شبه‌جزیره اسرارآمیز - ۱۵ مهر ۹۵

ترجمه: محمدحسین باقی

پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود). به همین ترتیب، در درون کشور، پیونگ یانگ از سوی رسانه‌های دولتی به‌عنوان پایتخت انقلاب نشان داده می‌شود؛ بنابراین، بسیاری از ساکنان این کشور تصور اندکی از واقعیت هستی و زندگی روزانه در پایتخت دارند. در این سلسله مقالات که ترجمه‌ای است از کتاب «کره شمالی: دولت پارانویا» به قلم پاول فرنچ تمام زوایای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و ایدئولوژیک کره‌شمالی بررسی شده است. شاید اطلاعات ارائه شده در این بخش، کمتر به چشم خوانندگان فارسی زبان آمده‌باشد. این سلسله مقالات که ترجمه فصل‌هایی از کتاب مذکور است می‌تواند اطلاعاتی غنی از هر آنچه در کره‌شمالی می‌گذرد به خواننده ارائه دهد.

یکی از اولین برنامه‌های عمومی کیم جونگ ایل پس از جانشینی همانا تبدیل مادرش کیم جونگ سوک به یک انقلابی جاودانه بود. (همسر دوم کیم ایل سونگ در کره‌شمالی به گونه‌ای نگریسته می‌شود که انگار وجود خارجی ندارد چراکه ظاهرا کیم جونگ ایل هرگز مادر ناتنی خود را به‌دلیل ترجیح پسرش بر او - یا در واقع ازدواج دوباره پدرش- نبخشیده است). گفته می‌شود اکنون کیم جونگ سوک جلسات ارشادی سر زده‌ای برگزار می‌کند و از او به‌عنوان «استراتژیست بزرگ» یاد می‌شود. شهر زادگاهش در «هوریون» دارای یک موزه، یک کتابخانه، یک مجسمه، یک میدان و خانه‌ای است که وی در آن متولد شده و به «مادر کره» اختصاص یافته است.

کیم ایل سونگ برادر کوچک‌تر خود «کیم دو نام» را به درجه ژنرالی و منشی نظامی خود ارتقا داد. برادر دیگر یعنی «کیم یونگ جو » مقامی ارشد در حزب کارگران کره بود و در سال ۱۹۹۳ به عضویت در پولیتبورو برگزیده شد. کیم ایل سونگ همچنین همسر دوم خود «کیم سونگ آئه» را به سمت ریاست «انجمن دموکراتیک زنان کره» منصوب کرد. این زن در حالی که همسرش زنده بود قدرت قابل‌توجهی در کره‌شمالی داشت و به گفته کاردار سابق سوئد در پیونگ یانگ، وقتی او در مراسم رسمی حضور می‌یافت با حلقه‌ای درونی از ۱۰ بانو و زن ژنرال و ۲۰ شرکت‌کننده دیگر زن و رانندگان و نیروهای امنیتی شان همراه می‌شد.

وقتی مقرر شد که کیم جونگ ایل برای جانشینی پدر آماده شود، برادر ناتنی‌اش «کیم پیونگ ایل» (که مادرش کیم سونگ آئه بود و نام او در سال ۱۹۴۴هنگام تولد در ویاتسکو بر او نهاده شد و در سال ۱۹۴۷ غرق شد) در چندین کشور اروپایی سفیر بود و این اواخر سفیر کره‌شمالی در لهستان بود. یکی از خواهرانش «کیم کیونگ هی» با یک ژنرال ازدواج کرد و در رسانه‌های کره‌شمالی اغلب از او با عنوان «بانوی اول کره» نام برده می‌شد، در حالی که همسرش «چانگ سونگ تائک» به‌عنوان قائم‌مقام کمیته مرکزی حزب کارگران ریاست اداره یک بخش سازمانی را بر عهده داشت و دیدارهایی هم از سئول داشت. برادران چانگ هم مهم هستند: «چانگ سونگ وو» فرمانده بخشی از ارتش که مدافع پیونگ یانگ بود؛ «چانگ سونگ کیل» کمیسر بخش دیگری از نیروهای ارتش خلق کره در پایتخت؛ و «چانگ سونگ او» که مقامی ارشد در اداره امنیت عمومی بود. یکی دیگر از خواهران کیم جونگ ایل به نام «کیم کونگ هویی» عضو کمیته مرکزی حزب کارگران و رئیس اداره صنعت برق بود. سایر اعضای این خانواده بزرگ پست‌های دولتی را در دست داشته یا به‌دلیل عضویت‌شان در قبیله بزرگ کیم به قدرتی غیررسمی دست یافته‌اند. اکنون، سومین و جوان‌ترین پسر کیم جونگ ایل یعنی «کیم جونگ اون» عنوان «رهبر اعظم» را داراست.

همه اعضای فعلی خانواده بزرگ کیم اعضای «طبقه اصلی» در کره‌شمالی هستند که شامل مقام‌های حزبی، نظامی و دولتی و نیز فرزندان مبارزان راه استقلال و خویشاوندان نظامی و غیرنظامی‌ای هستند که در جنگ کره کشته شده‌اند. اعضای طبقه اصلی مجاز به زندگی در پیونگ یانگ و سایر شهرهای مهم بوده و در درون حزب به شکلی ویژه با آنها رفتار می‌شود، در سیستم اداری به خدمت مشغول می‌شوند و به‌عنوان افسر نظامی خدمت می‌کنند در حالی که در زمینه تحصیل، سهمیه‌های تحصیلی و مراقبت‌های پزشکی هم دارای امتیازات ویژه‌ای هستند.

ستاره قطبی قرن 21

زیر سوال بردن کیش شخصیت در کره شمالی جرم است. به گفته جدا شدگان و فراریان، دادگاه‌های کیفری با آنچه که «پرونده شماره ۱ » نامیده می‌شود برخورد می‌کنند. این پرونده شامل اهانت یا تحقیر پرستیژ قبیله کیم است. «پرونده شماره ۹ » شامل همان اهانت‌ها به شجره خانوادگی کیم ایل سونگ می‌شود. افراد به‌دلیل انتقاد از رهبران یا بد جلوه دادن وجهه آنها زندانی شده‌اند. کیش شخصیت از طریق کنترل کامل دولت بر رسانه‌ها به هزاران شکل تداوم می‌یابد: هر چیزی از تظاهرات توده‌ای گرفته تا سالگرد تولد یکی از کیم‌ها تا مرگ رهبر بزرگ و تا آوازهای محبوبی که کیم‌ها را می‌ستاید.

نشان‌هایی بر روی یقه و تصاویر خانواده کیم که از هر خانه‌ای آویزان است نشان می‌دهد که «رهبر بزرگ» و «رهبر عزیز» (و اکنون رهبر «عالی مقام » کیم جونگ اون) نظاره گر همه خانه‌ها هستند و این مساله، کیش شخصیت را تا عرصه خصوصی هم می‌کشد. حدود ۳۴ هزار بنای یادبود از کیم ایل سونگ (هرچند مجسمه‌های معدودی از کیم جونگ ایل موجود است) وجود دارد. همچنین میدان مهم کیم ایل سونگ در پیونگ یانگ، دانشگاه کیم ایل سونگ، مدرسه حزبی کیم ایل سونگ و بسیاری موسسات و مکان‌های دیگر که به نام او نامیده شده در کره‌شمالی وجود دارد که البته نامی از موزه انقلاب- یکی از چندین موزه‌ای که وقف تکریم زندگی و کار او شده - به میان نمی‌آورم. اینها شامل «ماگیوندای» هم می‌شود، جایی که مزرعه آبا و اجدادی کیم به‌عنوان یک جاذبه توریستی بازسازی شده است.

شبه‌جزیره اسرارآمیز