۲۵ مانع؛ سد راه تعاونی ها
دنیای اقتصاد: عضو تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی عقب ماندگی داریم گفت: اگر همین روند را ادامه دهیم تنها به یک سوم اهداف خود در چشم انداز خواهیم رسید.

علی آقامحمدی در آیین تجلیل از تعاونی های برتر و افتتاح متمرکز ۷۶ طرح تعاونی استان اصفهان که در اتاق بازرگانی برگزار شد، با بیان اینکه ایران از سال آینده وارد دهه دوم چشم انداز می شود، گفت: نخستین چشم انداز منطقه ای در سال 70 و در سال 75 نیز نخستین چشم انداز ملی (ایران 1400) تدوین شد. وی با اشاره به اینکه در چشم انداز 1404 در منطقه خاورمیانه، قفقاز و آسیای میانه باید رتبه نخست علمی، اقتصادی و نظامی را کسب کنیم، افزود: ایران همچنین در منطقه منا و آسیای جنوب غربی قرار دارد که محور منطقه آسیای جنوب غربی است.
آقامحمدی با بیان اینکه ایران در منطقه کاملا بی ثبات قرار دارد و همه جوامع اطلاعاتی جهانی اظهار دارند که ناامن ترین منطقه خاورمیانه است، افزود: تغییرات این منطقه برنامه ریزی شده بود و تحولات وسیع در این حوزه به زودی اتفاق خواهد افتاد و تغییر عمده در عربستان سعودی خواهد بود. وی تاکید کرد: ایران وقتی می تواند در این منطقه پایدار بماند که هوشیاری داشته و نه فقط خود را بلکه کل منطقه را اداره کند و اگر ایران این مسیر را طراحی نکند، با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد.

عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه منطقه آسیای جنوب غربی ۹ درصد تولید ناخالص جهان بر حسب PPP، ۶.۵ درصد واردات و ۷.۵ درصد صادرات جهان را دارد، گفت: در سال ۲۰۱۵ دو هزار شرکت بزرگ در جهان ثبت شده که این منطقه تنها حدود پنج درصد تعداد کل شرکت ها را در اختیار دارد. وی با اظهار تاسف از اینکه ایران در زمینه شرکت های بزرگ وضعیت بدی دارد، ادامه داد: بیشتر این شرکت ها دولتی هستند و تعداد شرکت های خصوصی و تعاونی بسیار کم است.

عضو تشخیص مصلحت نظام افزود: نرخ رشد اقتصادی کشور در ۴۰ سال گذشته ۴.۸ درصد بوده و اگر با ساختارهای فعلی بخواهیم ادامه دهیم در همین نرخ حرکت خواهیم کرد این در حالیست که برای رسیدن به نرخ ۸ درصدی بسیاری از این ساختارها باید تغییر یابد و تعاونی ها می توانند برای جبران این فاصله نقش خوبی ایفا کنند. وی با اشاره به اینکه کشورهای رقیب مانند ترکیه و عربستان رقبای جدی ما هستند، تاکید کرد: اگر موتور اقتصادی راه نیفتد باید منتظر گروه های تکفیری در مرزهای کشورمان باشیم چراکه جنگ اقتصادی مسئله کوچکی نیست.
وی با تاکید بر اینکه نیازمند حرکت هایی از سوی تعاونی ها برای سرعت دادن به حرکت و گردش پول هستیم، افزود: از این طریق است که می توانیم منتظر ایجاد شدن تغییرات مثبتی در اقتصاد کشور باشیم.

آقامحمدی با تاکید براینکه دستیابی به رشد اقتصادی شتابان و پایدار نیازمند اصلاحات و تغییر نگرش به بخش تعاون است، گفت: تعاونی ها می توانند مردم را در کنار سایر فعالیت های خود قرار دهند و در صحنه اقتصاد وارد کنند و برای رسیدن به این هدف باید منابع ارزان قیمتی در اختیار تعاونی ها قرار داد همچنین آنها را در شکل گرفتن به صورت تعاونی دانش بنیان یاری کرد چراکه ظرفیت های بزرگی برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به این معنی است که در مقابل مخاطرات تحمل پذیر بود، افزود: اقتصادمان باید به گونه ای باشد که اگر ضربه ای به آن وارد شد شدت بگیرد و فرصتی برای رشد و ترقی داشته باشد.
عضو تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تک تک ما این توان را نداریم و می توان به شکل تعاونی ها به یکدیگر متصل شد تا با همدیگر ضربات را تحمل کرده و سقوط نکنیم و فرصت های از دست رفته را جبران کنیم. وی از تعاونی ها درخواست کرد که اقتصاد خود را با اقتصاد تعاون هماهنگ سازند و گفت: استان اصفهان به دلیل ظرفیت های بسیار می تواند الگوی خوبی برای تشکیل تعاونی ها به ویژه در زمینه دانش بنیان باشد و باید اعتراف کرد که اگر اقتصاد اصفهان رونق بگیرد، اقتصاد کشور رونق گرفت. استاندار اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه بررسی مشکلات بخش تعاون در دستور کار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفته است، افزود: طبق بررسی هایی که در کارگروه های مربوطه صورت گرفت ۲۵ مانع اصلی در راه توسعه بخش تعاون احصا شده که نتیجه بررسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در این راستا پیش بینی مجموعه ای از راهکارهای استانی و ملی است.

رسول زرگرپور با اشاره به اینکه طبق تاکیدات وسیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باید ۲۵ درصد از اقتصاد کشور به تعاون اختصاص یابد، گفت: در حال حاضر تعاون تنها ۶ درصد اقتصاد را در اختیار دارد که نشان می دهد علیرغم همه تلاش ها، بخش تعاون در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته و باید تلاش کنیم که به این نقطه دست یابیم. وی با بیان اینکه از ۶ هزار تعاونی در استان ۵۰ درصد آنها غیر فعال است، گفت: مدیریت استان آمادگی دارد که با تشکیل کارگروهی دلایل رکود این تعاونی ها را بررسی کند.
استاندار اصفهان به لزوم ارائه ایده و فکر جدید برای رساندن تعاونی ها به جایگاه واقعی خود تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه محور توسعه استان علم و فناوری و ارتقای گردشگری است باید این دو محور را در دستور کار خود قرار دهیم.
وی افزود: مدیریت استان آمادگی دارد که در شهرک علمی و تحقیقاتی جایگاه ویژه ای را به تعاونی ها اختصاص دهد تا به جایی برسیم که نیمی از شرکت های دانش بنیان از تعاونی ها باشند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در بحث گردشگری فضا برای کار بسیار است، گفت: بیش از ۵۰ پروژه گردشگری در اتاق بازرگانی استان تهیه شده که تعاونی ها نیز باید در این مقوله ورود پیدا کنند. رئیس مجمع نمایندگان اصفهان نیز با اشاره به اینکه سهم بخش تعاون در افق چشم انداز باید به ۲۵ درصد برسد در حالی که این رقم در استان اصفهان، کمتر از پنج درصد است، ادغام وزارتخانه تعاون با وزارت خانه کار و رفاه اجتماعی را ظلمی به بخش تعاون عنوان کرد و افزود: برخی مسئولان اعتقادی به تعاونی ندارند درحالیکه تا دیدگاه خود را تغییر ندهیم ۲۵ درصد سهم تعاونی ها در اقتصاد محقق نمی شود.

سید ناصر موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه با رسیدن بخش تعاون به جایگاه اصلی خود ، کیفیت تولیدات نیز افزایش می یابد، گفت: متاسفانه سازمان ها و بخش های مختلف استان به بخش تعاون توجه جدی ندارند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان نیز با اشاره به اینکه ۵۵۸ تعاونی در مهلت مقرر برای شرکت در این جشنواره ثبت‌نام کردند، گفت: با برگزاری جلسات متعدد داوری در نهایت ۷ تعاونی برتر انتخاب شدند و ۲ تعاونی‌ همراه با بانک توسعه تعاون و اتاق تعاون استان در سطح ملی تجلیل خواهند شد.

غلامعلی قادری افزود: تعاونی های موردنظر به منظور شرکت در این جشنواره در زمینه گرایشات اقتصادی و مالی، توسعه منطقه ای، صادرات و ارزآوری، توانمندسازی و رفاه اجتماعی و کارآفرینی و اشتغال ثبت نام کرده بودند.
وی با بیان اینکه در پنج سال گذشته، استان اصفهان در افتتاح طرح ها رتبه نخست یا دوم کشور را داشته است، تاکید کرد: امروز همچنین ۷۶ طرح تعاونی به شکل نمادین مورد بهره برداری قرار می گیرند.
قادری گفت: در سال جاری ۳۳ درصد از اشتغال ایجاد شده توسط بخش تعاون در استان اصفهان بوده است و در این زمینه جایگاه نخست کشور را داریم.

وی با بیان اینکه در زمینه سرمایه گذاری طرح‌های تعاونی، اصفهان پس از تهران رتبه دوم را دارد، اضافه کرد: با افتتاح ۷۶ طرح تعاونی اصفهان که در بخش های مسکن، عمران، خدمات، کشاورزی و صنعتی است اصفهان رتبه دوم را در زمینه طرح های تعاونی در کشور خواهد داشت.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان، تاکید کرد: ۷۵ درصد از سرمایه‌های تعاونی‌های استان اصفهان آورده سرمایه‌گذاران است و تنها ۲۵ درصد از این سرمایه‌ها از محل تسهیلات دریافتی از بانکی‌ها تامین شده است.