در آرزوی اینترنتی با سرعت باد

سرعت، شتاب و اجرای سریع‌تر دستورات برای کار در فضای مجازی همه آن چیزی است که داشتنش ما را در دنیای مجازی خوشحال می‌کند.سرعت اینترنت یکی از مهمترین دغدغه‌های کاربران در ایران است. دغدغه‌ای که البته همیشه با صبر و تحمل کاربران برای عادی شدن وضعیت همراه بوده است اما همیشه هم صبر کفایت نمی‌کند و باید به دنبال پیدا کردن راه هایی رفت که تاثیر بالقوه‌ای در افزایش سرعت بگذارد. بنابراین اگر با هریک از مدل‌های متعارف اتصال به اینترنت از جمله وای فای، وایرلس،‌ای دی اس ال، وای مکس و یا حتی قدیمی‌ترین شیوه ماننددایل‌آپ کار می‌کنید همیشه نکاتی هست که به شما برای افزایش سرعت اینترنت یاری می‌رساند.

بدانید که چه سرعتی دارید

در ابتدا بهتر است میزان سرعت اینترنت خود را بررسی کنید. برای تست سرعت اینترنت برنامه Flash Player را بر روی مرورگر خود نصب کنید و سپس از سایت SpeedTest.net کمک بگیرید و با ورود به این سایت روی گزینه Begin Test کلیک کنید تا نوع کانکشن و سرعت دانلود و آپلود شما و اینکه از چه ISP اکانت دارید مشخص شود. در این صورت است که شما می‌توانید مشخصا بدانید با چه سرعتی در حال کار با اینترنت هستید و برای رسیدن به حداکثر توان دانلود و آپلود چه راهکارهایی پیش رو دارید.

نابودی ویروس‌های ویندوزی

گاهی اوقات ویروس‌ها با رخنه کردن به درون ویندوز شما می‌توانند موجب اختلال در عملکرد اینترنت شوند. ویروس‌ها برای دریافت و فرستادن اطلاعات از پهنای باند اینترنت شما استفاده می کنند و اگر شما یک آنتی ویروس خوب روی رایانه خود نصب کنید و یک اسکن اساسی از ویندوز خودتان انجام داده و ویروس‌ها و تروجان‌های مخرب را نابود و پاک کنید، مطمئن باشید یک راه موثر را در جهت بهبود عملکرد اینترنت خود انجام داده‌اید.

استفاده نکردن از تلفن بی سیم

نشانه‌هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه تلفن‌های بی سیم می‌توانند اختلالاتی در سرعت اینترنت ایجاد کنند و البته برخی از افراد هم با این نقطه نظر که تلفن‌های بی‌سیم می توانند موجب اختلالاتی در اینترنت شوند مخالف هستند. اما برخی از شاهدان می‌گویند که جدا کردن تلفن بی سیم و جایگزینی آن با یک تلفن معمولی و حتی استفاده نکردن از تلفن بر روی خط متصل به اینترنت، بر افزایش سرعت و کاهش قطعی اینترنت تاثیرگذار است.

پاکسازی اتصالات اینترنت

اتصالات مودم و کامپیوتر خود را تمیز کنید، وجود گرد و خاک و همچنین کثیفی در این اتصالات باعث کندی اینترنت می‌شود. اگر از طریق کابل کواکسیال به اینترنت متصل هستید سعی کنید که مسیر کابل نزدیک به سیم برق نباشد تا برای اتصال اینترنت شما نویز ایجاد نشود.

بررسی وسایل خارجی

اغلب کاربران فضای مجازی عادت دارند که در حین پرسه زدن در اینترنت ابزارهای هوشمند خود را که شامل آی‌فون، آی پد، تلفن‌های همراه و دیگر وسایل الکترونیکی است به کامپیوتر خود متصل کنند. اما این مساله یکی از دلایل رایج کندی سرعت اینترنت و ایجاد اختلال در آن است، بنابراین اگر در هنگام استفاده از اینترنت به هیچ کدام از این وسایل نیاز ندارید، سعی کنید همه را از رایانه خود جدا کرده و اتصالات را قطع کنید تا این وسایل باعث تداخل و استفاده همزمان از اینترنت نشوند. به‌عنوان مثال می‌توانید در قسمت تنظیمات تمام آنها رفته و گزینه Wireless یا WiFi را غیر فعال کنید. همچنین هنگام دانلود یا آپلود سعی کنید از باز کردن صفحات وب و استفاده از اینترنت نیز پرهیز کنید تا روی سرعت شما تاثیری نداشته باشند.

پریزها و کابل‌ها را به روز کنید

طول کابل و نوع سیم به کار رفته برای اتصال تلفن به مودم، یکی از مهم‌ترین موارد است و بر این اساس هر چقدر طول سیم کمتر و کیفیت آن بهتر و نوع پریز تلفن و خطوط کابلی داخل ساختمان بهتر و جدیدتر باشند، در سرعت اینترنت تاثیر بهتری خواهند داشت. سعی کنید از کابل‌های یک تکه برای سیستم تلفن استفاده کنید.

گاهی مودم را ریست کنید

خاموش کردن مودم برای چند دقیقه در روز و همچنین ریست و تنظیم کردن دوباره تنظیمات مودم می‌تواند موجب اثربخشی بهتری هنگام کانکت شدن و اتصال به اینترنت را برای شما در پی داشته باشد.

نقش مرورگرها

در حال حاضر بازار مرورگرها بسیار گرم است و فعلا هم مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا و غیره در بین کاربران محبوب و مورد استفاده هستند. به‌عنوان مثال اگر از مرورگر خاصی مثل کروم که بسیار سریع است یا فایرفاکس در ویندوز خود استفاده می کنید، سعی کنید از تعداد افزونه‌های کمتر و ضروری‌تری در آنها بهره بگیرید. زیرا افزونه های زیادتر موجب کندی باز شدن مرورگرها و همچنین سرعت اینترنت شما خواهند شد. پس مهم‌ترین و ضروری‌ترین‌ها را فعال کنید.

استفاده از یک نرم‌افزار دانلود

یکی از بهترین راه های دانلود فایل‌ها و افزایش سرعت هنگام دانلود، استفاده از برنامه های دانلود مانند «Free Download Manager » یا دانلود منیجر « Internet Download Manager » است که می‌توانید با انجام تنظیمات ساده‌ای در آنها، تعداد کانکشن‌ها را بیشتر کنید و یک فایل دانلودی را به چندین قسمت تقسیم کرده و با کانکشن‌های بالاتری دانلود کنید که با استفاده از این طور برنامه‌ها مطمئن باشید دانلود و سرعت شما هم بیشتر خواهد بود.

غیرفعال کردن تبلیغات سایت‌ها

احتمالا شما هم از تبلیغات بسیاری که در سایت‌های ایرانی رواج دارد رنج می‌برید و هر روز آنها را مشاهده می‌کنید. این تبلیغات‌ هنگام لود صفحات وب موجب دیرتر باز شدن و بارگذاری سایت‌ها خواهند شد و همچنین پهنای باند بیشتری از اینترنت شما را مصرف خواهند کرد. بنابراین برای غیرفعال کردن آنها می‌توانید از افزونه های مرتبط مانند Adblock Plus برای مرورگرتان استفاده کنید تا هم از تبلیغات مزاحم راحت شوید و هم سرعت لود صفحات وب در مرورگرتان بهتر و بیشتر شود.

غیرفعال کردن آپدیت‌ها

اگر از آنتی ویروس در سیستم خود استفاده می کنید، سعی کنید تا آپدیت شدن خودکار را در تنظیمات آنها غیرفعال کنید تا به‌صورت مخفی و بدون اطلاع شما از پهنای باند اینترنت استفاده نکرده و آنها را در مواقع ضروری و برای آپدیت‌های جدید به‌صورت دستی آپدیت کنید. البته این موارد برای نرم‌افزارهای دیگر و حتی آپدیت خود ویندوز نیز صدق می کند.

برطرف کردن نویز و قطعی

اگر از مودم ADSL برای مصرف اینترنت و یک تلفن بر روی یک خط با هم استفاده می کنید، حتی الامکان سعی کنید از یک فیلتر خوب (Splitter) برای جداسازی این دو از هم بهره ببرید. زیرا وجود یک اسپلیتر بین مودم و تلفن باعث بهبود عملکرد هر دو دستگاه و همچنین برطرف شدن نویز روی خط تلفن و قطعی‌های پی در پی هنگام صحبت با تلفن خواهد شد.

20 درصد پهنای باند خود را پس بگیرید

همانطور که گفته شد به روز رسانی ویندوزها خود بخشی از مشکل مصرف حجم اینترنت و کم شدن سرعت دستگاه شما را تشکیل می‌دهد. در این مورد نیز مایکروسافت در برنامه‌ای از پیش تعیین شده نزدیک به ۲۰ درصد از پهنای باند اینترنت کاربرانش را برای فعالیت‌هایی مانند به‌روزرسانی ویندوز رزرو می‌کند. اما شما می‌توانید این ۲۰ درصد را به پهنای باند خود بازگردانید. برای این کار کافی است مراحل زیر را دنبال کنید: بر روی استارت کلیک کرده و Run را اجرا کنید. در پنجره Run، عبارت gpedit.msc را تایپ کرده و کلید اینتر را بفشارید. با این دستور، پنجره ویرایش پالیسی‌های ویندوز باز خواهد شد. در پنجره پالیسی، مسیر زیر را دنبال کنید: Local Computer Policy > Computer Configuration > Administrative Templates

در این بخش، Network را انتخاب کرده و سپس بر روی QQS Packet Scheduler کلیک کنید. حالا باید گزینه روی Limit Reservable Bandwidth را دابل‌کلیک کنید. با باز شدن پنجره، مشاهده می‌کنید که عبارت پیکربندی نشده (Not Configured) درج شده است. اما حقیقت این است که در تب Explain، به‌صورت پیش‌فرض Packet Scheduler نزدیک به ۲۰ درصد از پهنای‌باند را محدود کرده است. برای باز گرداندن ۲۰ درصد، ابتدا باید Reservable Bandwidth را در حالت Enabled قرار دهید و سپس مقدار آن را برابر صفر کنید. این کار باعث می‌شود، ویندوز پهنای باندی برای خود رزرو نکند.

تغییر کانال WIFI

شما از طریق تغییر کانال WIFI می‌توانید سرعت اینترنت خود را افزایش دهید. در بسیاری از مواقع بر روی برخی از کانال‌ها نویز قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث کندی سرعت اینترنت می‌شود. تغییر کانال اینترنت بی‌سیم و همچنین قراردادن رمز بر روی آن می‌تواند تاثیر مناسبی در افزایش سرعت اینترنت شما داشته باشد.

ارتقا دادن سخت‌افزارها

در بسیاری از مواقع ارتقای سخت‌افزارهایی که استفاده می‌کنید و خریداری سخت‌افزارهای جدیدتر می‌تواند تاثیر خوبی بر افزایش سرعت اینترنت داشته باشد. بنابراین حتما سعی کنید از سخت‌افزارهای مناسب استفاده کنید. همچنین در صورتی که از اینترنت بی سیم استفاده می‌کنید بهتر است از تقویت‌کننده در فواصل طولانی استفاده کنید تا سیگنال اینترنت افت نداشته باشد.

استفاده از کابل به جای WIFI

در صورتی که نویز محیطی شما زیاد است بهتر است از شبکه wifi استفاده نکنید و به جای آن از طریق کابل به اینترنت متصل شوید، در این حالت نویز تاثیر کمتری خواهد داشت و باعث کندی سرعت اینترنت شما نخواهد شد.

به سرویس دهنده‌تان مراجعه کنید

اما در نهایت در صورتی که تمام موارد فوق را انجام دادید و باز هم اینترنت شما کند بود حتما با سرویس دهنده اینترنت خود تماس بگیرید و مشکل را از طریق شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت پیگیری کنید.