آغاز به کار بانک زعفران ایران در تربت حیدریه

دنیای اقتصاد- بانک زعفران ایران با هدف حفظ و نگهداری کیفی محصول و نیز معرفی برند زعفران ایرانی، فعالیت خود را در تربت حیدریه آغاز کرد. رئیس بانک زعفران ایران اظهار کرد: هدف از تاسیس این بانک که برای نخستین بار در ایران فعالیت خود را آغاز کرده، حفظ و نگهداری بهداشتی و نترل‌شده زعفران است. غلامرضا کریمی افزود: جلوگیری از سلف‌خری و به باد رفتن دسترنج کشاورزان از دیگر اهداف تشکیل بانک است و برنامه بعدی نیز تهیه و معرفی برند زعفران ایرانی خواهد بود که هم‌اکنون توسط کارشناسان یک شرکت خصوصی که این بانک نیز از زیرمجموعه‌های آن شرکت است، در حال تهیه می‌باشد. وی گفت: ظرفیت کنونی بانک ۱۰ تن است ولی پیش‌بینی افزایش ضریب امنیتی و حفاظتی فضای بانک به منظور افزایش ظرفیت تا ۲۰ تن نیز شده است.

کریمی افزود: سبک خدمات ارایه شده در بانک به این شکل است که ابتدا زعفران دریافتی در آزمایشگاه همکار و مورد تایید جهاد کشاورزی از حیث کیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. رئیس بانک زعفران ایران گفت: در مرحله بعد سندی تنظیم و شناسنامه زعفران دریافتی از نظر وزن و کیفیت، تهیه و به امضاء دو طرف می‌رسد که این سند در حکم اوراق مشارکت قابل واگذاری به غیر خواهد بود و هر زمان نیز کشاورز قصد دریافت زعفران خود را داشته باشد، معادل ریالی زعفران و بر اساس نرخ روز مبلغ زعفران به وی مسترد می‌شود. کریمی در خصوص مزیت سپردن زعفران به این بانک گفت: تاکنون و به خصوص در فصل برداشت شاهد سرقت زعفران چه در زمین و چه در انبار بودیم و از سوی دیگر برخی کشاورزان نیز تمایل داشتند محصول خود را در منزل و به شیوه سنتی نگهداری کنند که در آن روش به تدریج از کیفت محصول کاشته می‌شد، در حالی که در بانک زعفران در فضایی تاریک و بین درجه حرارت بین ۷ تا ۹ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شود.

وی در خصوص مزیت دیگر بانک اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با بانک ملت منعقد شده، کشاورزان با استناد به میزان ذخیره زعفران و بدون ارایه وثیقه، برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند. کریمی با بیان اینکه بانک مجهز به سیستم‌های حفاظتی روز دنیا است و توسط نیروهای مسلح به صورت شبانه‌روزی حراست می‌شود، گفت: به همین دلیل آدرس بانک رسانه‌ای نخواهد شد. وی حجم سرمایه‌گذاری برای تاسیس بانک را، ۶۰ میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: تمامی ساختمان بانک از هر حیث توسط شرکت معتبر بیمه شده و تلاش ما تامین امنیت روانی کشاورزان است. مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز گفت: با توجه به سطح زیرکشت زعفران در منطقه جنوب خراسان رضوی شامل تربت حیدریه، زاوه، مه‌ولات، خواف، رشتخوار و کاشمر ۳۰ هزار هکتار است که به طور متوسط در هر هکتار یک نفر بهره‌بردار مشغول فعالیت هستند و لذا تاسیس بانک در منطقه بسیار ضروری است. محمد کریمی افزود: فعالیت این شرکت و بانک زعفران ایران مورد تایید جهاد کشاورزی است و تمامی استانداردهای لازم را رعایت کرده است.