با تولید کیفی فولاد نیازی  به واردات نیست

رییس سازمان ملی استاندارد کشور به همراه گروهی از معاونان و مدیران این سازمان با حضور در فولادمبارکه ضمن بازدید از خطوط تولید این شرکت با مدیرعامل و مدیران این بنگاه صنعتی به گفتگو پرداخت. به گزارش دنیای اقتصاد، نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت : برنامه خیلی خوبی داشتیم و گزارش های مفید و پرباری ارائه شد، که لازم می دانم در تکمیل صحبت های دوستان به چند موضوع اشاره کنم. موضوع نخست مربوط به واردات ورق است. در جایی که اقلام تولیدی در کشور ما هم کیفی هستند و هم با ظرفیت مناسب تولید می شوند نیازی به واردات نیست. این مشکلات به نگاه موجود در کشور ما بر میگردد تا جایی که بعضی کشورها مانند آمریکا و ترکیه با اینکه عضو WTO هستند برای واردات فولاد تعرفه های خیلی بالا گذاشته اند و در حقیقت از موانع تعرفه ای استفاده می کنند تا تولید داخل آنها ضربه ای نبیند. بسیاری از کشورها با توجه به همین عضویت، از موافقت نامه آنتی دامپینگ علیه چین استفاده کرده و با آن مبارزه می کنند، حتی برای حمایت از تولید داخلی از چند فاکتور و مزیت مشخص WTO استفاده میکنند ولی در ایران این اتفاق رخ نداده است.

وی با اشاره به مصوبه جدید ابلاغ شده از سوی دولت در خصوص استاندارد گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در بند ۲۴ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر موضوع استاندارد ، اخیراً معاون اول رییس جمهوری با ارسال بخشنامه ای به همه دستگاه های اجرایی دستور داده است تا قبل از صدور هرگونه مجوزی به واحدهای تولیدی و خدماتی، از ثبت اظهاریه متقاضیان در مورد استانداردهای محصول، مطمئن شوند و اطلاعات مربوطه را در اختیار سازمان ملی استاندارد ایران قرار دهند. این سیاست با رویکردی که در دنیا جاری و یک رویکرد نوین است کاملاً هماهنگ است، اگرچه لزوماً همه استانداردها اجباری نیست و کشورهای پیشرفته به دنبال اجباری کردن استاندارد نیستند ولی استاندارد لازمه توسعه است. در واقع با ابلاغ این مصوبه مشخص می شود که تولیدکننده قبل از تولید باید بداند که با چه استانداردی می تواند کالای خود را تولید نماید یا به ارائه خدمات بپردازد که خوشبختانه در این موضوع فولادسازها از همه شرکت های رقیب خود جلوتر هستند. اگرچه فاز اول دریافت استاندارد است اما همه چیز مانند روالی که در کشورهای پیشرفته جاری است، باید کنترل شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به استقبال از اعزام کارشناسان خبره به مجامع جهانی گفت: سازمان ملی استاندارد از پیشنهاد تمام دستگاه ها مبنی بر اعزام کارشناسان خبره به مجامع جهانی استقبال نموده و دستگاه ها با هماهنگی سازمان استاندارد می توانند این کار را انجام دهند تا جایی که آمادگی این را داریم که نماینده اعزامی را به عنوان نماینده خود اعلان نماییم. این گزارش حاکی است با اتمام این نشست، رییس سازمان ملی استاندارد و هیأت همراه از خطوط تولید شرکت فولادمبارکه بازدید کرد و از نزدیک با توانمندیهای بزرگترین فولادساز خاورمیانه آشنا شد. سفر دو روزه رییس و معاونان سازمان ملی استاندارد در راستای نهادینه سازی موضوع استاندارد در کشور به استان اصفهان صورت گرفت. بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولادمبارکه در بخش نخست سخنان خود با تشریح شرایط فولادمبارکه در ایران و جهان گفت: شرکت فولادمبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد خاورمیانه توانسته نقش به سزایی در اشتغال و درآمدزایی کشور ایفا نماید تا جایی که بالغ بر ۳۵۰هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است. فولادمبارکه بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در جهان با بیش از ۱۱ میلیون تن در سال است و ارزش فعلی گروه فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین شرکت بورسی معادل ۲۰۰،۰۰۰ میلیارد ریال است.هلدینگ فولادمبارکه در سراسر ایران پهناور دارای شرکتهای زیرمجموعه متعددی است که توانسته «فولادمبارکه به وسعت ایران» را متجلی سازد.

سبحانی با اشاره به برنامه و عملکرد ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۵ فولاد مبارکه، سبا و هرمزگان افزود: از ابتدای امسال تاکنون در اکثر نواحی تولیدی شرکت با سعی و تلاش همه کارکنان توانسته ایم به اهداف برنامه ریزی شده دست پیداکنیم و مطابق برنامه درصد تحقق اهداف را بالا ببریم و تحقق برنامه تولید۴ ماهه اول سال ۹۵ را به ۱۰۴ درصد برسانیم و در مواقعی هم که با کاهش تحقق اهداف مواجه بودیم به دلیل کاهش سفارش های دریافتی بوده است.وی در ادامه با مقایسه واردات محصولات فولادی تخت گفت: سال ۹۴ بدترین سالی بود که صنعت فولاد تجربه کرد. سهم بالای قیمت تمام شده فولاد، مواد اولیه و انرژی است،که در سال گذشته قیمت انرژی که تابع قیمت نفت بود، کاهش یافت ولی در ایران هم قیمت انرژی و هم قیمت مواد اولیه روند افزایشی داشت. رقبای ما شرایطی داشتند که با شرایط سخت ما تفاوت داشت. همه کشورها یا با ابزار تعرفه و یا با قوانین آنتی دامپینگ توانستند برای جلوگیری از واردات اقدامات مثبتی انجام دهند اما در ایران تعرفه ای وجود نداشت، که بعد از پیگیری های مستمری که داشتیم روی ورق فولادی تعرفه ۱۵ درصدی وضع شد، ولی وجود ارز مبادله ای و راهکارهای فرار از تعرفه با عنوان فولاد ممزوج باعث شد واردات ورق ممزوج ۹۶۱ درصد افزایش داشته باشد در حالی که در سال ۹۴ میزان واردات محصولات گرم کاهش ۴۲ درصدی داشته، که این امر حاصل تأثیرگذاری افزایش تعرفه ها نبوده است بلکه وارد کنندگان با استفاده از ترفند اظهار با کدتعرفه های خاص اثربخشی اعمال تعرفه ها را به شدت کاستند ولی پیگیری های تولیدکنندگان داخلی و همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت باعث شد تا از ابتدای سال جاری با وضع تعرفه استثنائات برداشته شده و برای تمام ورق ها تعرفه ۲۰ درصد اعمال شود.

سبحانی افزود: بر اساس وضعیت تولید، صادرات، واردات و مصرف ظاهری فولاد خام و محصولات فولادی در ۴ ماهه سال ۹۴ و ۹۵ مشخص است که کل واردات همه محصولات فولادی بالغ بر یک میلیون تن گردیده که نشان دهنده این است که با وضع تعرفه ۲۰ درصد هنوز هم واردات انجام می شود. بنا بر این گزارش در ادامه این نشست فرزاد ارزانی با اشاره به تدوین استانداردهای ملی گفت: نگرانی هایی در صنعت فولاد کشور وجود دارد که ورود محصولات فولادی بی کیفیت و ارزان به داخل کشور و نیز ورود محصولات فولادی با آثار مخاطره انگیز ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی از آن جمله هستند. از طرفی تولید محصولات فولادی نامرغوب در داخل کشور جهت مصارف داخلی و صادرات و تولید محصولات فولادی با تولید ضایعات و مصرف انرژی بالا و نیز مغایرت کیفی محصولات فولادی وارداتی با نیاز درخواستی محصولات فوق باعث شده تا ورق های وارداتی نامرغوب باعث نارضایتی عمومی مشتریان و عموم جامعه شود. در این بین اعمال تعرفه های نامناسب و عدم استفاده از ابزارهای کنترلی غیرتعرفه ای مانند بازرسی های مبادی ورودی و بازرسی در محل کارخانه تولیدکننده و نیز تحمیل هزینه های گزاف حمل محصولات فولادی نامرغوب از مبادی ورودی تا محل کارخانه مصرف کننده و ترفندهای ورود محصولات نهایی ساخته شده از فولادهای بی کیفیت به کشور توسط چینی ها باعث شده تا به چالش های صنعت فولاد دامن زده شود.

ارزانی با ارائه راهکار و راه حل های پیشنهادی چالش ها و عملیاتی شدن آنها گفت: ارتقاء کیفیت فرآیند بازرسی محصولات به خصوص در مورد کالاهای وارداتی، و اطمینان دادن از کیفیت مطلوب محصول به مصرف کنندگان به همراه ایجاد و به کارگیری مکانیزم های متنوع از قبیل: موانع غیر تعرفه ای جهت جلوگیری از واردات فولادهای نامرغوب به کشور به لحاظ چالش های تعرفه ای و نیز همکاری در تجهیز آزمایشگاههای کنترل کیفیت در مبادی ورودی کشور به منظور کنترل کیفیت فولادهای وارداتی در بنادر نوشهر، آستارا، انزلی، امام، شهید رجایی، مرز بازرگان و مرز سرخس و فعال نمودن بیشتر آزمایشگاه هایی که قبلاً وجود داشته و تدوین استانـداردهای ملی مواد اولیه و محصولات فولادی از جمله راهکارهایی است که به رفع چالش های مذکور کمک خواهد کرد. وی افزود: مشارکت و همکاری درطراحی مدل IR-Marking با الگوبرداری از مدل CE-Marking کشورهای اروپایی به عنوان یک مدل ارزیابی کیفی فولادها و یکپارچه سازی استاندارد محصولات در سطح کشور که با تشکیل کارگروه ها می توان این مهم را نیز اجرایی کرد. علاوه بر این همکاری های موثر آزمایشگاهی میان شرکت فولاد مبارکه و مؤسسه استاندارد در راستای تدوین استانداردهای ملی و تقویت و حمایت از نقش و جایگاه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مواردی نظیر تدوین استانداردهای ملی و ارزیابی، نظارت و اجرای فعالیتهای کنترلی در گمرکات و مبادی ورود فولاد به کشور میتوان به رفع چالش ها کمک کرد

وی در تشریح اینکه چرا فولادها باید جزو کالاهای حساس قرار گیرند، گفت: صنعت فولاد یک صنعت مادر است و ارتباط مستقیم با رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی دارد تا جایی که در شاخه ایمنی سازه ها، پل ها، خودرو و ... را درگیر می کند و در مسائل بهداشتی در محصولات پوششی و محصولات رادیو اکتیودار و ... خود را نشان می دهد و در توجه به مسائل زیست محیطی باعث می شود مصرف منابع و تولید آلاینده ها و ضایعات و قراضه ها و ... را به همراه داشته باشد. علاوه بر این در موضوع دوام نیز محصولات بی کیفیت باعث زیان به اقتصاد ملی می شوند. بنابراین با تدوین استراتژی مدل IR-MARKING با کمک شرکتهای فولادی و مدیریت سازمان ملی استاندارد، می توان حمایت و صیانت از حقوق جامعه و مصرف کنندگان را بیش از پیش مورد توجه قرارداد که در این بین در رسیدن به اهداف مذکور نقش سازمان ملی استاندارد نقشی مهم و انکارناپذیر است.

معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه با اشاره به انتظارات و پیشنهادات در جهت توسعه همکاری ها افزود: تشکیل کارگروهی متشکل از مؤسسه استاندارد، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و نمایندگان تولیدکننده فولاد نظیر شرکت فولادمبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولادخوزستان و .... جهت تهیه و تدوین استانداردهای ملی محصولات فولادی می توانند کمک کنند. علاوه بر این حمایت از طرح پیشنهادی شرکت فولاد مبارکه موسوم به مدلIR Marking که با الگو برداری از مدلCE-Marking جهت بازرسی محصول در محل کارخانه تولید کننده مشابه بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله اتحادیه اروپا، هند، تایلند و ... که فولادها در این کشورها جزء کالاهای حساس قرار دارد و آن را بشکل ویژه و قانونمند بازرسی می کنند یکی از نقاط قوت به شمار می آید تا جایی که وقتی تایلندی ها قصد خرید ورق از فولادمبارکه دارند با حضور در خطوط تولید، استانداردهای مورد نظر خود را بررسی و اعلان می کنند. این گزارش حاکی است، بررسی و تصویب مدل پیشنهادی فوق توسط مراجع ذی صلاح و تدوین استانداردهای ملی براساس آن، اجباری کردن استفاده از استانداردهای ملی تهیه شده برای محصولات فولادی وارداتی، امکان توسعه مدل برای سایر کالاهای وارداتی به کشور، عضویت و فعالیت موثر در کمیته های فنی متناظر با (ISO( TC ۱۷ و برگزاری جلسات استاندارد در سطح کشور جهت هم افزایی در راستای بازنگری استانداردها و ایجاد رویه های جدید و شرکت در اجلاسیه های بین المللی استاندارد و ارائه پیشنهادات جهت درج در استانداردهای ISO با توجه به نیازها و محدودیت های کشور از دیگر پیشنهادهایی بود که توسط معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه عنوان شد تا سازمان ملی استاندارد ضمن بررسی آنها راهکارهای اجرایی را نیز ارائه کنند.