روزنامه آرمان با انتشار یادداشتی از غلامرضا انصاری، نماینده اسبق مشهد در مجلس شورای اسلامی نوشت: انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم، می‌تواند چند نتیجه مهم را به‌دنبال داشته باشد. نخستین نکته‌ای که از اهمیت بالایی برخوردار است، آن است که انتخاب شهردار با رأی مستقیم، نقش برنامه‌محوری را در میان شهرداران افزایش خواهد داد و آنان به جهت مطالبه عمومی، با برنامه‌ریزی روشن و مدون در صحنه حضور پیدا خواهند کرد. این امر سبب خواهد شد که شورای شهر نیز به‌تبع این اتفاق، برنامه‌محور شود.

اگر در شهرداری و شورای شهر، دو گروه رقیب حضور داشته باشند، می‌توان این اتفاق را به فال نیک گرفت و این رقابت را سازنده دانست. در ذیل این اتفاق، برنامه و راهکارهای شهردار و شورای شهر که برای کنترل برنامه‌های مدیریتی مطرح می‌شود، شفاف‌تر خواهد شد. درحال حاضر، در کلان‌شهری مثل تهران شهردار توسط تعداد معدودی از افراد که شامل اعضای شورای شهر می‌شوند، انتخاب می‌شود. بدیهی است که انتخاب شهردار توسط افراد معدود و در یک اتاق در بسته، با انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم، تفاوت‌های بسیار زیادی خواهد داشت. نکته دیگر که می‌توان آن را از توفیقات انتخاب شهردار با رأی مستقیم دانست، آن است که کابینه شهردار که شامل شهرداران مناطق و معاونان او می‌شوند، همانند دولت باید از شورای شهر رأی اعتماد بگیرند.

یکی از معایب فقدان چنین امکانی، آن است که امروز شاهد آن هستیم. امروز اگر در یکی از مناطق تهران مشکلی به‌وجود‌آید، اعضای شورای شهر باید به‌طور مستقیم از شهردار سوال کنند. القصه، این تغییر و تحولات موجب می‌شود برنامه‌های شهری قابل‌سنجش بوده و مردم پیش و بیش از اینکه به افراد رأی دهند، به برنامه گروه‌ها و افراد رأی خواهند داد. تردیدی نیست که امروز یکی از آسیب‌های جدی که در نظام انتخابی کشور وجود دارد، آن است که برنامه‌ها فردمحور بوده و برخی با بهره‌گیری از این روش، وارد عرصه رقابت می‌شوند و طرح‌ها و برنامه‌های خود را عنوان می‌کنند. در این میان، گاهی سخن از برنامه‌هایی به‌میان می‌آید که ایده‌آل‌گرایانه و غیرقابل‌سنجش است و ممکن است که هیچگاه امکان اجرایی شدن آن‌ها وجود نداشته باشد. نمونه آن را می‌توان در دوره دولت‌های نهم و دهم جست‌وجو کرد که رئیس دولت مدعی آوردن نفت بر سر سفره مردم شد و ادعا می‌کرد افراد فاسد و رانت‌خوار را معرفی خواهد کرد اما نه تنها نفتی سر سفره‌های مردم نرفت، بلکه نان مردم هم از سر سفره‌ها برداشته شد.