کفه ترازو به نفع روحانی سنگین‌تر است

دنیای اقتصاد- دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود کفه ترازو به نفع رئیس جمهور روحانی سنگین‌تر باشد.جواد آرین ‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عدم حضور احمدی‌نژاد در انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: به عقیده من این اقدام انتخابات آینده را از حالت التهابی و هیجانی به یک انتخابات نسبتا آرام، معتدل و منطقی تبدیل خواهد کرد. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد انتخابات آتی به واسطه این تغییرات و عدم حضور آقای احمدی‌نژاد به دلیل وجود موافقین پرشور و علاقه‌مند و مخالفین جدی، از یک انتخابات رقابتی با مشارکت حداکثری تبدیل به انتخاباتی با میزان مشارکت کمتر شود، اما در عوض انتخابات از حالت التهاب و رقابت‌های ناسالم به یک انتخابات منطقی و سالم تبدیل خواهد شد.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: بعید به نظر می‌رسد که طرفداران آقای احمدی‌نژاد و جریان پایداری حاضر باشند خود را با سایر جریان‌های اصولگرا نظیر احزاب و تشکل‌های عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری که سیاست‌شان محور قرار گرفتن جامعه روحانیت مبارز و مدرسین حوزه علمیه است هماهنگ و یکپارچه کنند. آرین‌ منش با بیان اینکه شواهد حاکی از آن است که در جبهه اصولگرایان با تعدد کاندیدا مواجه باشیم، خاطرنشان کرد: ممکن است اصولگرایان، موفق به معرفی یک کاندیدای واحد نشوند، جریان‌های حامی احمدی‌نژاد احتمالا به سوی افرادی مانند سعید جلیلی، صالحی، ضرغامی و گزینه‌های از این دست روی آورند و سایر تشکل‌ها ممکن است کاندیدای متفاوت داشته باشند. وی تعدد کاندیدا را در جبهه اصولگرایان به نفع روحانی تلقی و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود جریان اصلاحات بنا به مصالح خود و نه به نیت اینکه آقای روحانی را یک کاندیدای ایده‌آل و آرمانی بدانند و قطعا تنها به دلیل درک شرایط کنونی و اینکه حمایت از آقای روحانی می‌تواند زمینه رشد جریان اصلاحات را در آینده فراهم کند از وی حمایت کنند.

ممکن است برخی اصولگرایان روحانی را خیرالموجودین بدانند

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی با بیان اینکه جریان‌های اعتدالی طبیعتا در انتخابات پیش‌رو از آقای روحانی حمایت خواهند کرد، اضافه کرد: ممکن است بخشی از جریان‌های اصولگرا نیز وی را خیرالموجودین دانسته و به او رای دهند، اگرچنین آرایشی شکل گیرد یعنی از یک سو جریانات اصلاحات و اعتدال و بخش کوچکی از اصولگرایان از آقای روحانی حمایت کنند و در طرف مقابل سایر اصولگرایان یک کاندیدا و حامیان آقای احمدی‌نژاد نیز کاندیدای خاص خود را داشته باشند، طبیعتا در اردوگاه‌ اصولگرایان با تعدد کاندیدا و در جبهه اصلاحات و اعتدال با کاندیدای واحد که آقای روحانی است مواجه خواهیم بود. آرین‌منش عنوان کرد: از طرفی تجربه نشان داده که ریاست جمهوری در کشور ما دو دوره‌ای بوده و مردم برای تکمیل اقدامات دولت و تحقق وعده‌هایی که دولت داده حاضر می‌شوند فرصت بیشتری به آقای روحانی بدهند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود کفه ترازو به نفع رئیس جمهور روحانی سنگین‌تر باشد و شانس او برای ادامه ریاست جمهوری بیشتر شود. وی با اشاره به اینکه در طول مدت خدمت دولت یازدهم رضایت مردم در حوزه اقتصادی جلب نشده است، اضافه کرد: مردم نسبت به وعده‌هایی که آقای روحانی به خصوص در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و رها شدن کشور از رکود طولانی مدت و بی‌سابقه داده است هنوز اقناع نشده‌اند. اگرچه تلاش‌هایی در زمینه باز شدن فضای سیاسی و توسعه روابط اقتصادی و تجاری صورت گرفته است و توسعه روابط سیاست خارجی و اجرای نسبی برجام امیدی را برای مردم به وجود آورده است اما هنوز مردم منتظر تحقق وعده‌های عملی رئیس جمهور در رفع مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و بهبود معیشت مردم و بازنشستگان هستند.

برخی جریان های ذی نفوذ از روحانی حمایت نمی کنند

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: طبیعتا اگر آقای روحانی بتواند در شش ماهه باقی مانده با توجه به بهتر شدن اوضاع صادرات نفت و افزایش درآمدهای نفتی چند اقدام عملی داشته باشد و مخصوصا در مسائل معیشتی اهتمام بیشتری به خرج دهد شانس وی برای تداوم خدمت افزایش خواهد یافت. آرین منش تاکید کرد: به عقیده من در غیر این صورت نیز رقیب خیلی جدی برای آقای روحانی در انتخابات پیش‌رو نخواهد بود اما پیش‌بینی می‌شود اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد نتیجه انتخابات به همان نسبت ۵۱ درصدی آراء مشابه دوره گذشته باشد و بهتر نشود. وی انسجام یکپارچه اصولگرایان را موجب مورد تهدید قرار گرفتن آقای روحانی در انتخابات آتی دانست و تصریح کرد: این انسجام می‌تواند در انتخابات پیش‌رو رئیس جمهور را مورد تهدید قرار دهد، مخصوصا اینکه کفه حمایت برخی از جریان‌های حاکم و بخش عمده‌ای از رسانه‌ها و صدا و سیما و برخی قوای سه‌گانه غیر از دولت و مجلس، در صورتی که مجلس را میانه تلقی کنیم، به نفع آقای روحانی نیست و برخی جریان‌های ذی‌نفوذ در کشور از ادامه فعالیت ریاست جمهور روحانی حمایت نمی‌کنند که می‌تواند یک تهدید برای وی تلقی شود. توده مردم، فرهیختگان و نخبگان در ماه‌های باقی مانده منتظر اقدامات عملی از سوی آقای روحانی هستند.

کفه ترازو به نفع روحانی سنگین‌تر است