خودروهای آینده از راه می‌رسند
این روزها خودروسازان اروپایی و آمریکایی زیر فشار اجتماعی و سیاسی روزافزونی برای کاستن از آلایندگی خودروها و ساخت خودروهایی هرچه پاک‌تر قرار دارند. آنچه اما بی‌ام‌و انجام داده بی‌تردید بسیار فراتر از اجبار بوده است. خودروساز لوکس آلمانی، طبق تخمین‌های محافظه‌کارانه، دست‌کم چیزی حدود 2 میلیارد یورو (معادل 2 میلیارد و 770 میلیون دلار) صرف تحقیق و توسعه پروژه‌ای کرده که حاصل آن یک خودروی شگفت‌انگیز است: بی‌ام‌و لوکس هیبرید i8 (بی‌ام‌و خودروهای الکتریکی و هیبرید خود را سری i نامیده است) که ساختش بیش از 3 سال زمان برده است. این خودرو با فیبرهای کربنی خاص این پروژه ساخته شده و جالب آنکه مونتاژش در کارخانه‌ای در لایپزیگ آلمان صورت گرفته که طراحی‌اش را زاها حدید، معمار پیشتاز و برجسته عراقی بر عهده داشته است.
این پروژه چنان گسترده بوده که سال گذشته شایع شد کل بودجه سالانه تحقیق و توسعه بی‌ام‌و را بلعیده است. گارستن بریتفلد، مدیر پروژه i۸ می‌گوید: «شب‌هایی طولانی را گذراندیم و برخی شب‌ها به خواب می‌رفتیم بی‌آنکه بدانیم فردا کار را چطور باید
ادامه دهیم.»
چالش اصلی در راه ساخت خودرویی پاک یا کاملا پاک با آلودگی صفر، چنان‌که از قدرتش کاسته نشود، کاهش وزن است. چنین خودرویی بی‌شک باید از انواع مشابه سبک‌تر باشد، خیلی سبک‌تر. گروه مهندسی بی‌ام‌و پس از تحقیات بسیار تنها یک راه برای ساخت هیبرید i۸ یافتند و این همان راهی است که ۲ میلیارد یورو در آن خرج شد. این را می‌توان با هزینه ساخت اولین خودروی سری i، یعنی بی‌ام‌و i۳ مقایسه کرد: ۴۱ هزار و ۳۵۰ دلار! حقیقت آن است که تا به حال هیچ خودرویی شبیه i۸ ساخته نشده است. نزدیک‌ترین نمونه مرسدس بنز کلاس Bالکتریک درایو است که بدنه فلزی‌اش وزنی نزدیک به هزار و ۵۰۰ کیلوگرم دارد. هیبرید i۸ ۴۵۰ کیلوگرم؛ یعنی حدودا ۲۵ درصد سبک‌تر است. این همه ماجرا نیست؛ خودرویی لوکس مانند بی‌ام‌و با چنین وزنی فشار کمتری به تایرها، سیستم ترمز و سیستم خنک‌کننده موتور وارد می‌کند و این یعنی همه این بخش‌ها را هم می‌توان با وزن کمتری ساخت.
بی‌ام‌و i8 خودروی کوچکی محسوب نمی‌شود و اندازه کلی موتورش متوسط است. این خودرو به یک موتور الکتریکی (e-motor) مجهز است که شکل و اندازه‌اش شبیه یک کدو است. موتور 5/1 لیتری توربوشارژ دیگری هم در عقب خودرو تعبیه شده که قدرتی برابر با 228 اسب بخار (با نیروی موتور اول مجموعا 357 اسب بخار) تولید و این نیرو را از طریق سیستم انتقال نیروی 6 دنده اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. بین این دو موتور و در محفظه‌ای آلومینیومی یک باتری لیتیومی 1/7 کیلووات ساعتی قرار دارد. بدنه این خودرو هم مانند i3 و چند مدل از خودروهای سبک‌وزن دیگری چون مک‌لارن و لامبورگینی از نوعی پلاستیک مسلح‌شده با فیبر کربنی (Carbon-Fibre Reinforced Plastic: CFRP) ساخته شده است، اگرچه به‌دلیل هزینه بالا، پیچیدگی و بازه زمانی ساخت کامپوزیت‌های کربن، از این ماده در تولید انبوه چندان استفاده نشده است. i8 همچنین اولین خودرویی است که در ساختش از نوعی شیشه سخت‌شده طی فرآیندهای شیمیایی استفاده شده که پیش از این تنها در ساخت محصولات الکترونیکی همچون گوشی‌های تلفن همراه به‌کار می‌رفته است.
با وجود دو سیستم انتقال نیرو در کنار رشته‌ای از نرم‌افزارهای فوق‌العاده هوشمندانه، i۸ تنها ۳ سیلندر دارد، اما ظرف ۲/۴ ثانیه سرعتش از صفر به صدکیلومتر در ساعت می‌رسد؛ یعنی سریع‌تر از یک پورشه ۹۱۱.
بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپا، i8 خودرویی پاک است؛ چراکه موتورش همچون مرگ مگس‌خوار سوخت را ذره‌ذره مصرف می‌کند و آلایندگی دی‌اکسید کربنش تنها 49 گرم در هر کیلومتر است.
علاوه‌بر ویژگی‌های فنی مرتبط با نحوه مصرف و کارکرد موتور، i۸ از نظر طراحی هم شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد. با چراغ‌هایی خطی در جلو و عقب که با خطوط پر از اعوجاج بدنه کاملا همخوان است و بدنه‌ای چسبیده به زمین و درهایی که قیچی‌وار رو به بالا باز می‌شوند، i۸ در ظاهر هم خودرویی فراتر از زمان، خشمگین، سریع و جذاب از کار درآمده است.
اگرچه ممکن است بسیاری از شیفتگان خودروهایی چنین مدرن یا آنها که دغدغه راندن خودرویی را دارند که دوستدار محیط‌زیست باشد، هرگز نتوانند بی‌ام‌و هیبرید i8 را بخرند -قیمت پایه این خودرو 135 هزار و 700 دلار است- اما جدیدترین و پاک‌ترین محصول بی‌ام‌و الگویی برای خودروهای آینده است: قوی، زیبا و سبز. چراکه جهان پر از آلودگی امروز و خیل ساکنان مشتاق خرید خودرو چاره‌ای جز پیروی از الگوی بی‌ام‌و برای ساخت i8 را ندارند. طبق آنچه خودروساز لوکس آلمانی اعلام کرده، بی‌ام‌و هیبرید i8 از ماه سپتامبر آینده و برای اولین بار در آمریکا برای فروش عرضه
خواهد شد.