در سال‌های اخیر، شرکت ایرباس با تولید و معرفی بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان یعنی آ-۳۸۰ نام خود را به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده هواپیما در جهان بر سر زبان‌ها انداخته است. از سوی دیگر سال گذشته شرکت بوئینگ، هواپیمای 8-747 خود را که نسخه بهینه شده بوئینگ 747 است به ناوگان هوایی جهان عرضه کرد.یک سوال مهم این است که از این دو هواپیما کدام یک بهتر است؟

1- ظرفیت بیشتر ایرباس: حداکثر ظرفیت بوئینگ 8-747 آی، 467 مسافر است، در حالی که ایرباس آ-۳۸۰ ظرفیت 853 مسافر را دارد. البته معمولا با 500 مسافر پرواز می‌کند، در کل ظرفیت ایرباس بیشتر از بوئینگ است.

2- وزن و قدرت بیشتر بوئینگ: بوئینگ می‌تواند با وزنی معادل 987 هزار پوند از باند پرواز کند و 66 هزار و 500 پوندتراست (pounds of thrust) تولید کند. حداکثر وزنی که ایرباس می‌تواند با آن پرواز خود را شروع کند، یک میلیون و 235 هزار پوند است. پوندتراست (pounds of thrust) تولیدی آن نیز 70 هزار می‌باشد. پس بوئینگ به ازای پوند، قدرت بیشتری دارد.

3- برد پرواز بیشتر بوئینگ: هواپیمای مسافربری بوئینگ می‌تواند 11 هزار و 443 مایل در هوا پرواز کند. این رقم برای هواپیمای ایرباس، فقط 9 هزار و 756 مایل است. این تفاوت را می‌توان جور دیگری نیز به تصویر کشید؛ بوئینگ 8-747‌ای می‌تواند از نیویورک تا سیدنی بی‌وقفه پرواز کند ولی چنین کاری از ایرباس آ-۳۸۰ بر‌نمی‌آید.

4- ایمنی بیشتر بوئینگ: سازمان ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا (National Transportation Safety Board) به تازگی و به دنبال بروز یک رشته ناکامی‌ها، بازبینی و بررسی موتورهای جنرال الکتریک به کار رفته در بوئینگ 8-747‌ای را توصیه کرده است. در تابستان امسال، چندین ترک در بال چند هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰ کشف شد. این نقص فنی اگرچه خطرناک به‌شمار نمی‌رفت ولی تعمیر آن چند هفته‌ای زمان برد. در نوامبر سال 2010، یک موتور هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰ از حرکت بازماند و یک بال آن نیز آسیب دید. درکل طبق برآورد این سازمان، بوئینگ امن‌ترین هواپیمای جهان شناخته شده است.

5- رفاه بیشتر ایرباس: به هر مسافر بوئینگ 8-747‌ای فرست‌کلاس در شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا، یک قفسه شخصی و یک صندلی پهن ویژه اختصاص داده می‌شود. مسافر می‌تواند این صندلی را به راحتی به‌صورت یک تخت کامل درآورد و بر روی آن بخوابد. مسافر ایرباس آ-۳۸۰ فرست‌کلاس در شرکت هواپیمایی Emirates نیز از دو کاناپه، سوئیت اختصاصی و یک دوش آبگرم برخوردار می‌شود.

6- قیمت کمتر بوئینگ: بوئینگ «ملکه آسمان‌ها» را به قیمت 351 میلیون و 400 هزار دلار می‌فروشد. قیمت ایرباس جدید بسیار گرانتر است: 389 میلیون و 900 هزار دلار. با این حال اگر قیمت هر هواپیما را بر تعداد مسافری که جابه‌جا می‌کند تقسیم کنیم، متوجه می‌شویم که ایرباس مقرون به‌صرفه‌تر است.

برنده نهایی
هواپیمای مسافربری بوئینگ، عضو جدید ناوگان هوایی جهان است و تا کامل شدن راه درازی در پیش دارد ولی آنچه که امروزه مردم و مسافران می‌گویند این است که ایرباس آ-۳۸۰ بزرگ‌تر و لوکس‌تر است و در بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی نیز می‌توان از آن سراغ گرفت.