بیش از 40 درصد آمریکایی‌ها ماری‌جوانا کشیده‌اند
نگار حسینی
ایالت اورگان چهارمین ایالت آمریکاست که کشت و پرورش ماری‌جوانا در آن قانونی اعلام شده است. در همین حال ۴۴ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند که ماری‌جوانا را امتحان کرده‌اند. ۴ درصد از این تعداد در حالتی ماری‌جوانا کشیده‌اند که استفاده از این ماده غیر‌قانونی نبوده است.
این بالاترین درصدی است که از سال 1969، نخستین سالی که موسسه گالوپ بررسی در این زمینه را آغاز کرد، گزارش شده است. پیش از اورگان، پرورش ماری‌جوانا در آلاسکا، واشنگتن و حوزه کلمبیا را قانونی اعلام شده بود. برای به‌دست آوردن نتایج این تحقیق از شهروندان آمریکایی این سوال پرسیده شد: «آیا ماری‌جوانا می‌کشند؟» حدود 11 درصد آمریکایی‌ها به این سوال پاسخ مثبت داده اند.
این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ این رقم در حدود ۷ درصد بوده است. در جایی که ۱۸ درصد جوانان آمریکایی زیر ۳۰ سال تمایل دارند که بگویند به‌طور معمول ماری‌جوانا می‌کشند، جوانانی که در رده سنی بین ۳۰ تا ۶۴ سال قرار دارند می‌گویند که تاکنون این ماده را امتحان کرده‌اند. حدود ۱۳ درصد مردانی که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، می‌گویند که ماری‌جوانا را امتحان می‌کنند که این رقم دو برابر میزان استفاده زنان از این ماده مخدر است. میزان استفاده زنان در حدود ۶ درصد برآورد شده است. در میان گروه‌های سفید پوست و غیر‌سفید پوست تفاوت چشمگیری میان استفاده از ماری‌جوانا دیده نمی‌شود. به‌علاوه گروه‌هایی که به لحاظ درآمدی و نیز تحصیل در گروه‌های مشابه قرار دارند کم و بیش وضعیت مشابهی در استفاده از این ماده مخدردارند.

درصد استفاده کنونی یا قبلی ماری‌جوانا در گروه‌های مختلف جامعه آمریکااروگوئه در سال ۲۰۱۳ نخستین کشوری بود که لایحه تولید و تجارت آزاد ماری‌جوانا را تصویب کرد. این ابتکار به‌وسیله خوزه موخیکا، رئیس‌جمهور اروگوئه ارائه شد و به تصویب سنای این کشور رسید. او ضمن دفاع از ایده خود می‌گوید: «حسن اینکه دولت این کار را انجام دهد این است که هم خواهد توانست ماری‌جوانا را به قیمت ارزان‌تر بفروشد و هم بر آن کنترل بهتری داشته‌باشد. ما به‌جای اینکه با این پدیده به‌شکل پلیسی مبارزه کنیم، با آن مطابق با قواعد بازار برخورد خواهیم کرد.
اگرچه در هلند فروش ماری‌جوانا در کافی شاپ‌ها پیش از این لایحه آزاد بود، اما اروگوئه برای نخستین بار، تمام فعالیت‌های مرتبط، از کاشت تا خریدوفروش را قانونی کرده‌است. شهروندان اروگوئه مجازند سالانه 6 نهال گیاه ماری‌جوانا را در خانه‌هایشان پرورش دهند. در هلند هم، در برخی شهرها، کافی شاپ‌ها مجاز به ارائه ماری‌جوانا به مشتریان خود هستند. با وجود مخالفت‌ها، دولت هلند در سال ۲۰۱۲ میلادی قوانینی برای محدود کردن فروش مواد مخدر به گردشگران تصویب کرده تا به این وسیله تعداد آن دسته از گردشگرانی که تنها برای استعمال آزادانه مواد مخدر به این کشور سفر می‌کنند، کاهش یابد. در کشور آمریکا نیز در سال ۲۰۱۳ رأی‌دهندگان در ایالت‌های کلورادو و واشنگتن با شرکت در دو همه‌پرسی در ماه نوامبر به آزادسازی مصرف ماری‌جوانا رای دادند.
علاوه‌بر ایالت‌های کلورادو، واشنگتن، آلاسکا و اورگان مصرف داروییِ ماری‌جوانا در ۲۰ ایالت آمریکا و پایتخت این کشور آزاد است. فرضیه «ماری‌جوانا به‌مثابه دروازه ورود» مدعی است که مصرف ماری‌جوانا احتمال این را که افراد، متعاقبِ مصرفِ آن، به مصرف مواد مخدر خطرناک‌تر روی آورند، افزایش می‌دهد و ازاین‌رو ماری‌جوانا همچون یک دروازه ورود برای گرایش به مواد خطرناک‌تر است. این فرضیه یکی از ستون‌های اصلیِ سیاست‌گذاری‌های مخالفت با مصرف ماری‌جوانا در کشور آمریکا بوده‌است. با این وجود، اعتبار و صحت این فرضیه همچنان مورد بحث است.

منبع: گالوپ