حواشی لغو نمایشگاه پاییزه مشهد

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- برگزاری نمایشگاه‏های عرضه مستقیم کالا از جمله مسائلی است که همواره مخالفت اصناف را به همراه داشته و سال گذشته بود که رکود موجود در بازار، این مخالفت‏ها را تشدید کرد و به اوج رساند؛ مطرح کردن این مخالفت‏ها باعث شده امسال برخلاف سال‏های گذشته کمیته برگزاری نمایشگاه هم با اصناف همراه شود و به برگزار نشدن نمایشگاه پاییزه رأی دهد اما گویا نمایشگاه بین‎المللی مشهد بنا دارد نمایشگاهی با عنوان «کالای شهروندی مهر» را که در ظاهر شاید تفاوت چندانی با نمایشگاه پاییزه نداشته، از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ شهریورماه برگزار کند اگرچه که مدیرعامل نمایشگاه بین‏المللی مشهد می‎گوید برگزاری این نمایشگاه در دست بررسی است و هنوز نهایی نشده است.

برگزاری غیرقانونی

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه امسال با برگزاری نمایشگاه پاییزه به شکل هرسال که بازرسی و نظارت بر قیمت‌ها در آن صورت می‎گرفت، مخالفت شد، به «دنیای اقتصاد» می‏گوید: در کمیته نمایشگاهی استان نیز برگزاری نمایشگاه پاییزه رد و قرار شد نمایشگاه برگزار نشود و واحدهای صنفی سطح شهر در آستانه پاییز فروش فوق‎العاده داشته باشند.

محمود بنانژاد ادامه می‎دهد: اما ظاهرا نمایشگاه بین‌المللی مشهد در نظر دارد نمایشگاهی با عنوان «کالای مهر» برگزار کند که این نمایشگاه مصوبه کمیته نمایشگاهی را ندارد و این اقدام غیرقانونی است. وی با اشاره به اینکه هر سال برای اقلام کالایی عرضه شده در نمایشگاه کارشناسی قیمت صورت می‌گرفت و اجازه ورود کالاهای خارجی داده نمی‎شد، تصریح می‏کند: علاوه بر این تیم بازرسی اتاق اصناف نیز حین برگزاری نمایشگاه بر قیمت‌ها نظارت داشت اما امسال اگر مجموعه نمایشگاه بین‎المللی مشهد چنین نمایشگاهی را بدون مجوز در آستانه مهر ماه برگزار کند، به‌دلیل نبود نظارت‎ها و ... مشکلاتی برای مردم ایجاد خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف مشهد این نکته را نیز یادآور می‎شود که به تمام واحدهای صنفی اعلام کردیم به هیچ‌وجه در این نمایشگاه شرکت نکنند زیرا مجوز قانونی ندارد و برای برگزاری آن هماهنگی صورت نگرفته است و تأکید می‏کند: با متخلفان برخورد خواهد شد.

بنانژاد با بیان اینکه قرار شده سازمان صنعت نیز پیگیری و از برگزاری این نمایشگاه جلوگیری کند، می‎افزاید: برگزاری نمایشگاه بدون مجوزهای لازم، زمینه حضور و ورود افراد غیرمجاز و کالاهای غیرمجاز و حتی قاچاق را فراهم می‎کند؛ اصناف باید هزینه غرفه را برای حضور در نمایشگاه پرداخت کنند و علاوه بر این باید برای عرضه کالاها تخفیف هم درنظر بگیرند که این امر نیز زمینه تخلف را فراهم می‎کند.

وی درخصوص دلایل مخالفت اصناف با برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، عنوان می‎کند: سال گذشته با توجه به وضعیت بازار مخالف برگزاری بودیم زیرا درحال حاضر عرضه کالاها در بازار، رقابتی است و نیازی به برگزاری نمایشگاه نیست؛ سال گذشته علی‎رغم مخالفت اصناف کمیته نمایشگاهی برگزاری را تصویب کرد و نمایشگاه برگزار شد. رئیس اتاق اصناف مشهد تأکید می‏کند: تمام دستگاه‌ها باید تابع قانون و مطیع مصوبه کمیته نمایشگاهی باشند همانطورکه سال گذشته علیرغم مخالفت ما، به‌دلیل مصوبه کمیته نمایشگاهی در برگزاری همکاری کردیم، مجموعه نمایشگاه بین‎المللی مشهد نیز باید تابع مصوبه کمیته نمایشگاهی باشد.

سازمان صنعت مجوزی صادر نکرده است

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بر غیرقانونی بودن برگزاری این نمایشگاه توسط نمایشگاه بین‎المللی مشهد مُهر تأیید می‎زند و می‏گوید: با توجه به رکود موجود در بازار، اتاق اصناف ایران و مشهد مخالف برگزاری نمایشگاه پاییزه هستند و مرکز اصناف و امور بازرگانان ایران نیز به‌تبع اعلام نظر اتاق اصناف با برگزاری نمایشگاه مخالفت کرده و به همین دلیل برگزاری نمایشگاه برای سال جاری به تأیید کمیته نمایشگاهی نرسیده است.

حمید رجوعی با بیان اینکه اگر نمایشگاه بین‎المللی مشهد برنامه‎ای برای برگزاری چنین نمایشگاهی دارد، بدون تأیید سازمان صنعت و دستگاه‌های مرتبط برای صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‏هاست، خاطرنشان می‏کند: فروش فوق‏العاده و حراج‎ها در چهار یا پنج اتحادیه اثرگذار در آستانه مهرماه به‌عنوان جایگزین نمایشگاه‏ پاییزه برنامه‏ریزی شده است که اجرا خواهد شد اما برگزاری نمایشگاه مورد تأیید سازمان صنعت نیست. وی در پاسخ به این سؤال که «با توجه به اینکه تاریخ برگزاری نمایشگاه ۲۳ تیرماه اعلام شده بود، شرکت برگزارکننده و نمایشگاه بین‏المللی مشهد تا چه زمانی برای اخذ مجوز از سازمان صنعت زمان دارند؟»، اینطور عنوان می‏کند: با توجه به مخالفتی که وجود دارد بعید می‏دانم بتوانند مجوزی دریافت کنند؛ سال‏های قبل حداکثر تا ۱۵ مردادماه بررسی‎های مقدماتی را انجام می‎دادیم و اگر شرایط برای برگزاری مساعد بود، مجوزها صادر می‏شد اما امسال قرار نبوده چنین نمایشگاهی برگزار شود و اکنون زمان کافی هم برای صدور مجوز وجود ندارد.

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور می‏شود: مکاتبه‎ای با مدیرعامل نمایشگاه بین‎المللی مشهد انجام داده‏ایم و عدم‌تأیید این فرآیند را به اطلاع وی رسانده‎ایم؛ با این حال کمیسیون تنظیم بازار در استانداری برگزار می‎شود که قرار است یکی از دستور کارهای آن برگزاری همین نمایشگاه باشد؛ با توجه به مخالفت‏های صورت گرفته بعید است که برگزارکنندگان بتوانند برای این نمایشگاه مجوزی دریافت کنند.

رجوعی تأکید می‎کند: نمایشگاه بین‏المللی مشهد بدون اخذ مجوز نمی‏تواند نسبت به برگزاری نمایشگاه اقدام کند؛ اگر برای برگزاری نمایشگاه مجوزهای لازم اخذ نشود، از طریق دستگاه‏های مربوطه از جمله نیروی انتظامی و اماکن برای برگزار نشدن این نمایشگاه پیگیری‎های لازم را انجام خواهیم داد و با توجه به مکاتبات صورت گرفته بعید است برگزارکنندگان همچنان بخواهند این نمایشگاه را برگزار کنند زیرا ابعاد تبعات چنین اقدامی برای آنان قابل درک است.

تلاش برای جایگزین کردن نمایشگاه

مدیرعامل نمایشگاه بین‏المللی مشهد هم در گفت‏وگو با «دنیای اقتصاد» می‏گوید: پیرو تقاضاهای مردم برای برگزاری نمایشگاه پاییزه، هفته گذشته در این باره صحبتی با استاندار خراسان رضوی داشتیم که ایشان هم موافقت شفاهی داشت اما با توجه به مخالفت اتاق اصناف مشهد با برگزاری نمایشگاه و همراهی سازمان صنعت با اتاق اصناف، ما هم برگزاری نمایشگاه پاییزه را لغو کردیم.

احسان ارکانی ادامه می‏دهد: با توجه به اینکه لغو نمایشگاه پاییزه باعث شده تقویم نمایشگاهی ما خالی بماند، پیگیر هستیم که بتوانیم نمایشگاه‏های دیگری را جایگزین این نمایشگاه لغو شده کنیم تا مرضی الطرفین باشد و نظر ذی‏نفعان نیز جلب شود؛ از سازمان صنعت تقاضا کردیم با توجه به اینکه ما داوطلبانه برگزاری نمایشگاه پاییزه را لغو کردیم، برای جایگزین کردن این نمایشگاه کمک کنند اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‎ایم. وی در پاسخ به این سؤال که «در صدد برگزاری نمایشگاه کالای شهروندی مهر هستید؟»، می‏گوید: اینکه چه محصولات و کالاهایی در نمایشگاه‏های جایگزین ما عرضه شود، هنوز نهایی نشده است.

ارکانی در خصوص اعلام سازمان صنعت مبنی بر عدم صدور مجوز برای نمایشگاه کالای شهروندی مهر عنوان می‌کند: مجوزهای نمایشگاهی ما غیر از مجوز نمایشگاه بهاره و پاییزه توسط سازمان صنعت صادر نمی‎شود؛ ادعا نمی‏کنیم سازمان صنعت که این نمایشگاه را که به صورت رسمی از یک سال گذشته در تقویم نمایشگاهی ما ثبت شده، یک هفته قبل از برگزاری لغو می‎کند، باید خسارت مالی ما را پرداخت کند اما حداقل باید راهکاری به ما
ارائه دهند.

حواشی لغو نمایشگاه پاییزه مشهد

حواشی لغو نمایشگاه پاییزه مشهد

حواشی لغو نمایشگاه پاییزه مشهد