راهنمایی‌های ساده زیست‌محیطی برای کارآفرینان
مترجم: مینا افروزی شما انسان خوبی هستید، درست به اندازه کسی که اصرار دارد زباله‌هایش را روی زمین نریزد؛ ولی صادقانه که سخن بگوییم به عنوان یک کارآفرین، به اندازه کافی مشغله ذهنی دارید. کسب‌وکار سختی‌های خودش را دارد، کارمندان خواستار چیزهای مختلفی‌ هستند و خانواده‌ همیشه در اولویت قرار دارد. همه اینها قسمت زیادی از نگرانی‌های شما (یا بودجه‌تان) را دربرمی‌گیرند و دیگر وقتی برای فکر کردن به اینکه چقدر شرکت شما به محیط زیست اهمیت می‌دهد، باقی نمی‌گذارد. در پاسخ به همه اینها، یکی از پست‌هایی که اخیرا در وبلاگی در مورد فضای سبز نوشته شده بود، صاحبان کسب‌وکار را مخاطب قرار داده و گفته بود «نگران نباشید! اقدامات ساده فراوانی وجود دارند که حتی پرمشغله‌ترین رئیسان هم می‌توانند آنها را انجام دهند تا کمترین اثر منفی را بر روی محیط زیست داشته باشند. بعضی از این اقدامات حتی باعث می‌شوند مقداری پول برایتان پس‌انداز شود.
۱) به فکر قبض برقتان باشید
اینکه کمی به فکر انرژی مصرفی دستگاه‌هایتان باشید نه تنها برای قبض ماهانه برقتان خوب است، بلکه برای زمین هم بسیار تاثیرگذار است. آخرین بار چه زمانی تنظیمات انرژی روی دستگاه‌هایتان را چک کردید؟ و چطور است در پایان کار همه لوازم الکتریکی دفتر کار خود را چک کنید تا از خاموش بودن آنها هنگام ترک دفتر مطمئن شوید؟ نویسنده این وبلاگ می‌گوید: «تنظیم کردن انرژی کامپیوترها و دیگر دستگاه‌ها به‌گونه‌ای که بتوان بیشترین بهره را از آن برد، از ذخیره کردن انرژی تاثیرگذارتر است.»
۲) کاغذ کمتری مصرف کنید
هر چقدر که کسب‌وکارهای بیشتری سعی کنند برای توجه به جنگل‌ها باعث قطع کمتر درختان شوند، همانقدر هم سادگی بیشتر و هزینه‌های کمتر برایشان پیش می‌آید. آیا می‌توانید به طور صد در صد همه کارهایتان را دیجیتالی انجام دهید؟ احتمالا نه، ولی هرچه کاغذ کمتری مصرف کنید به نفع خودتان و زمین زیر پایتان است.
نویسنده مذکور اضافه می‌کند که: «نرم‌افزار جدیدی به نام Greenprint قبل از چاپ مدارک، صفحه‌های خالی و سفید موجود در بین این مدارک را حذف می‌کند و برای اشتراک بدون استفاده از کاغذ، فرمت آنها را به فایل PDF تبدیل می‌کند.»
و اگر نتوانستید...
بسیاری از کسب‌وکارها، صرف نظر از تلاش بسیارشان، هیچ‌گاه نمی‌توانند صد در صد بدون کاغذ کار خود را انجام دهند. اگر شما یکی از آنها هستید، با انتخاب عاقلانه کاغذی که استفاده می‌کنید از این قضیه اطمینان حاصل کنید که لااقل تا حد ممکن به محیط زیست خود فکر می‌کنید. این نویسنده توصیه می‌کند که: «در هنگام خرید کاغذ پرینتر، کاغذهای بازیافتی با ظرفیت مصرفی بالا را در نظر بگیرید که کلورین سفیدکننده کمتری هم در آنها مصرف شده باشد.»
3) در خانه کار کنید
اینکه گاه و بیگاه به کارمندانتان پیشنهاد بدهید که از خانه کار خود را ارائه دهند یک امتیاز کم هزینه است. در خانه کار کردن یک اثر جانبی خوشایند را برای محیط زیست هم به همراه دارد. یا اگر می‌خواهید راهی اساسی‌تر برای کمتر رفت‌وآمد کردن پیدا کنید، به پیشنهاد نویسنده محیط زیستی فکر کنید و «به جای اینکه در هفته ۵ روز و هر روز ۸ ساعت کار کنید، ساعات کاری را به ۴ روز در هفته و هر روز ۱۰ ساعت تغییر دهید (یک هفته کاری فشرده). در این صورت، علاوه بر حفظ ۲۰ درصد از انرژی و وقتی که برای رفت و آمد صرف می‌کنید، سه روز تعطیلات آخر هفته به کارمندان خود می‌دهید.
4) در اسباب و اثاثیه خود دقت کنید
هر صندلی با صندلی دیگر متفاوت ساخته شده است. اثاثیه شرکت که با توجه بسیار خریداری شده‌اند، می‌توانند امتیاز بزرگی برای کره زمین محسوب شوند که در واقعیت برای شما هم بد نیست. نویسنده می‌گوید: «اثاثیه می‌توانند از اجسام بازیافت‌پذیر ساخته شوند و دوباره به طبیعت بازگردند.»
تغییرات کوچک در روشنایی نیز می‌تواند نتایج خوبی در بر داشته باشد. نویسنده وبلاگ اضافه می‌کند که: «به جای لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های فلورسنت فشرده می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و همچنین مدل منتخبی از لامپ‌های میزی LED وجود دارند که همیشه در حال توسعه‌اند و میزان کمی از انرژی را مصرف می‌کنند.» یا بهتر، فضاهایی را که نور طبیعی در آنجا بیشتر است در نظر داشته باشید. وبلاگ مربوط به محیط زیست گزارش می‌دهد که «نه تنها نور طبیعی منبعی از روشنایی رایگان برای شرکت محسوب می‌شود، بلکه این قضیه هم به اثبات رسیده که بهره‌وری و رضایت کارمندان را نیز افزایش می‌دهد.»
نویسنده: Jessica Stillman