سوریه بستر تورهای دیپلماتیک ظریف
کامران کرمی
عضو گروه دیپلماسی
دور دوم تور دیپلماتیک ظریف به کشورهای لبنان، سوریه، پاکستان و هند که از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد، در هفته جاری نیز با سفر به روسیه ادامه پیدا کرد و ظریف در این پایتخت‌ها به دنبال تقویت روابط دوجانبه و همچنین موضوع افراط‌گرایی به‌ویژه حل بحران سوریه بود.


سفر به ترکیه نیز که در این لیست بود به دلایلی به تعویق افتاد و قرار است وزیر امور خارجه ایران در روزهای آتی روانه آنکارا شود. دور اول سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه ایران دوهفته گذشته انجام شد که در آن محمد‌جواد ظریف وارد کویت، قطر و عراق شد و درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای به‌خصوص موضوع تروریسم بحث و گفت وگو نمود.

اهمیت این سفرها به‌ویژه در فضای پسا توافق هسته‌ای از ضرورت خاصی برخوردار است. مدیریت نگرانی‌های برخی دولت‌های عربی از توافق هسته‌ای و مبارزه با تروریسم شاید اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت خارجه ایران در مقطع اخیر باشد که به درستی در دستور کار قرار گرفته است. به‌نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از اهداف این سفرها را بتوان در راستای بحران سوریه و مقابله با حملات تروریستی در منطقه ارزیابی کرد.

افزایش تماس‌ها و ارتباطات با مسکو نیز در این زمینه گویای تحرکات بین‌المللی ایران در این زمینه است. در همین خصوص ظریف در سفر روز دوشنبه خود به مسکو با همتای روسی خود دیدار کرد و طرفین بر حل بحران سوریه از طریق راه کارهای سیاسی تاکید کردند. به‌نظر می‌رسد تا زمانی که با ضلع دیگری از این بحران که عربستان است، گفت‌وگوها صورت نگیرد، نمی‌توان به رسیدن به راه‌حل خوشبین بود