اوین سبز می‌شود
زندان اوین در زمین خانه سیدضیاءالدین طباطبایی، روزنامه‌نگار و نخست‌وزیر دوره پهلوی اول و در منطقه خوش آب و هوای اوین درکه ساخته شد. ساخت این زندان در زمینی به مساحت 43 هکتار از دهه ۱۳۴۰ آغاز و در سال ۱۳۵۰رسما افتتاح شد. این زندان در دوران پیش از انقلاب، زندانی کاملا سیاسی بود که مستقیما توسط ساواک اداره می‌شد. شاید برای همین یکی از خواسته‌های مرحوم آیت‌الله طالقانی تبدیل این زندان به یک پارک عمومی بود.
آرزویی که با وجود تلاش برخی از شهرداران پایتخت تا به امروز تحقق نیافته و به نظرمی رسید به این زودی‌ها هم تهرانی ها نباید امید به تبدیل اوین به فضای سبز عمومی را داشته باشند.
اما شهردار تهران هفته گذشته برای چندمین بار در سال‌های مدیریتش بر شهر تهران وعده تبدیل این زندان را به بوستان داده است و این بار از موافقت با رئیس قوه قضائیه هم سخن گفته است.
او در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گل و گیاه پس از ۳ سال برای دومین بار از رفتن اوین از پایتخت می‌گویدو توضیح می‌دهد: با رئیس قوه قضائیه مذاکراتی داشته‌ایم و مقرر شد شهرداری تهران و این قوه برای مجموعه اوین و زندان اوین بوستانی را مهیا کند تا این مجموعه نیز همانند باغ موزه زندان قصر تبدیل شود.او توضیح بیشتری در این رابطه به رسانه ها نمی‌دهد. مدیران میانی شهرداری و مسوولان قوه قضائیه هم از این توافقات اطلاعی ندارند. تا اینکه دوباره آقای شهردار در حاشیه حضور در شورا در خصوص جزئیات توافق با قوه قضائیه برای تبدیل ندامتگاه اوین به بوستان عمومی می‌گوید: این بحث را حدود ۹ ماه قبل و در اوایل سال گذشته خدمت آیت‌الله آملی لاریجانی منعکس کردم و ایشان نیز در آن زمان گفتند که باید بررسی‌های بیشتری را انجام دهد. در جلسه‌ای که دو هفته پیش از پایان سال گذشته با ایشان داشتم، آیت‌الله آملی لاریجانی خودشان گفتند که این موضوع را بررسی کرده‌ام و با اصل توافق با شهرداری تهران مبنی بر اینکه ندامتگاه اوین را در اختیار شهرداری گذاشته و تبدیل به پارک عمومی کنیم موافق هستیم، اما باید کمک کنیم تا مشکلات ساختمانی و ظرفیت‌های قوه قضائیه را نیز تامین کنیم.
وی ادامه می‌دهد: ریاست قوه قضائیه گفتند که اصل این موضوع پذیرفته شده و این کار توافق شده است اما این موضوع را هنوز به کارشناسان منتقل نکرده ایم، البته ما کار را برای ساماندهی اماکن قوه قضائیه آغاز کردیم به نحوی که حدود ۱۰ روز قبل به همکارانم در حوزه املاک گفتم تا این بحث را از جهت برآوردها با قوه قضائیه شروع کنند و به این ترتیب رقم‌ها و جانمایی‌ها مشخص شود.
به گفته قالیباف، شهرداری تهران خرید ندامتگاه اوین را انجام می‌دهد تا این ندامتگاه به یک پارک عمومی تبدیل شود اما در جانمایی‌های صورت گرفته، ندامتگاه جدید باید حتما بیرون از محیط شهری باشد.اما علی‌اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های کشور در پاسخ به اینکه شهردار تهران اعلام کرده است به‌زودی زندان اوین به پارک تفریحی تبدیل می‌شود، می‌گوید: آقای قالیباف صحبت‌هایی را گفته‌اند که البته در برنامه‌های اوین هم دیده شده است.
وی ادامه می‌دهد: اینکه بازداشتگاه اوین تبدیل به فضای فرهنگی یا بوستان شود در دستورکار است، اما اینکه این مهم برعهده چه نهادی گذاشته شود هنوز برای آن تصمیم‌گیری نشده است، البته در این خصوص با رئیس قوه قضائیه در حال بررسی هستیم تا تصمیم درست گرفته شود.مجتبی عبدالهی معاون شهردار تهران هم درباره تبدیل زندان اوین می‌گوید: اگر توافق نهایی در خصوص تبدیل زندان صورت بگیرد، کار طراحی اش را انجام می‌دهیم.وی ادامه می‌دهد: اگر بحث تبدیل زندان اوین به تفرجگاه نهایی شود باید اقدامی مانند زندان قصر در آن صورت بگیرد و تبدیل به باغ موزه زندان اوین شود، با کارکردهایی که در حال حضار در زندان قصر داریم.
محمدمهدی تندگویان عضوشورای شهرتهران هم می‌گوید: این بحث از قبل از شورای چهارم هم مطرح بود اینکه زندان اوین تبدیل به دانشگاه یا محیط عمومی شود. اوین زمانی زمینی درحاشیه تهران بوده و امروز در درون بافت شهری قرار گرفته و ما موافقیم اوین از تهران منتقل شود، اما باید جایگزین آن مطرح شود. محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر هم معتقد است که اوین فرصتی استثنایی برای محیط‌زیست تهران و جبران کمبودهای فضای سبز آن است. حقانی که چندین دهه در شهرداری تهران مسوولیت‌های مختلفی داشته است از طرح‌هایی می‌گوید که کرباسچی برای تبدیل مراکزی چون کشتارگاه تهران، بازار میوه و تربار تهران و همچنین زندان قصر و اوین به مراکز تفرجگاهی و فضاهای سبز داشت او می گوید: آن زمان بسیاری از این نقاط به فرهنگسراها و بوستان‌ها و مراکز تفریحی تبدیل شد. مثلا کشتارگاه که تبدیل به فرهنگسرا شد یا زندان قصر که همان سال‌ها، آن را از دولت خریدیم و شهرداران بعدی آن را به موزه عبرت کنونی تبدیل کردند.
کرباسچی آن سال‌ها براین باور بود که باید هرچه می‌توانیم این‌گونه مراکز را از تهران و زندگی مردم دور کنیم و فضاهای آرامش‌بخش شهر را افزایش دهیم. وی با همین دیدگاه و اینکه امروز در تهران شاید کمتر بتوان زمینی با این وسعت را پیدا کرد که قابلیت تبدیل به فضای سبز را داشته باشد، می‌گوید: این فضای چند 10 هکتاری می‌تواند تبدیل به مجموعه‌ای تفریحی و فرهنگی و فضای سبز شود که بتواند سرانه‌های منطقه را دراین بخش‌ها بهبود بخشد.
وی درعین حال براین باور است که نباید با عجله در مورد این تبدیل صحبت کرد، چرا که نباید با اقدامی عجولانه این فرصت سوخته شود.رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون توافق شهرداری با قوه قضائیه به تعویق افتاده و کارهای اجرایی صورت نگرفته، می‌گوید: تا حدی که من اطلاع دارم، دلیل اصلی آن این بوده که قوه‌قضائیه به دنبال مکانی برای زندان جدید بوده که همین امر باعث شده تا این طرح به تعویق بیفتد.
به گفته وی، در دوره جدید شورای شهر، چندان در مورد این موضوع یعنی تبدیل اوین به فضای سبز و تفرجگاه صحبتی به میان نیامده و آنچه دراین مورد مطرح شده، مربوط به پیگیری‌های اعضای دوره سوم شورا است.
همچنین وی از آمادگی کامل شورای شهر برای حمایت از شهرداری در این اقدام عظیم زیست‌محیطی و فرهنگی
خبر می‌دهد.