گلایه های مکرر آقای مدیرکل

شاید بارها شنیدید که این وسیله استاندارد است یا فلان وسیله استاندارد نیست. حساسیت افراد به استاندارد بودن محصولات مصرفی می تواند به تدریج مصرف کالای بدون استاندارد را در جامعه از بین ببرد. بدین ترتیب برای توسعه استاندارد هیچ ناظری بهتر از خود مردم نیست.در جوامع کنونی که مسایل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی در هم تنیده شده و نمی توان یک عامل را زیربنای عوامل دیگر تلقی کرد، نشان دادن حساسیت از سوی افراد جامعه در مقابل مسایل اجتماعی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. در شرایط کنونی جامعه که روزانه هزاران نوع کالا در مقیاس وسیع، تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شوند، استاندارد کردن کالاها و خدمات جز با نظارت دقیق و مستمر مصرف کنندگان، موفقیت چندانی نخواهد داشت.

مصرف کنندگان باید به این باور برسند که در قبال پرداخت هزینه، باید کالای استاندارد شده دریافت کنند هر چند تاثیر حضور استاندارد به چشم نمی آید، اما اگر استاندارد را از صحنه زندگی حذف کنیم خواهیم دید که محصولات مختلف تولیدی دیگر کیفیت سابق را نخواهد داشت و شاید در بعضی موارد به تهدیدی برای سلامتی جامعه تبدیل شوند. با این اوصاف باید همواره استاندارد را به عنوان ضمانتی برای حفظ کیفیت محصولات و بالا بردن آن حفظ کنیم. بهبود کیفیت به عنوان یکی از اهداف استاندارد یک درخواست مستمر است و تولید کننده ای که قصد رقابت و دستیابی به رضایت مشتری را دارد باید همواره بهترین کالا را به مصرف کننده ارائه دهد.مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد حرف از اطمینان و امنیت به میان آورد.اطمینانی که این اداره به مردم می دهد. اطمینانی که با درج علامت استاندارد برهرمحصول چه خدماتی چه مصرفی حاصل می شود.

همان اطمینانی که ما این اجازه را میدهد که با خیال راحت، کالا و خدمات مورد نیاز خود را انتخاب کنیم و بدانیم که انتخاب ما مشکلی برای ما ایجاد نمی کند . شاید بتوان گفت که اگر استاندارد نباشد، زندگی بسیار پر خطر و حادثه آفرین وبدون هیچ اطمینانی خواهد بود.شفیعی گفت که همه تلاش این اداره در کنترل کیفیت واستاندارد مواد غذایی و خودرو است.چراکه این دومحصول به طور مستقیم با سلامتمردم درارتباط است.

گفتگو با مدیرکل در جایی به گلایه کشیده شد که پای مصالح ساختمانی غیر استاندارد به میان آمد.مصالحی که بارها از جانب اداره استاندارد استان اصفهان مورد هشدار مسولین ذی ربط قرار گرفته است. وی با بیان اینکه ۹۰ درصد محصولات مشمول استاندارد اجباری در استان اصفهان دارای نشان استاندارد است گفت که فقط ۴۰ درصد مصالح ساختمانی تولید شده در استان دارای پروانه کاربرد استاندارد است.شفیعی ضمن اشاره به تآیید صنایع بزرگ سیمانی اصفهان تاکید کرد این مصالح غیراستاندارد ساخته شده توسط کارگاه های زیرزمینی و غیرمجازاست وبیشتر مصالح ساختمانی بکار رفته در ساخت و سازهای استان، غیر استاندارد است . ما توان کنترل طرح های ساختمانی را بدلیل کمبود نیرو نداریم که همکاری دستگاههای دولتی را می خواهد و از شهرداری و نظام مهندسی واداره کل راه وشهرسازی خواست تا جلوی این موضوع را بگیرند و همچنین بحث مجریان ذی صلاح که مصوبه شورای استاندارد استان است را اجباری و اجرایی کنند.

در ادامه گفتگو با شفیعی اشاره به مواد غذایی غیراستانداردشد.موادی چون سوسیس و کالباس که اخیرآ در میان مردم با موج عظیمی از هشدارهای بهداشتی مواجه شده است.آقای مدیرکل در صحبت های خود این اطمینان را به مردم اصفهان داد که تمام محصولات گوشتی تولید شده در استان به طور مستقیم زیر نظر کارشناسان و بازرسان استاندارد مورد بررسی و نظارت است.همچنین تعامل و جلسات هم اندیشی با استان های هم جوار که در تولید و ارسال این نوع محصولات با اصفهان در ارتباط هستند باعث شده که درامر تولید مواردکامل استاندارد و کیفیت تولید رعایت گردد.مدیر کل استاندارد استان اصفهان یکی ازموضوع های مهم پیگیری شده توسط این اداره را آسانسور خواند و گفت که در ارزیابی به عمل آمده مشخص شد که بیشتر آسانسورهای بکار رفته در اماکن عمومی استان ، شرایط استاندارد را ندارند که باید برای حل این معضل سریع وارد عمل شد.شفیعی حتی حرف از پلمپ کردن این آسانسورها در اماکن عمومی به میان کشید و تاکید کرد که استاندارد سازی برای حفظ جان مردم وظیفه ماست و این اماکن هم از دیگر موارد مستثنا نیستند.

شفیعی بررسی سیلندر گاز اتوبوس ها و تاکسی های شهری را یکی دیگر از اقدام های اداره کل استاندارد استان اصفهان خواند.به گفته او اگر حتی یک مخزن مشکل داشته باشد حوادث جبران ناپذیری بوجود می آورد.تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه مشتقات نفتی در مجموعه هسا اصفهان و واگذاری برخی امور مانند کنترل کیفیت و توزیع نمونه بین آزمایشگاه ها به بخش خصوصی را از دیگر اقدام های مهم این اداره کل عنوان کرد. آقای مدیرکل از پارک های غیراستاندارد استان گفت و تاکید کرد که در این مورد اداره استاندارد به طور جدی پیگیر و ناظر است .همانطور درکه گذشته موارد های گزارش شده ازدستگاههای بازی غیر استاندارد را پلمپ کردیم.وی همچنین در پایان گفتگوی خود با خبرنگار دنیای اقتصاد تاکید کردکه سامانه ارتباط تلفنی ۱۵۱۷ به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات وشکایات مردمی است و اداره کل استاندارد استان اصفهان خود را موظف به پاسخگو بودن و ایجاد امنیت و استاندارد می داند.