شرکت سازه‌های صنعتی آذران نسل‌جدید شرکت‌های تولیدی و پیمانکاری عمومی است که توانسته است با ادغام دانش ایرانی و بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا در حوزه صنعت و معدن جزو پیمانکاران مطرح صنایع معدنی کشور باشد. به گفته مدیر این شرکت، آذران پیش از این یک شرکت تولیدی بوده که تولیدات آن شامل تجهیزات و سازه های صنعتی بود.
از هنگامی که شرکت انجام پروژه‌ها به صورت EPC را آغاز کرد، کارخانه‌های تولیدی خود را از یک واحد به دو واحد ارتقا داده است که توان بالا و امکانات تولیدی یکی از مزیت‌های این شرکت محسوب می شود.
مهندس حسین اکبری درباره وضعیت بازار داخل در این حوزه خاطرنشان کرد: رقبای داخلی و خارجی بسیاری در حوزه پیمانکاری معادن سنگ‌آهن حضور دارند که هر یک از توانمندی‌‌های خاص خود برخوردارند اما آنچه ما را از دیگر رقبا متمایز می‌ کند، این است که با توجه به پشتوانه کارخانجات تولیدی خود امکان انجام پروژه های متنوع را در داخل شرکت فراهم ساخته‌ایم.
وی معتقد است مهمترین مزیت‌ آذران بومی‌سازی تکنولوژی با استفاده از دانش ایرانی است.
وی در ادامه به خبرنگار ما گفت: اشتغال بیشتر، رسوب دانش و تکنولوژی در سازمان‌های داخل کشور، ساخت و تامین تجهیزات با کیفیت بالا و کاملا قابل رقابت با تولیدات شرکتهای برتر اروپایی و به تبع آن خروج ارز کمتر از کشور، استراتژی‌های آذران را شامل می‌شوند.
اکبری مدیرعامل شرکت آذران با اشاره به این مطلب که اگر فقط تکنولوژی از کشورهای صاحب دانش فنی خریداری شود، نه تنها اجرای طرح‌های معدنی به صرفه‌تر خواهد بود بلکه در طول اجرای چند طرح امکان انتقال کامل دانش فنی آن صنعت به داخل کشور میسر خواهد شد.
وی عنوان کرد: در این راستا شرکت آذران همکاری با شرکت تورکس را روسیه که متشکل از سه شرکت صاحب دانش فنی گندله سازی به روش Straight Grate در دنیا می‌باشد آغاز کرده است. در این همکاری طراحی فرآیند توسط شرکت تورکس انجام می شود و سپس طراحی تفصیلی و مهندسی در تمامی زمینه‌ها، خرید تجهیزات خارجی، ساخت تجهیزات داخلی و سازه های فلزی و انجام عملیات اجرایی و نصب و راه اندازی و تحویل کارخانجات به کارفرما را آذران بر عهده دارد. وی افزود :خرید تجهیزات خارجی عمدتا محدود به تجهیزات ابزار دقیق مانند تجهیزات اتوماسیون، سیستمهای محرک و برخی تجهیزات فرایندی و آزمایشگاهی بوده و عمده تجهیزات در داخل کشور طراحی و ساخته می شود. وی خاطر نشان کرد: شرکت تورکس بیش از 50 سال در طراحی کارخانجات گندله سازی تجربه دارد ضمن اینکه طراحی کارخانه با پشتوانه این شرکت صاحب دانش انجام می شود، انتقال دانش فنی فرآیند این صنعت از طریق این شرکت با سابقه در طول چند طرح اولیه به داخل کشور نیز میسر خواهد شد.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و در اختیار داشتن دانش طراحی و ساخت کارخانجات گندله سازی، آذران این توانمندی را دارد که کارخانه‌های گندله‌سازی را از مرحله طراحی، خرید و ساخت تجهیزات، اجرای کامل سیویل و سازه‌های صنعتی، راه‌اندازی و تحویل به کارفرما که یک زنجیره کامل جهت اجرای کارخانه تولید گندله است انجام دهد. با توجه به این توانایی، شرکت آذران پس از راه اندازی و تحویل کارخانه همچنان در کنار کارفرما حضور داشته و هرگونه نیاز آتی کارفرما جهت تامین قطعات یدکی، راهبری کارخانه و توسعه و افزایش ظرفیت را برآورد خواهد کرد.
اکبری افزود : اغلب پیمانکاران برای اجرای هر طرح گندله‌سازی اقدام به خرید تکنولوژی کرده و در پایان اجرای هر طرح این هزینه‌ها را به کارفرما تحمیل می‌کنند و این هزینه انجام شده در طرحهای بعدی صرفه جویی نمی شود. در صورتی که آذران تنها با خرید یک بار تکنولوژی روز دنیا قادر است چند طرح گندله‌سازی را همزمان به اجرا درآورده و برای کارفرمایان نیز این‌چنین صرفه‌جویی‌ها را لحاظ کند.
اکبری در خاتمه یاد آور شد : برجستگی آذران در حوزه صنعت و معدن ارتقاء و حفظ کیفیت در سطحی بالا است که این کیفیت بالا و بومی کردن، بخش عمده ساخت تجهیزات هزینه های اولیه و طولانی مدت کارفرمایان را در طول بهره برداری پایین تر رقم می‌زند.