رویاهای خود را در خانواده به اشتراک بگذارید
حتما برای شما هم در زندگی شخصی یا خانوادگی پیش آمده است که شخصی شما را به تعیین هدف یا رفتن به دنبال رویاهایتان تشویق کند. همه به ما می‌گویند که اگر برای دست یافتن به رویاهایمان تلاش نکنیم، برای باقی عمر پشیمان می‌شویم، هدف‌ها و رویاهای زندگی متفاوتند، رویاهای شخصی اغلب تحصیلی و شغلی یا حتی عاطفی‌اند، اما رویاهای خانوادگی چطور؟
آیا خانواده شما یک رویا دارد؟ آیا چند انسان مجزا که تحت عنوان یک خانواده گرد هم می‌آیند، می‌توانند یک رویای واحد داشته باشند؟ پاسخ آری است و شما نیز قطعا تجربه‌ای از این دست داشته‌اید، بسیاری از زوج‌های جوان رویاهایی یکسان دارند و خانواده‌های بسیاری هستند که رویاها و اهداف جمعی دارند. رویای خانواده‌ی شما چیست؟ آیا این رویا مربوط به مسائل مالی است؟ آیا آن را به صراحت در جمع خانواده‌تان مطرح کرده‌اید؟
برای آنکه به عنوان یک خانواده به دنبال رویاهایمان برویم (این رویا می‌تواند خرید خانه‌ای زیبا باشد یا رفتن به سفری بی‌نظیر) باید اول بدانیم که اهداف یا رویاهای ما چه هستند، سپس رویاهای عاطفی و غیرمالی را از اهداف و رویاهای مالی تفکیک کنیم، و بعد برای آن‌ها برنامه بریزیم، در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما کشف رویاها کاری ساده نیست، باید از خودتان سوال کنید: آیا احساس رضایت می‌کنم؟ و سپس وقتی پاسخ می‌دهید که نه، عوامل نارضایتی را شناسایی کنید، رفع کردن این عوامل می‌تواند خود یک رویا باشد. شاید اهداف و رویاهای شما بیش از حد کلی باشند، تعیین هدف مستلزم صرف وقت بسیار است. در حقیقت می‌شود گفت اهداف وجه دیگری از محدودیت‌های ما در زندگی هستند، وقتی هدفمان این است که در سال جاری مبلغ هنگفتی بر درآمدمان بیافزاییم، باید به تناسب این هدف محدود شویم، در این محدودیت تازه بسیاری از کارهای گذشته جایی ندارند. وقتی بحث رویاهای خانواده به میان می‌آید، کار دشوارتر نیز می‌شود. باید هرچه بیشتر اهداف و رویاهای خود را در جمع خانواده به زبان بیاورید، ممکن است هرکدام از شما اهداف متفاوتی داشته باشد، اما در خانواده شما بی‌شک اهداف مشترکی نیز وجود دارد، با پررنگ کردن این اهداف رویای بزرگ خانواده شما رنگ می‌گیرد، حالا همگان به هدف مشترک زندگی خانوادگی واقف شده‌اند و با تلاش و جدیت بیشتری برای آن تلاش می‌کنند، وقتی هدف ملموس‌تر است، تحقق آن محتمل‌تر است.
بیشتر افراد به دلیل ترس از شکست از مشخص کردن اهداف روشن و واضح پرهیز می‌کنند، این مساله وقتی که پای یک جمع در میان باشد، شدیدتر می‌شود، یک خانواده ممکن است سال‌های سال در کنار هم زندگی کنند، اما هرگز حرفی از هدفی اقتصادی که دنبال می‌کنند به زبان نیاورند، این ابهام به هیچ وجه سودمند نیست. افراد به خصوص وقتی که در جمعی چون خانواده قرار دارند به اهداف روشن و واضح نیاز دارند و نه یک وضعیت ابهام‌آمیز تیره و تار. اغلب متداول است که سرپرستان خانواده، یعنی والدین، از مطرح کردن رویاهای مالی و اهداف اقتصادی برای سایر اعضای خانواده پرهیز می‌کنند، این مساله اغلب بدین علت است که والدین نگرانند که ممکن است ناتوانی در تحقق اهداف، بقیه اعضا را ناامید کند، اما بازگویی اهداف ضروری است، و هر عضوی از خانواده باید بداند که شکست حقیقتا مقدمه پیروزی است، اگر هدفتان را با صمیمت در خانواده مطرح کنید، احتمال شکست را کم می‌کنید، چون حالا همراهانی دارید که ممکن است به اندازه شما برای تحقق این هدف تلاش کنند.
لازم نیست که فکر کنید که خانواده شما قرار است به تمامی اهداف خود برسد، ممکن است گاهی شکست بخورید، اما برای افزایش شانس موفقیت کافی است بر ضروری‌ترین و مشترک‌ترین اهداف در میان اعضا تاکید کنید، ضرورت دنبال کردن و علاقه به هدف به خودی خود شانس موفقیت آن هدف را زیاد می‌کند.
فراموش نکنید که تعیین اهداف و رویاهای مالی برای خانواده‌تان با خیال پردازی متفاوت است. بین هدف و رویا تمایز قائل شوید، ممکن است خانواده شما این رویا را داشته باشد که بزرگ‌ترین کسب‌وکار خانوادگی کشور را داشته باشد، این یک هدف نیست، هدف شکل واضح‌تری دارد، این یک رویا است، برای تحقق این رویا اهداف خود را به نحو دقیق تنظیم کنید و امید داشته باشید که قادرید رویای خانواده خود را محقق کنید.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد در یک فعالیت جمعی، زمانی که یک هدف وجود دارد، شانس موفقیت بسیار بیشتر است، در زندگی فردی حتی اگر هدف خود را به وضوح ندانید و آن را در خودآگاه خود بررسی نکرده باشید، آن هدف در ناخودآگاه شما وجود دارد و ممکن است حتی بدون علم دقیق به آن، روزی به آن دست پیدا کنید، اما زندگی جمعی و خانوادگی این‌گونه نیست. یک جمع، مجموعه‌ای پراکنده با آرا و مشغله‌های متنوع است و اگر هدفی که آنها را گرد هم آورده است به وضوح بیان نشود، تحقق آن بسیار بعید خواهد بود، چیزی که مشخص است این است که هرگز بیشتر از اهداف خود به دست نمی‌آوریم.
فراموش نکنید که اهداف مالی خانواده را عملی، ملموس و محدود تعیین کنید و تمام اعضای خانواده را در انتخاب هدف و بازگویی رویاها شریک کنید.