بهترین کار، واگذاری «ارج» است

مژگان میرزایی

این روزها نام «ارج» در صدر خبرها قرار گرفته، برخی از تعطیلی آن خبر داده و برخی دیگر با رد این موضوع، خبر از واگذاری آن می‌دهند. به هر حال، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر این شرکت به دلیل سوء مدیریت نتوانسته در بازار رقابتی کشور فعالیت کند. براساس اخبار اعلام شده از سوی مسوولان این شرکت، در حال حاضر رایزنی با ۶ شرکت داخلی و یک شرکت خارجی در حال انجام است و پس از بررسی نهایی، واگذاری این شرکت صورت خواهد گرفت. «مدیریت غلط، غیرتخصصی و یکجانبه نگر» عمده دلایلی است که کارشناسان، افت تولید در شرکت «ارج» را به آن ها نسبت می‌دهند. دلایلی که طی سال‌های اخیر موجب شدند تا قدرت رقابت‌پذیری از این برند قدیمی گرفته شود. طی سال‌های اخیر نام آشنای بسیاری تعطیل شدند و پس از واگذاری توانستند مجددا به چرخه تولید بازگردند. حال سوال اینجا است که آیا شرکت «ارج» نیز پس از واگذاری می‌تواند از بحرانی که در آن قرار گرفته، خارج شود؟ درخصوص دلایلی که موجب شد شرکت «ارج» پس از نزدیک به ۸۰ سال فعالیت از چرخه رقابت خارج شود، گفت‌وگویی داشتیم با «احمد مهجوری» کارشناس بازار سرمایه که در ادامه می‌خوانید.

مشکلی اصلی که موجب شده تا شرکتی بنام و قدیمی در حال حاضر به مرحله ورشکستگی برسد، چیست؟

تغییرات و تحولات مدیریتی در نشان تجاری ارج از زمان واگذاری عمده دلیلی است که موجب شد تا بتوان مشکل این شرکت را تنها در یک کلام خلاصه کرد که آن مشکلات مدیریتی است.

مشکل شرکت ارج از چه زمانی آغاز شد؟

مشکل شرکت ارج یک شبه به وجود نیامده بلکه مشکلات این نشان تجاری در ۳۰ سال گذشته و به دلیل مدیریت غلط، غیر تخصصی و یکجانبه نگر که در این شرکت حاکم شده بود به تدریج این شرکت را به این مرحله رساند و در اصل می‌توان گفت شرکت ارج به مرور از بین رفت؛ چرا که اوایل این شرکت شرایط خوبی داشت و با مشکلاتی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند مواجه نبود.

به غیر از مشکل مدیریتی چه مسائلی باعث شد تا این نشان تجاری در حال حاضر به این مرحله برسد؟

با توجه به رقبای خارجی امکان فعالیت از این شرکت گرفته شد؛ چرا که مزیت‌هایی که در داخل کشور وجود داشت و موجب به وجود آمدن نشان های تجاری مانند ارج می‌شد به مرور از بین رفت که همین امر موجب شد تا نشان های تجاری این چنینی در بازار رقابتی کنونی نتوانند فعالیت کنند.

مساله بعدی مدیریت متخصص است؛ منظور از مدیریت متخصص مدیریتی است که بتواند با توجه به مسائل اقتصادی برای واحد تولیدی اقدام به برنامه‌ریزی کند که در حاضر بخش اعظمی از واحدهای تولیدی واگذار شده از این مزیت بی نصیب هستند. نکته بعدی نیروی کار است. همچنین سایر عوامل اقتصادی و مشخص نبودن اینکه اقتصاد ما دولتی است یا متکی به بازار آزاد، موجب شده تا نشان های تجاری این‌چنینی مزیت‌های خود را از دست بدهند.

با توجه به مواردی که مطرح کردید می‌توان گفت شرکت ارج بازار رقابتی خود را از دست داد که این عامل نیز بر کاهش ظرفیت تولید این شرکت اثرگذار بوده است؟

دقیقا، نبود مدیر متخصص و به روز نشدن محصولات تولیدی موجب شد تا بازار این شرکت از دست برود.

سهامدار اصلی شرکت ارج در حال حاضر چه گروهی است؟

سهامدار اصلی این شرکت متعلق به سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی است و مدیریت نیز از سوی همین شرکت مشخص می‌شود؛‌ مدیر عامل کنونی این شرکت نیز با مطرح شدن خبرهای بسته شدن شرکت ارج در روزهای اخیر اعلام کرد که این شرکت تعطیل نخواهد شد بلکه مذاکرات برای احیای این شرکت در حال انجام است.

رکود یکی از عواملی است که این روزها برخی مسوولان این شرکت از آن به‌عنوان عامل بروز مشکلات کنونی یاد می‌کنند، این مساله تا چه میزان بر کاهش ظرفیت تولیدی این شرکت اثرگذار بوده است؟

رکود می‌تواند اثرگذار باشد اما نه به این شکل،چرا که کشور ما کشوری است مصرفی که در سال‌های اخیر مصرفی‌تر نیز شده و از سوی دیگر نیاز کشور نسبت به ۴۰ سال قبل چندین برابر شده است. پس بازار وجود دارد و امکان خرید نیز از سوی متقاضیان وجود دارد، اما مدیریت نادرست موجب شد که این شرکت نتواند از تقاضایی که در کشور وجود دارد به خوبی استفاده کند.

به نظر شما با توجه به شرایطی که در حال حاضر در این شرکت حاکم است، بهترین اقدام برای احیای دوباره این شرکت چیست؟

من در شرایط کنونی دست اندرکار این شرکت نیستم و مسوولیتی در این شرکت ندارم، اما آنچه مسلم است بهترین کار در برهه کنونی واگذار کردن این شرکت است؛ چرا که با مدیریت کنونی دیگر برای این شرکت نمی‌توان کاری کرد.