راه طلایی سپاهان!
مهدی قانونی: چه اتفاقی افتاده است که فوتبال اروپا به این سطح رسیده است؟ چرا راه دور برویم. چه اتفاقی افتاده است که فوتبال ترکیه در این سطح قرار گرفته است و هم سطح با فوتبال اروپا به مسیر خود ادامه می دهد؟! چه رخ داده است که همین نزدیک گوش ما کشورهای حاشیه خلیج فارس از عربستان گرفته تا قطر میزبان جام جهانی فوتبال می شود؟!

بدون تردید هیچ رخدادی در مسیر پیشرفت به نتیجه نخواهد رسید بدون آنکه تفکر برنامه محوری در پیش روی مدیران آن حوزه قرار نگرفته باشد. البته در حوزه ای همچون ورزش که انگیزه های روحی و روانی نیز نقش عمده ای دارند شاید موفقیت های گاه و بی گاهی به دست بیاید اما آنچه واضح است این رخداد بر حسب اتفاق، تعریف می شود و در مقام قیاس هیچ راهی به متن نمی یابد.

نقشه ای که به ما می دهند
طی چند سال گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا با اجرای طرح بی نظیری چون آسیا ویژن نگرش خود را برای گسترش فوتبال در قاره کهن نشان داد و از این مسیر AFC برنامه توسعه فوتبال و زیرساخت ها را به عنوان مسیر راه به کشورهای عضو ارایه کرد.
کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین باشگاه های حرفه ای فوتبال را ملزم کرده است که با طرح توسعه فوتبال جوانان به تربیت فوتبالیست، از سنین پایه مبادرت ورزند که این امر بدون تردید می تواند راه و نقشه ای برای پیشرفت باشد.

البته از آن جا که بعضا ما در کشورمان در رتبه بالای حرکات نمایشی و شوهای تبلیغاتی هستیم معمولا بازرسان و نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا را در حد بسیار حرفه ای با نمایش های سرگرم کننده پیچانده و به آنها نشان می دهیم که در واقع ما به دنبال دست یابی به هدف های واقعی هستیم.

راه طلایی اصفهانی ها!
البته همیشه کسانی پیدا می شوند که خود به دنبال راه واقعی و یافتن مسیر پیشرفت باشند و این است که شاهد همین موفقیت های گاه و بی گاه در ورزش کشور هستیم. نمونه بارز این رخداد باشگاه فولاد مبارکه سپاهان است که در مسیر پیشرفت خود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی را پیش روی خود قرار داده و مهمتر از آن پایبندی به آن برنامه است که می تواند ضامن موفقیت های بعدی باشد.

دو باشگاه اصفهانی ذوب آهن و سپاهان و همچنین باشگاه فولادخوزستان جزء معدود باشگاه های فوتبال کشور هستند که برنامه توسعه فوتبال جوانان را با ضمانت اجرایی خود دنبال می کنند و در این میان توانسته اند چهره های زیادی را از این مسیر به فوتبال ایران معرفی نمایند و نمونه بارز آن حضور امثال مهدی شریفی، احسان حاج صفی و... می باشد که اکنون در آستانه لژیونر شدن هستند.

مدارس فوتبال راه ورود به چرخه بازیکن سازی
باشگاه سپاهان برای شکل دهی به برنامه توسعه جوانان، چرخه بازیکن سازی اش را از مدارس فوتبال آغاز می کند و طی فصل تابستان، تعداد زیادی از کودکان را زیر نظر مربیان با دانش، به آموزش وا می دارد تا این آغاز راهی بزرگ باشد برای کودکانی که فوتبال را سرمشق زندگی اشان کرده اند. این بازیکنان در چرخه بازیکن سازی مورد استعدادیابی قرار گرفته و پس از استعدادیابی لباس طلایی آکادمی سپاهان را بر تن می کنند و بازیکنی که بتواند وارد آکادمی شود یعنی می تواند امیدوار باشد که در صورت پشت کار و اهتمام به راهی که برگزیده در این چرخه مسیر رشد را بپیماید.

استعدادیابی که مرز نمی شناسد
نکته قابل توجه دیگری که مدیران و سیاست گذاران باشگاه سپاهان آن را پیش روی کار خود قرارداده اند ستودنی است. دایر کردن پایگاه های استعداد یابی در شهرستان ها و استان های مختلف به ویژه استان های فوتبال خیز نکته ای است که هدفمندی این رخداد را نشان می دهد.

هدفمندی برنامه ریزی شده که می تواند کودکان مستعد را از زمین های خاکی به فرش مخملین سبز برساند.

امکانات دلیل محکم بر مسیر درست
بدون تردید یکی از مشکلات این روزهای ورزش کشور ما به ویژه ورزش اصفهان بحث زیرساخت ها و سرانه پایین فضای ورزشی است. اما با وجود این نارسایی ها باشگاه فولاد مبارکه سپاهان با دارا بودن دو کمپ بزرگ تمرینی توانسته است گام بزرگی را در راستای اهداف متعالی خود بردارد.

کمپ تمرینی باغ فردوس در اصفهان به دلیل شرایط خاص و ویژه ای که دارد می تواند میزبان تیم های خارجی نیز باشد. این مجموعه با امکانات کامل ورزشی خود می تواند نشان دهد که نقشه ترسیم شده برای پیشرفت در فوتبال در سطح اعلای خود قابل دسترسی است.
مجموعه صفاییه نیز که در شهر مبارکه قرار دارد کمپ مناسبی برای رساندن مجموعه سپاهان به سطح خواسته های طراحی شده می باشد.

ماجرای قهرمانی های تیم های پایه سپاهان
رسیدن به این نگرش و حرکت کردن در مسیر برنامه محوری بدون تردید باید بازخوردهایی داشته باشد. مسیر مدارس فوتبال، آکادمی (زیر ۱۰، زیر ۱۱، زیر ۱۲ و زیر ۱۳ سال) به تیم های پایه نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید ختم می شود و نکته قابل توجه و تعمق کسب عناوین قهرمانی تیم های آکادمی و استعدادهای سپاهان در لیگ های استانی و تیم های پایه در رقابتهای کشوری می باشد که بیانگر آن است خط مشی گذاری های صورت گرفته به درستی در حال اجراست.

کسب این عناوین قهرمانی به منزله یکی از بازخوردهای مهم در حول محور این برنامه تدوین شده می باشد اما بدون تردید بازخورد اصلی که نشان می دهد کارخانه بازیکن سازی سپاهان به درستی طرح و برنامه خود را پیش می برد ظهور و بروز بازیکنان جوان در تیم بزرگسالان و بر تن کردن لباس ۵ ستاره سپاهان در لیگ حرفه ای فوتبال باشگاه های کشور است. مهدی شریفی، احسان حاج صفی، علی کریمی و... نمونه بارزی از سال ها تلاش مربیان و مدیرانی است که در ابتدا برنامه محوری را در دستور کار خود قرار داده و پس از آن با تعهد و مسئولیت پذیری به نقشه راه خود پایبند بوده اند و بدون تردید در آینده بیشتر و بیشتر از حضور بازیکنان تیم های پایه در تیم کلنی فولاد مبارکه سپاهان خواهیم شنید.