ایسنا- عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی معتقد است احتمال ناکارآمدی بسته اقتصادی دولت در تسریع رونق اقتصاد کشور در جهت رفع مشکلات اقتصادی وجود دارد.
جواد باقری با اشاره به آسیب‌شناسی دلایل رکود بیش از حد موجود در اقتصاد کشور، اظهار کرد: دو دلیل عمده در این خصوص به چشم می‌خورد؛ بنا به نظر کارشناسان اقتصادی سیاست‌های انقباضی شدیدی که دولت با هدف مهار تورم اعمال کرد و کاهش تقاضای خرید در بازار به دلیل تصور ارزانی را می‌توان از دلایل اصلی ایجاد این رکود حاکم بر بازار دانست. وی در خصوص تأثیر سیاست‌های انقباضی دولت در جهت کاهش تورم، ادامه داد: تلاش دولت به منظور مهار تورم بسیار ارزشمند است و می‌توان گفت در این هدف، دولت بیش از پیش‌بینی‌های خود به موفقیت دست یافته که علت تشدید آن را می‌‌توان فضای خاموشی که در نظام و فعالیت‌های اقتصادی حاکم شده، دانست.

pic۱


کاهش تقاضای خرید به دلیل تصور ارزانی
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی تصور ارزانی را دلیل اصلی کاهش میزان تقاضای خرید در بازار دانست و افزود: این تصور و به تأخیر انداختن تقاضای خرید در بازار با هدف کاهش قیمت‌ها به سبب توافق هسته‌ای منجر به فرورفتن اقتصاد کشور در رکودی شدید شده است.
باقری با بیان اینکه در حال حاضر این رکود با بسته اقتصادی دولت مرتفع نخواهد شد، خاطرنشان کرد: در این بسته به دو شاخص از جمله خرید خودرو و تخصیص کارت‌های 10 میلیون تومانی برای خرید توجه ویژه‌ای شده و این در حالی است که خرید خودرو جزء نیازهای اساسی خانوار نیست و براساس تقسیم‌بندی که مرکز آمار ایران انجام داده اولین نیاز جامعه، مسکن و دومین نیاز آن خوراک شناسایی شده که درصد سهم خانوار در این دو حوزه بیشتر است، بنابراین دولت اگر قصد ایجاد تحرک در تقاضا یا رونق بخشیدن به شرایط اقتصادی کشور را دارد باید توجه بیشتری به این دو حوزه نشان دهد.

عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان تحریک بازار مسکن را در تحرک دیگر صنایع تولیدی موثر دانست و تصریح کرد: اگر دولت بتواند بازار مسکن را در کشور تحریک کند صنعت نیز به موازات آن رونق می‌یابد زیرا 300 حوزه تولیدی با مسکن مرتبط است پس اگر به مسکن توجه بیشتری شود خود به خود در 300 بخش تولیدی نیز رونق ایجاد خواهد شد.
باقری با بیان اینکه هنوز قوانینی در راستای اختصاص کارت‌های ۱۰ میلیون تومانی به مردم تبیین نشده است، عنوان کرد: نگرانی‌های بسیاری در حسن اجرای این بخش از بسته وجود دارد که آیا قطعا این مبلغ به کالای تولید داخل تبدیل می‌شود یا تنها این کارت خرید و فروش خواهد شد؟

کار دولت در تشخیص نیاز جامعه به تحرک ارزشمند است
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی به طور کلی اساس کار دولت را در تشخیص بحران شدید اقتصادی و نیاز جامعه به تحرک ارزشمند تلقی کرد و یادآور شد: با تغییر سیاست‌های انقباضی می‌توان شاهد تاثیرات مثبتی در این بحران بود.
باقری خاطرنشان کرد: این نگرانی وجود دارد که به دلیل نفی نظارت و یا عدم‌امکان نظارت دقیق از یک سو و تمایل سیستم بانکی به تسویه ‌حساب بدهی‌های بانکی در مقابل پرداخت پول برای خرید کالا از سویی دیگر اثری که این طرح باید در تحریک تقاضا و تخلیه انبارهای انباشته شده از کالاهای تولید داخل داشته باشد، محقق نشود.

عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص نحوه اجرا و اطمینان از اثربخشی بسته پیشنهادی دولت برای تسریع در رونق اقتصادی، اظهار کرد: دولت و برنامه‌ریزان وزارت‌خانه‌های مختلف باید بیشتر از آنچه که تاکنون انجام شده مسائل اقتصادی کشور را بررسی کارشناسانه کنند و دقت‌نظر بیشتری نشان دهند تا بخشی از اهداف این بسته را بتوان محقق کرد. باقری با بیان اینکه درحال حاضر واحدهای تولیدی در سرازیری روبه سوی رکود قرار گرفته‌اند، گفت: من به عنوان یک فعال در تشکل‌های اقتصادی و همچنین در شهرک‌های صنعتی، برآیند اخبار رسیده از واحدهای تولیدی در سطح کشور و به خصوص در استان را نگران‌کننده تلقی می‌کنم.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی با تأکید بر اینکه اقتصاد استان معضلات مضاعفی را تجربه کرده است، ادامه داد: در دو سال اخیر این معضلات به وضعیت بحرانی اقتصاد دامن زده و هر روز خبر از تعطیلی واحدها و یا تعدیل نیرو و انباشت بیش از حد کالا در انبارها را به گوش ما می‌رساند.

افزایش مصرف کالاهای تولیدی راه‎حل مشکلات واحدهای تولیدی
باقری حل مشکلات واحدهای تولیدی در کوتاه‌مدت را در گروی راهکاری برای افزایش مصرف کالاهای تولید کشور دانست و تصریح کرد: علاوه بر این روش که تأثیر کوتاه‌مدت به دنبال دارد در میان‌مدت نیز باید راهکارهایی برای سیاست‌های وارداتی در زمان رفع تحریم‌ها و ورود شرکت‌های خارجی به کشور و سرمایه‌گذاری آن‌ها تبیین کرد، زیرا حتی اگر در بهترین شرایط واردات بی‌رویه صورت نگیرد و شرکت‌های خارجی در کشور سرمایه‌گذاری کنند باز هم تولیدات داخلی امکان رقابت با این شرکت‌ها را به لحاظ سرمایه و تکنولوژی ندارند بنابراین دولت باید از امروز تدبیری برای نوسازی ماشین‌آلات و تکنولوژی در واحدهای تولیدی بیندیشد.
عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در حوزه صنایع کوچک و متوسط اظهار نگرانی کرد و افزود: در این حوزه اگر سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد یا کالا وارد کشور شود در هر دو صورت تولید داخلی متضرر خواهد شد.

باقری با بیان اینکه رکود اقتصادی و بحرانی موجود در واحدهای تولیدی در کشور با تزریق پول مستقیم رفع نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بیش از یک سال است که فعالان اقتصادی سیگنال‌های این شرایط بحرانی را به دولت اعلام کرده‌اند که باید تدبیری بیاندیشد تا کشور از این وضعیت خارج شود.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی استان، فروش کالاهای انباشت‌شده را روشی موثر برای برای رفع بحران در کوتاه‌مدت دانست و بیان کرد: بعد از رفع تحریم‌ها خطر جدی واحدهای تولیدی را تهدید می‌کند که باید حتما به فکر تقویت زیرساخت‌های این واحدها بود و از مسیر نوسازی ماشین‌آلات و تغییر تکنولوژی بهره‌وری را افزایش داد زیرا اگر این مشکل تا سال آینده حل نشود واحدها خود به خود تعطیل می‌شوند و قدرت رقابت با کالای خارجی را ندارند.
باقری با اشاره به اینکه دولت باید در تدوین برنامه بلندمدت برای وضعیت اقتصادی کشور به چند نکته توجه بیش‌تری کند، گفت: تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور و ثبات قوانین و اصلاح آن‌ها به نفع بخش تولید از جمله این نکات است.