وام 100 میلیونی در حد حرف
فرید قدیری
دبیر گروه مسکن
سه روز پیش به نقل از رئیس تشکل انبوه‌سازان اعلام شد بانک مسکن برای پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت و خرید مسکن آن هم با نرخ ۱۴ درصد، موافقت اولیه خود را اعلام کرده است.

هر چند شواهد و امکانات موجود سیستم بانکی به‌خصوص بانک مسکن که از یک سو درگیر تامین مالی مسکن‌مهر و از سوی دیگر مشغول جذب سپرده برای تامین وام مسکن‌یکم است، احتمال هر نوع توافق جدید برای پرداخت تسهیلات ۳ رقمی با نرخ سود پایین‌تر از ۲۰ درصد را فوق‌العاده ضعیف نشان می‌دهد؛ اما ظاهرا مدیران بانک مسکن در جریان یک مذاکرات با نمایندگان انبوه‌سازان، مشروط به یکسری اما و اگر، با این موضوع موافقت کرده‌اند؛ شروطی همچون اینکه باید تمام حساب‌های بانکی انبوه‌سازان در بانک مسکن متمرکز شود و دولت وجوه اداره شده نزد بانک مسکن سپرده‌گذاری کند.

با این حال، حتی با فرض رعایت شروط مدنظر، دو گام بزرگ و سنگین دیگر باید به ترتیب از سوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برداشته شود که البته با تجربه دو سال گذشته در ارتباط با درخواست طولانی مدت وزارت راه و شهرسازی برای تصویب صندوق یکم، شاید بتوان زمان تصویب احتمالی وام ۱۰۰ میلیونی را تخمین زد. اعلام این خبر در روزهای گذشته شاید منجر به تغییر تصمیم گروهی از متقاضیان مسکن که طی چند ماه اخیر مصمم به خرید شده بودند، بشود؛ به این معنا که این گروه صرفه خرید با قیمت‌های آرام فعلی را کمتر از ‌ماه‌های آتی تشخیص دهد به این امید که وام ۱۰۰ میلیونی به‌زودی وارد بازار می‌شود. اما در پاسخ به این ابهام باید تاکید کرد: هم دولت و هم سیستم بانکی در شرایط فعلی، توان لازم برای پرداخت وام مسکن بدون سپرده با نرخ زیر سود مصوب را ندارد