معرفی هنرمندان منتخب نسل نو - ۲۱ شهریور ۹۲
هنرمند: سپیده مهرگان کلاژ یکی از تکنیکها و امکانات رسانه نقاشی است که هنرمند برحسب نیاز و ذهنیت خود، شیء یا تصویری بیرونی را بر روی اثر خود میچسباند و از آن بهره میبرد. هنگام گردش در نمایشگاه منتخب نسل نو مخاطب با انواع و اقسام کلاژ در آثار مواجه میشد که شاید بارزترینشان کلاژ ابزار و لوازم سربازی در آثار حسین طادی بود. اما دو اثر بر روی دیوار بودند که نمیتوانستی صرفا کلاژ تلقی کنی، حجمهایی بودند قاب شده در چارچوب. دو استخوان جمجمه گوسفند یا حیوانی دیگر که به صورت قرینه روبهروی هم قرار گرفته بودند.
هنرمند: سپیده مهرگان کلاژ یکی از تکنیکها و امکانات رسانه نقاشی است که هنرمند برحسب نیاز و ذهنیت خود، شیء یا تصویری بیرونی را بر روی اثر خود میچسباند و از آن بهره میبرد.
هنگام گردش در نمایشگاه منتخب نسل نو مخاطب با انواع و اقسام کلاژ در آثار مواجه میشد که شاید بارزترینشان کلاژ ابزار و لوازم سربازی در آثار حسین طادی بود. اما دو اثر بر روی دیوار بودند که نمیتوانستی صرفا کلاژ تلقی کنی، حجمهایی بودند قاب شده در چارچوب. دو استخوان جمجمه گوسفند یا حیوانی دیگر که به صورت قرینه روبهروی هم قرار گرفته بودند. اما این جمجمهها به همان حالت طبیعی خود رها نشده بودند بلکه بر روی آنها نقاشی و تزئیناتی نقش بسته بود که آنها را ازحالت مرده و بیجان به حالتی زنده و تزئینی بدل میکرد. این برخورد بیش از هرچیز ذهن را به هنر دورههای کهن و باورهای اسطورهای مردمان آن زمان ارجاع میداد. زمانی که انسان اینگونه میاندیشید که میتواند با نقش و تزئین و استفاده از جمجمه و بقایای حیوانات شکار شده خود، قدرت روح آنان را به تسخیر خویش درآورد. اما قاب گرفتن و ارائه آن به شکل هنری امروزی بیش از ارجاع تاریخی این سوال را در ذهن برمیانگیزد که آیا به واسطه طرح و تزئین میتوان ماهیت واقعی اشیا را تغییر داد و آنها را از وضعی دردناک و رنجآور به وضعی زیبا و دلنشین تبدیل کرد؟
ارسال نظر