فرار از استرس کار سختی نیست
عاطفه چهره‌گشا اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که اضطراب دارید، به جای استفاده از داروها و قرص‌های شیمیایی با چند روش ساده و طبیعی می‌توانید اضطراب خود را کاهش دهید، در راستای رسیدن به این هدف از آب و لیموترش و عسل غفلت نکنید. با چند روش زیر می‌توانید آرامش را به خود بازگردانید. آب یک عدد لیموترش را با چند عدد لیمو شیرین بگیرید و بنوشید.
آب و عسل و آب لیموترش را با هم مخلوط کنید و بنوشید.
یک عدد سیب خنک را که در یخچال نگهداری شده، رنده و به صورت پالوده در بیاورید، یک قاشق چایخوری بادرنجبویه را به آن اضافه کنید، یک استکان عرق بهارنارنج و بیدمشک و کمی عسل نیز به آن اضافه کنید و بگذارید یک ساعت بماند. هر روز یک قاشق ظهر و یک قاشق عصر و یک قاشق شب قبل از خواب بخورید.
برخی از خوراکی‌های ازبین برنده استرس:
کربوهیدرات‌های مرکب
همه کربوهیدرات‌ها باعث می‌شوند که مغز سروتونین بیشتری تولید کند. برای تامین دائمی این ماده آرام بخش، مصرف کربوهیدرات‌های مرکب بهتر است؛ چون با سرعت کمتری هضم می‌شوند. این ماده در غذاهایی چون غلات سبوس‌دار صبحانه، نان، پاستا و جو وجود دارد. کربوهیدرات‌های مرکب با تثبیت سطح قند خون باعث احساس آرامش شما می‌شوند.
کربوهیدرات‌های ساده
متخصصان رژیم غذایی پیشنهاد می‌کنند کربوهیدرات‌های ساده مثل قند و نوشابه را مصرف نکنید. اما اگر چاره‌ای نبود، مصرف کم آن اشکالی ندارد. قندهای ساده به سرعت هضم شده و منجر به افزایش سروتونین می‌شود. با این حال، این امر مدت زیادی طول نمی‌کشد و گزینه‌های سالم‌تری وجود دارد. پس این کار را به عادتی در کاهش استرس تبدیل نکنید. باید مصرف آن را محدود کنید.
مرکبات
مرکبات منبعی غنی از ویتامین ث هستند. مطالعات نشان می‌دهد این ویتامین علاوه بر آن که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، سطح هورمون‌های استرس را نیز کاهش می‌دهد. در مطالعه‌ای از افراد مبتلا به فشار خون بالا، وقتی افراد قبل از کاری پراسترس، ویتامین ث مصرف می‌کردند، سطوح فشار خون و کورتیزول که هورمون استرس است، در آنها سریع‌تر پایین می‌آمد.
اسفناج
وجود منیزیوم در اسفناج نیز باعث کاهش استرس می‌شود. مقدار بسیار کمی منیزیوم سردرد و خستگی را رفع می‌کند که ترکیبی از اثرات استرس هستند. یک کاسه کوچک اسفناج، منیزیوم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. برای جایگزینی اسفناج مقداری سویای پخته یا یک فیله ماهی قزل آلا نیز مقدار زیادی منیزیوم دارد. سبزیجات با برگ‌های سبز نیز غنی از منیزیوم هستند.
بادرنجبویه
بادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده آن نیز آرامش‌بخش است و با اضطراب مقابله می‌کند.
به عقیده محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند کم‌خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف می‌کند.
از روغن این گیاه نیز برای رفع تنش‌های عصبی استفاده می‌شود.
سنبل الطیب
سنبل الطیب یک درمانگر همه کاره است. دم کرده یا کپسول‌های آن آرامبخش اعصاب است، حالت‌های عصبی را کاهش داده و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد. در واقع این گیاه خواب راحتی برای شما فراهم می‌کند بدون اینکه بعد از مصرف آن دچار خواب‌آلودگی شده باشید.
بابونه
بابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره است. علاوه‌بر اثر مفیدی که روی پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضدالتهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده جراحات است. اگر دچار حالت‌های عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته یا بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید بابونه را دریابید. این گیاه به جذب مواد معدنی کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم از عطار یا دکتر داروساز نحوه مصرف این گیاه را بر حسب نوع نیازتان جویا شوید.
زالزالک
زالزالک خواص آرام‌بخشی دارد. کپسول‌های این گیاه تپش قلب، حالت‌های عصبی، زودرنجی یا احساسات افراطی را کاهش داده و ضربان قلب را تنظیم می‌کند. تمام اینها هم باعث می‌شود که آرامشتان را بازیابید و اضطرابتان کمتر شود. در این صورت خواب راحتی هم تجربه می‌کنید.
اسطوخودوس
اسطوخودوس یک گیاه ضد اضطراب است. این گیاه به راحتی می‌تواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌های عصبی نیز استفاده می‌شود.
در واقع دم کرده این گیاه مانند یک مسکن عمل می‌کند که سیستم عصبی را آرام کرده و اختلالات خواب را رفع می‌کند. روغن یا افشره خوراکی اسطوخودوس نیز برای کاهش و درمان استرس و فشارهای روحی توصیه می‌شود، البته استفاده از افشره‌های خوراکی برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود.
گیاه جینسنگ
گیاه جینسنگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. این گیاه به‌طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از کپسول‌های 25 تا 50 میلی‌گرمی عصاره خشک جینسینگ استفاده کنید. دکتر داروساز می‌تواند در مورد میزان مصرف آن توضیحاتی به شما بدهد. توجه داشته باشید که دوره درمانی با این گیاه نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.
پسته
پسته و مغزها و دانه‌های دیگر منابع خوبی از چربی‌های سالم هستند. خوردن روزانه یک مشت پسته، گردو یا بادام، کلسترول، التهاب شریان‌های قلب و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش داده و از بدن در برابر اثرات استرس محافظت می‌کند. البته مغزها غنی از کالری هستند پس در خوردن آنها زیاده‌روی نکنید.