ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: آمار تشکیل پرونده تخلف انتخاباتی نسبت به دوره‎های گذشته به شدت کاهش یافته و تاکنون در این دوره 40 پرونده تخلف انتخاباتی در سطح کشور تشکیل شده است.
محمدباقر الفت با بیان اینکه بیشتر این پرونده‎ها دارای عناوین مجرمانه کم‎اثر هستند و تأثیر خاصی بر نظم انتخاباتی ندارند، اظهار کرد: تاکنون همه دستگاه‌های اجرایی در امر انتخابات عملکرد مناسبی از خود نشان داده‎اند و مشکلی به وجود نیامده است. معاون قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ستاد مرکزی پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی در کشور تاکنون ۸۵ مصوبه داشته و در مراکز استان‎ها ۱۹۰ نشست در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی برگزار شده که ۱۲۰۰ مصوبه به همراه داشته است. وی ویژگی‌های مهم این نشست‎ها را اجرای سریع مصوبات ذکر و تصریح کرد: نشست‎های مناسبی با برخی از نامزدها، مسئولان ستادها و هواران آنان برگزار شده که نتایج مثبتی در پی داشته‎اند.

الفت ادامه داد: تبلیغات زودهنگام انتخاباتی از سوی قانونگذار ممنوع است اما برای آن مجازاتی در نظر گرفته نشده لذا نمی‌توان این کار را جرم دانست اما ممکن است دستگاه‎هایی که صلاحیت داوطلبان را بررسی می‎کنند بر این اساس در تصمیمات خود تجدید نظر کنند زیرا چنین فردی صلاحیت اخلاقی خود را از دست می‎دهد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 1300 برنامه پیشگیرانه در حوزه‌های مختلف پیشگیری از وقوع جرم در سراسر کشور اجرا شده و می‌توان گفت این رویکرد باعث کاهش وقوع برخی جرائم در سطح جامعه شده است؛ به دلیل اقدامات مناسبی که تاکنون انجام شده وضعیت دادگستری در شرایط فعلی از حالت مقابله‎ای به حالت پیشگیرانه تغییر یافته است. الفت بر لزوم شناسایی بسترهای ارتکاب جرم در جامعه تأکید و اظهار کرد: سازمان و تشکل مردمی «دیدبان پیشگیری از وقوع جرم» با رویکرد جدید، الگوی توسعه‏یافته ستادهای مردمی حفاظت اجتماعی و کارگروه‌های سلامت اجتماعی است.