تا کنون بیش از 50 هزار نفر از باغ گیاه‌شناسی مشهد بازدید کرده‌اند. این باغ که تنها باغ گیاهشناسی شرق کشور است دارای 25 هکتار مساحت و مجموعه‌های زیبا، دیدنی و پژوهشی برای متخصصان و علاقمندان است که در تمامی فصول سال طبق برنامه‌ریزی و تدابیر ویژه می توانند بازدیدکنندگان فراوانی جذب کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این باغ با مدیر باغ گیاه شناسی شهرداری مشهد گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌آید. افزایش غنای ژنتیکی در باغ گیاه شناسی
نیکروز ظریف ابتدا به بخش‌های مختلف این باغ اشاره می کند و می گوید: این باغ ۲۵ هکتاری شامل بخش‌های مختلفی از جمله باغ گل رز، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران و توران، مجموعه گیاهان دارویی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی آسیای میانه، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه‌های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی و باغ صخره‌ای و مجموعه نهالستان و گلخانه‌های تکثیری است.
وی درباره هدف ایجاد باغ گیاه‌شناسی می‌گوید: این باغ به منظور حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه نقش گیاهان در محیط زیست، آشنایی دانشجویان و شهروندان با انواع گونه‌های گیاهی، انجام برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی، ترویج استفاده شهروندان از گل و گیاه و... احداث شده است.
ظریف کاشت نهال صلح و دوستی را یکی از برنامه‌های جالب این باغ اعلام می‌کند و می‌افزاید: تا کنون وزیر امور خارجه ایران و سرکنسول‌های برخی کشورهای همسایه اقدام به کاشت نهال در این باغ کردند و این برنامه ادامه خواهد داشت.
وی اهلی سازی و بومی سازی گیاهان و معرفی آنها به فضای سبز شهری را یکی از برنامه‌های ارزنده این باغ می‌داند و می‌گوید: انواع گل‌ها و گیاهان سایر نقاط ایران و جهان در این باغ کشت می‌شود تا میزان سازگاری آن شرایط مشهد مشخص شود و در صورت سازگاری این گیاهان در سطح فضای سبز شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
ظریف در مورد مجموعه گیاهان دارویی و معطر می‌گوید: این مجموعه از جنبه‌های آموزشی، تحقیقی برای رشته‌های علوم پزشکی و کشاورزی و تعلیم و ارتقای فرهنگ گیاه درمانی و همچنین از جنبه‌های کاربردی در فضای سبز شهری اهمیت دارد و یکی از مزیت‌های مهم آن، جمع‌آوری ژرم پلاسم گونه های داروئی و بررسی زمینه‌های کشت و تولید انبوه آنها است. این قطعه در زمینی به وسعت تقریبی یک و نیم هکتار در باغ گیاه شناسی مشهد راه اندازی شده و با جمع آوری حدود ۴۰۰ نمونه ژنتیکی، در حال حاضر حدود ۱۸۰ گونه گیاهی دارویی و معطر از ۲۹ راسته گیاهی در مجموعه مستقر شده است.