راه‌های زیادی برای پیشگیری از وقوع حوادث گازگرفتگی وجود دارد، راهکارهایی که با هزینه‌های کم قابل اجرا هستند و از وقوع این حادثه تلخ جلوگیری می‌کنند:
۱- دودکش‌های دیواری باید حداقل 60 سانتی متر بالاتر از پشت بام ادامه داشته باشد و در انتهای آن نیز حتما کلاهک H نصب شود. لوله بالای پشت‌بام باید از استقامت و ایستایی لازم برخوردار باشد تا با وزش باد یا وارد آمدن ضربه ناگهانی مانند نشستن پرنده‌ای بر روی آن از جای خود کنده نشده و نیفتد. وجود کلاهک H بر روی لوله باعث می‌شود که از سقوط اشیا به داخل دودکش و مسدود شدن مسیر خروج گازها جلوگیری شود و در زمان وزش باد و با وجود هوای پرفشار نیز خروج محصولات احتراق و گازهای منواکسید کربن به بیرون از ساختمان به‌راحتی صورت پذیرد. این کلاهک باید مستحکم و مقاوم باشد و لازم است که هرچند وقت یکبار با بازدید‌های دوره‌ای از سلامت آن مطمئن شویم.
۲- دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ منفذ نشتی در سرتاسر آن باشد، همچنین دودکش‌ها باید مستقل باشند و به صورت مشترک و انشعابی کار نشده باشد. به هیچ وجه نباید از لوله‌ آکاردئونی به عنوان لوله بخاری استفاده کرد. این لوله‌ها به مرور زمان، مقاومتش را از دست داده و در آن افتادگی و در نتیجه ایجاد شیب منفی در لوله و در نهایت برگشت گازهای ناشی از احتراق به فضای سکونت می‌شود. همچنین با گذشت زمان در بدنه لوله‌های آکاردئونی براثر حرارت و گذر هوای گرم از آن، سوراخ‌های بسیار ریزی به‌وجود می‌آید که حتی با چشم هم دیده نمی‌شود.
۳- دودکش‌ها باید حتما دارای شیب مثبت باشند؛ یعنی جهت دودکش رو به بالا باشد نه به سمت پایین. شیب لوله‌های افقی در داخل واحدها باید رو به بالا باشد و به ازای کشیدن هر یک متر لوله افقی، ۳ متر به صورت عمودی و رو به بالا نصب شود.
۴- قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.
۵- اگر فضای خانه یا محیط کار خود را با شوفاژ سیستم حرارت مرکزی گرم می‌کنید، درزبندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلامانع است.
۶- در صورتی‌که از بخاری‌های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می‌کنید، حتما مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد و از درزبندی و بستن منافذ خودداری کنید.
۷- به کار بردن پلوپز گازی و وسایل گرمایشی برای گرم کردن محیط بسیار خطرناک است.
۸- اگر لوله دودکش بخاری شما سرد باشد، دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است؛ در این صورت باید ضمن رفع نقص به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه مناسب در محیط ایجاد کنید.
۹- از به کاربردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در دودکش جدا خودداری کنید.
۱۰-آبگرمکن‌های دیواری اگر به مدت طولانی روشن باشند، این موضوع می‌تواند ناشی از مصرف به مدت طولانی یا نشت آب گرم باشد که بسیار خطرناک است.
۱۱- به‌کارگیری آب گرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا مجاز نیست.
۱۲- هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد. بیرون بردن لوله بخاری از پنجره به بیرون کار اشتباه و خطرناکی است.
۱۳- سرتاسر مسیر دودکش‌ها را برای اطمینان از هدایت مناسب محصولات احتراق به فضای بیرون کنترل واطمینان حاصل کنید.
۱۴- اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد، ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و گاز منو اکسیدکربن تولید کند.
۱۵- از قرار دادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب جدا خودداری کنید.
۱۶- طول شلنگ گاز حداکثر یک ونیم متر باشد.
۱۷- بنا به دستور شرکت گاز از اضافه کردن بخاری مازاد در محیط‌های کوچک جدا خودداری کنید.
۱۸- در صورت خارج شدن از خانه به مدت طولانی، حتما شیر اصلی گاز را ببندید.
۱۹- دودکش‌ها و کانال‌های خروجی دستگاه‌های مرکزی یا شوفاژخانه‌ها نباید از حدفاصل بین اتاق‌های خواب یا کمد خانه‌ها عبور داده شوند، زیرا در صورتی که دودکش‌ها به طور صحیح نصب نشوند و اتصالات آنها هم به صورت استاندارد «درزبندی» نشده یا شکسته باشند، گاز به‌راحتی از داخل دودکش و منافذ دیوار وارد خانه و باعث مسمومیت و خفگی می‌شود. از این رو در صورت وجود یک دودکش متمرکز برای چند شومینه، سازنده ساختمان باید آن را به گونه ای طراحی کند که بتواند گازهای مسموم را به طور کامل از محیط خارج کند و نصب هواکش در انتهای دودکش نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.
۲۰- بارها دیده شده که برای تخلیه دودهای حاصل از موتور خانه، یک دودکش بزرگ در داخل ساختمان تعبیه شده و از هر طبقه هم یک انشعاب به این دودکش بزرگ متصل شده‌اند که این کار فوق‌العاده خطرناک است این شرایط، کل ساختمان را ناایمن کرده و موجب گازگرفتگی همه ساکنان می‌شود. یکی از اصول اولیه دودکش‌ها این است که هر دودکش باید مستقل از دودکش‌های دیگر باشد. دلیل برخی از حوادث گاز گرفتگی در سال‌های اخیر همین انشعابات مشترک دودکش‌ها بود که بین واحدهای مختلف یک ساختمان وجود داشت.
۲۱- نصب یک دستگاه هشداردهنده گاز CO در نزدیکی جاهایی که سیستم‌های گرمایشی وجود دارد به‌ویژه در فضاهای بسته ضروری‌ است تا در صورت بروز مشکل در سیستم دودکش‌ها افراد پیش از اینکه دچار گاز گرفتگی شوند از این مهلکه نجات پیدا کنند. این دستگاه در ppm ۷۰ عمل کرده و آژیر آن به صدا درمی‌آید، البته در این میزان آلودگی هنوز هیچ نوع وارد نشده است، ولی دستگاه
هشدار می‌دهد.
۲۲- روشن کردن خودرو در گاراژ و پارکینگ منازل یکی دیگر از عوامل وقوع حوادث گازگرفتگی است. بعضی راننده‌ها صبح هنگام برای اینکه موتور خودرو را گرم کنند، این وسیله را در فضای بسته مثل پارکینگ ساختمان‌ها روشن می‌کنند و به مدت طولانی در این حالت باقی می‌گذارند که انتشار دود خودرو در فضای ساختمان و خانه سبب بروزگاز گرفتگی و حتی مرگ افراد می‌شود.
۲۳- درز‌ها و دریچه‌های تبادل هوا باید طوری طراحی و انتخاب شود که علاوه بر مانع شدن از بروز گاز گرفتگی، هوای خانه را هم زیاد سرد نکند، به این دلیل دریچه‌های کولر بسته باشد بهتر است، ولی حتما باید دریچه اختصاصی برای تبادل هوا وجود داشته باشد.
۲۴- در خانه‌های زیر ۶۰ متر مربع به هیچ وجه آبگرمکن دیواری و پکیج استفاده نشود. آبگرمکن را در آشپزخانه‌ها نگذارید. بارها دیده شده که خانم‌ها حین آشپزی بی‌حال شده و افتاده‌اند، بعدا مشخص شده که انتشار گاز CO موجب گاز گرفتگی و بیهوشی این افراد شده بود.....