حمایت از سرمایه‌گذاران
غلامرضا شیران
مدیرکل سابق تربیت بدنی اصفهان
امروزه حمایت از سرمایه‌گذاران به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه ورزش کشور، نقش بسیار مهمی را در ارتقای جایگاه ورزش ایران اسلامی ایفا می‌کنند و در این زمینه اصفهان، به عنوان یک شهر پرظرفیت، باید بیش از گذشته حمایت از سرمایه‌گذاران را مد نظر خود قرار دهد. اگر دیدگاه ما قشری نباشد و تیمی و حزبی فکر نکنیم، به عنوان مدیری که به دنبال تقسیم اعتبار و نتیجه‌گیری هستیم، باید برای حمایت از باشگاه‌های مختلف اقدام کرده و زمینه تقویت آنها را فراهم کنیم؛ در واقع مسئولان ما باید به دنبال آن باشند که تیم‌های مختلف ورزشی در بخش خصوصی حمایت شده و کارشناسی و نظارت خوبی در این حوزه صورت گیرد
سپاهان و ذوب‌آهن، جور ورزش اصفهان را می‌کشند
باشگاه‌های سپاهان و ذوب‌آهن امروز بیش از ۸۰ درصد جور ورزش استان اصفهان را به دوش می‌کشند و باید کاری کنیم که بودجه‌های مناسب به آنها اختصاص داده شود. در این زمینه همه باید با نگاهی باز و مناسب، مسائل مختلف را مد نظر قرار داده و بینش صحیحی از شرایط کنونی داشته باشند. اگر ما به بخش خصوصی و باشگاه‌‌های غیردولتی توجه جدی صورت داده و نظارت ویژه روی اعتبارات آنها صورت دهیم، نتایج بسیار خوبی خواهیم گرفت، بنابراین نکته مد نظر این است که ما باید کاری کنیم که باشگاه‌ها از اعتبارات خود به خوبی استفاده کنند.

سرمایه‌گذاران باید به سود خود دست یابند
متأسفانه در حال حاضر آنگونه که باید از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده نمی‌شود و ما باید کاری کنیم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از حضور در عرصه ورزش، به سود مد نظر دست پیدا کنند. در واقع سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند که از حضور در استان اصفهان سودی عاید خود کنند اما زمانی که متوجه می‌شوند سودی عاید آنها نمی‌شود، قید سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش را می‌زنند. متأسفانه امروز سرمایه‌گذاران ما آنقدر با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که حاضر نیستند دیگر در حوزه ورزش سرمایه‌گذاری داشته باشند و وقتی با مدیران بخش خصوصی ورزش صحبت می‌کنیم، مشخص می‌شود که آنها از حضور در ورزش و سرمایه‌گذاری در آن به میزان قابل توجهی پشیمان هستند و بارها این موضوع را ابراز کرده‌اند.

بسترهای ماندن سرمایه‌گذاران در ورزش فراهم شود
باید کاری کنیم که بخش خصوصی از حضور در ورزش، آورده و سود مناسبی کسب کند تا با این اتفاق، آنها را به سمت سرمایه‌گذاری در عرصه ورزش بکشانیم و از آنها در این زمینه استفاده کنیم. باشگاه‌های خصوصی ما امروز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و برای یک مجوز ساده در ادارات کل و بخش‌های مختلف ورزش و جوانان، چندین ماه معطل می‌شوند. بارها شاهد آن بوده‌ایم که به دلیل مقررات دست و پاگیر دولتی و عدم حمایت از بخش خصوصی، این باشگاه‌ها به جای آنکه بودجه‌های خود را در ورزش صرف کنند، راهی رشته‌های دیگری شده و بخش‌های اقتصادی هزینه می‌کنند. این در حالی است که باشگاه‌های مختلف با حضور خود در ورزش، کار وزارت ورزش و جوانان را سبک می‌کنند پس باید کاری کنیم که آنها بیش از گذشته در حوزه ورزش ورود پیدا کنند. بنابراین باید به آنها کمک لازم را انجام داد و با دید باز، حمایت‌های بسیاری در این زمینه انجام داد.

نقش مغفول قانون‌گذار در توسعه سرمایه‌گذاری ورزشی
با توجه به جمیع شرایط، باید گفت که نقش قانون‌گذار در این زمینه بسیار مهم است و همه باید کاری کنند که مجلس شورای اسلامی در این راستا، برنامه‌های حمایتی بسیاری را انجام داده و تلاش خود را در این راستا عملیاتی کند. متأسفانه در سال‌های گذشته اماکن ورزشی از هیات‌های ورزشی استان اصفهان گرفته شده و به بخش خصوصی داده می‌شد و این قانون اشتباه، ضربات بسیاری به ورزش استان وارد کرد، بنابران قانون‌گذار نباید به ضرر باشگاه، قهرمان، ورزشکار و وزارت ورزش و جوانان قانونی را تصویب کند.

نبود بینش کارشناسی، عیب اصلی فعالیت‌های اصلی
امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در بخش‌های مختلف کشور و به خصوص ورزش وجود دارد، بی‌توجهی به اقدامات کارشناسی شده و فعالیت‌های کارشناسی است. در واقع، نبود بینش کارشناسی به عنوان یکی از مهم‌ترین ضروریات ورزش، مشکلات بسیاری داشته و ضربات جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرده است.در این زمینه باید در همه اقدامات همچون تصویب بودجه‌ها و طرح‌ها و دیگر فعالیت‌ها، دیدگاه کارشناسانه را اولویت خود قرار دهیم. هر قانونی که دارای دیدگاه کارشناسی نباشد و بدون فعالیت‌های کارشناسی تصویب شود، زمینه افت ورزش کشور را فراهم کرده و نتیجه نخواهد داشت.