راهبرد اقناع افکار عمومی برای مشارکت گسترده در انتخابات 7 اسفند 1394
حمیدرضا موحدی‌زاده
تجارب و درس‌هایی که از گذشته آموخته‌ایم، شرایط موجود سیاسی کشور، تحولات منطقه‌ای و توافق بین‌المللی برجام، ایجاب می‌نماید که با شناسایی راهبردی مبتنی بر وجود دلایل و انگیزه‌های موجه و مردم‌پسند برای اقناع افکار عمومی و ایجاد سونامی مشارکت گسترده مردم به‌ویژه نسل جوان اعم از زنان و جوانان، طبقه متوسط شهری و روستائیان آگاه، راه برای نقش‌آفرینی آن‌ها و دخالت در تعیین سرنوشت اجتماعی‌شان باز شود. آن چه واضح است، اقشار مختلف مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی می‌توانند گام دیگری را در ۷ اسفند ۱۳۹۴ برای حفظ و پویایی پیروزی امیدآفرین دکتر حسن روحانی در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ بردارند. علی‌رغم تنگناها و محدودیت‌های تحمیل شده که در دایره و وسعت انتخاب مردم به‌وجود آمده است، در صورت ایجاد ارتباط با جامعه مخاطب این راهبرد، می‌توان امیدوار بود پیروزی نسبی دیگری در روزهای پایانی سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، نصیب اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان، وجدان عمومی جامعه، دلسوزان و دوست‌داران رشد و توسعه استان و کشور شده و کام آن‌ها دوباره شیرین گردد.
دلیل اول: وجه ایجابی و اثباتی مشارکت گسترده
تشکیل مجلس دهم، توأم با برخورداری از نمایندگانی که شایستگی و توانایی لازم را برای افزایش کارآمدی مجلس دارا باشند و علاوه بر آن آحاد مردم ایران و استان خراسان رضوی و به‌ویژه مردم مشهد این حق را دارند که دارای مجلس و نمایندگانی در طراز و شأن خواسته‌ها و مطالبات برحق و قانونی خویش باشند و بتوانند به آن افتخار کنند. تحقیقا چنین مجلسی قادر است با تصویب قوانین کارشناسانه و بهینه و نظارت بر عملکرد همه مسئولان دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی کشور و استان از موضع استقلال مجلس، راهگشای قوه مجریه در پیشبرد برنامه ششم توسعه، بودجه‌های سالانه و سایر وظایف مندرج در قانون اساسی از جمله دفاع از حقوق و آزادی‌های مشروع و قانونی مردم و جوانان قلمداد شود.

دلیل دوم: وجه بازدارندگی و پیش‌برندگی مشارکت گسترده مردم
جامعه و طبقه متوسط شهری و قشر خاکستری اجتماع که طیف وسیعی را به خود اختصاص می‌دهد به خوبی می‌داند، هرگاه خانه‌نشینی و انزوا را برگزیده، در عمل این اجازه را به دیگران و اقلیت‌های سیاسی داده است که آن‌ها برای اکثریت تصمیم بگیرند و هرگاه علیرغم دلخوری‌ها و بی‌مهری‌ها، در عرصه انتخابات حضور آگاهانه و منسجمی را از خود نشان داده است، دست‌کم مانع از غلبه جریان‌هایی شده است که چندان میانه‌ای با حقوق و آزادی‌های شهروندی ندارند و در بسیاری از موارد نیز با رأی یکپارچه خود به لیست و کاندیدای اصلاح‌طلبان و یا مورد حمایت آن‌ها، توانسته است اراده خود را در تغییر شرایط حاکم به نمایش بگذارد. آن‌چه که در انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و انتخاب دکتر روحانی به مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد، نشانه درست بودن گزاره موردادعای این نوشته است. امروز نیز اگر عموم مردم بخواهند این تأثیرگذاری را دارند. عقل، تجربه و دوراندیشی حکم می‌کند که در استفاده از این حق خدادادی و قانونی تردیدی به خود راه ندهند. پرواضح است که حضور بالای ۶۵ درصد رأی‌دهندگان در تهران، مشهد و مراکز استان‌ها، مردم را قادر می‌سازد تا با انتخاب نمایندگانی معتدل، شایسته‌تر و معقول مجلسی را شکل دهند که در قول و عمل بتواند با ترجیح دادن منافع ملی بر منافع و قدرت شخصی خویش، مانع از تقویت بن‌مایه نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی کشور نظیر سوء‌تدبیر، انحصار و زیاده‌خواهی، عدم‌رقابت، رانت‌خواری، اختلاس و فساد در سیستم اقتصادی و سیاسی جامعه شود.

دلیل سوم: وجه ضرورت و نیاز کشور و نظام به ادامه تعامل با جهان
چنانچه مجلسی تشکیل شود که توأم با انجام وظیفه قانون‌گذاری و نظارت، از سیاست به غایت موفق دولت تدبیر و امید حمایت نماید، راه اجرای برجام همزمان با حفظ حقوق هسته‌ای و عزت مردم ایران باز خواهد شد. سیاستی که در به‌سرانجام رساندن مذاکرات طولانی هسته‌ای که در ۱۰ سال قبل از آن به نتیجه نرسیده بود، توأم با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، منتهی به توافق بین‌المللی و تاریخی برجام شد و زمینه خروج اقتصاد ایران از تحریم و انزوا را به سرعت فراهم کرد و هم‌اکنون شرکت‌های تجاری، خودروسازی، تکنولوژی هسته‌ای، صنایع زیرساختی نظیر راه و راه‌آهن، هواپیما و نظیر آن در اروپا برای ورود به ایران با یکدیگر مسابقه می‌دهند و استقبال باشکوه کشورهای فراسه و ایتالیا از دکتر روحانی در سفر اروپایی نشان‌دهنده موفقیت بلامنازع سیاست خارجی دولت و نرمش قهرمانانه ایران در برابر آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی شد.

نتیجه‌گیری
مردم صلح‌جو و با فرهنگ ایران اسلامی به خوبی آگاهند که راه گذار و برون‌رفت از شرایط نه‌چندان مطلوب کنونی، حضور معنادار آن‌ها در پای صندوق‌های رأی در روز جمعه ۷ اسفندماه سال ۱۳۹۴ است و برای این که تأثیرگذاری آراء خویش را به حداکثر برسانند توصیه می‌شود به لیست اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان در تهران با حضور چهره شاخص، دلسوز و فداکاری هم چون دکتر محمدرضا عارف برای مجلس دهم و لیست مورد حمایت آن‌ها در مجلس دهم شورای اسلامی و مجلس پنجم خبرگان منتخب مردم برای رهبری در سراسر کشور اعم از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها رأی دهند. به امید سربلندی و پیروزی مردم خداجو و انسان‌دوست ایران اسلامی.