌طور کامل رد نشده است. به‌دلیل کمبود وقت تمامی اسناد مرتبط با این حادثه، به‌طور کامل بررسی نشده بود. به‌عنوان مثال، محققان این کمیته هرگز به نقش دقیق فهد ثمیری، از مقامات کنسولگری عربستان در لس آنجلس، در زمان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر پی نبردند. ثمیری با دو نفر از عاملان حادثه برج‌های دوقلو دیدار کرده بود و مقامات دولتی آمریکا به همکاری ثمیری با عاملان حادثه اشاره کرده بودند. حتی اف بی‌ای (پلیس فدرال آمریکا) نیز همکاری ثمیری با دو عامل حادثه ۱۱ سپتامبر را تایید کرد. در سند ۲۸ صفحه‌ای نیز نقش ثمیری در ارتباط سعودی‌ها با القاعده مورد بحث قرار گرفته است. دولت عربستان بلافاصله به انتشار این سند ۲۸ صفحه‌ای واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای محتویات آن را انکار کرد و مدعی شد: «عجیب و خنده‌دار است؛ ملتی را که یک عمر با تروریسم مبارزه کرده است با ادعاهای بی‌اساس محکوم می‌کنند». با این وجود، بسیاری از مقامات آمریکایی معتقدند رژیم سعودی همواره در جهت حمایت از تروریسم گام برداشته است. در سند ۲۸ صفحه‌ای منتشر شده آمده است عربستان سعودی پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر همواره تلاش کرده است اقدامات آمریکا علیه القاعده را خنثی کند.

توپ را به زمین ایران می‌اندازند

درحالی‌که عربستان سعودی در برخی محافل آمریکایی تحت فشار قرار گرفته است، عربستان سعی دارد از تاکتیک انحراف اذهان عمومی استفاده کند و با منحرف کردن اذهان به سمت ایران، خود را از زیر فشار افکار عمومی آمریکا رها کند. به همین دلیل وزیر امور خارجه این کشور عادل الجبیر، دست به سفرهای متعددی پس از انتشار این اسناد می‌زند و مدام رابطه ایران و حزب‌الله را برجسته می‌کند. درحالی‌که برخی می‌گفتند دلیل سفر عادل الجبیر به بروکسل به موضوع سوریه بازمی‌گردد اما دلیل حضور وی در قلب اتحادیه اروپا به موضوع ایران و اختلافات آن کشور با تهران باز می‌گردد. او حتی در یک کنفرانس خبری هم حضور یافته و سعی کرده است به اشاعه «ایران هراسی» خود ادامه دهد. در چند روز اخیر نیز روزنامه‌های بین‌المللی عربستان سعودی در یادداشت‌‌های مختلف سعی کرده‌اند به «ایران هراسی» دامن بزنند. این در شرایطی است که پیش از انتشار این ۲۸ صفحه عربستان سعودی بسیار علاقه‌مند بوده که ایران را با حادثه ۱۱ سپتامبر گره بزند. نشریه اینترسپت در گزارشی نوشته است: استراتژی سعودی‌ها پس از انتشار گزارش محرمانه کنگره، متهم کردن ایران به انجام حملات ۱۱ سپتامبر است.

این نشریه در ادامه نوشته است: دولت ایالات متحده آمریکا بالاخره جزئیات گزارش ۲۸ صفحه‌ای کنگره مربوط به ارتباط احتمالی دولت عربستان سعودی با هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد. براساس این سند، کمک‌های متعددی از سوی دولت دولت سعودی به هواپیماربایان ارائه شده که این کمک‌ها شامل یافتن مدرسه آموزش خلبانی و حمایت‌های مالی زمانی که هواپیماربایان وارد آمریکا شده‌اند است. بسیاری از یافته‌های گزارش هنوز کاملا بررسی نشده چرا که بسیاری از نهادهای نامبرده در این گزارش از همکاری سر باز زده اند اما این گزارش، لابی‌گران تحت حمایت سعودی و رسانه‌های تحت حمایت آنها را از تکرار این ادعا که افشای جزئیات سند ۲۸ صفحه‌ای حدس و گمان‌ها پیرامون دست داشتن سعودی در حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر را رد می‌کند بازنداشته است. چندین رسانه که توسط روابط عمومی دولت عربستان سعودی کنترل می‌شوند در بوق و کرنا کرده‌اند که این اسناد می‌تواند به‌عنوان یک دفاعیه تمام درها را برای هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت دولت سعودی در ترور ۱۱ سپتامبر ببندد.

فرن تاونسند، مقام سابق دولت بوش در ویدئویی مربوط به سند ۲۸ صفحه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است گفته، سوال درباره دخالت عربستان سعودی در حادثه ۱۱ سپتامبر باید به‌طور کامل کنار گذاشته شود. این ویدئو توسط فوکوس واشنگتن در سری مصاحبه‌هایی با مدیریت یکی از لابی‌گران حمایت شده توسط دولت سعودی برای تحت تاثیر قرار دادن سیاست‌گذاران آمریکایی ساخته و منتشر شده است. توییتر سفارت عربستان در آمریکا این ویدئو را باز نشر کرده است. دیگر رسانه‌های مرتبط با دولت سعودی از این سند ۲۸ صفحه‌ای تحت عنوان «راحت شدن از ادعای دخالت عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر» یاد کرده‌اند. اندرو بوئن نویسنده شبکه خبری العربیه مدعی شده که سند منتشر شده این توطئه را که عربستان سعودی از هواپیما ربایان حمایت کرده خنثی می‌کند.یکی دیگر از ستون نویسان العربیه به نام ترکی الدخیل نیز پا را یک قدم فراتر گذاشته و در وصف سند ۲۸ صفحه‌ای در مقاله‌ای تحت عنوان «جاده ۱۱ سپتامبر از تهران شروع شده است» مدعی شد افشای این اطلاعات سوالات را در مورد ایران افزایش می‌دهد. این گزارش ۲۸ صفحه‌ای هیچ اطلاعاتی در مورد ایران ندارد و برعکس آنچه الدخیل ادعا کرده، گروه‌های نظامی تحت حمایت ایران نظیر حزب‌الله در جنگ با القاعده هستند.