تحول در «جوک» جدید نیسان

نیسان «جوک» یکی از کراس اورهای کوچک شرکت نیسان است که در ژاپن، آمریکا و انگلستان تولید می‌شود و در بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ توانسته است در آمریکا موفقیت قابل توجهی در فروش داشته باشد و میزان فروش آن به ۳۵ هزار دستگاه در سال هم رسیده است. در سال گذشته اما در مقایسه با رقبای خود مانند جیپ رنگید، هوندا HR-V و مزدا CX۳ با کاهش فروش مواجه شده است و به ۲۷ هزار دستگاه رسیده است. این کاهش در فروش سالانه باعث شده است نیسان به فکر ایجاد انقلابی در «جوک» بیفتد. نیسان «جوک» به دلیل طراحی خاص و رادیکالی که داشته است مخالفان و طرفداران جدی دارد که یا آن را تحسین می‌کنند یا به‌شدت تحقیرش می‌کنند. این مدل توانست سنت‌شکنی کند و دیگر خودروسازان را تشویق کند تا خودروهایی در این اندازه و ابعاد تولید کنند. این خودرو از نظر طراحی بر عکس برخی مدل‌ها، شبیه هیچ خودروی آمریکایی یا اروپایی نبوده است و کارشناسان نتوانستند رابطه معنا‌داری بین زبان طراحی آن با سایر خودروهای هم‌تراز پیدا کنند. در آسیای شرق هر بار که خودرویی طراحی و معرفی می‌شود کارشناسان به دنبال سر‌نخ‌هایی از خودروهای اروپایی یا آمریکایی هستند تا با یافتن شباهت‌ها این خودروها را به خاطر کپی کردن سرزنش و ملامت کنند.

اما آنچه مشخص است اینکه نیسان تصمیمی جدی برای ایجاد تغییراتی اساسی در کراس اورهایش دارد تا مقدار فروش از دست رفته را جبران کند. مدیران شرکت سازنده اعلام کرده‌اند که طراحی این خودرو همچنان آینده‌نگر خواهد بود و البته از نظر طراحی داخلی تغییرات عمده‌ای در آن ایجاد خواهد شد. این خودرو از نظر طراحی بیرونی نسبت به خودروهای موجود متفاوت است. همان‌طور که گفته شد نیسان تصمیم جدی برای ایجاد تغییرات در مدل جوک گرفته است و مهم‌ترین‌ تغییراتی که در زیر پوست این خودرو انجام می‌شود این است که پلت‌فرم خودرو تغییر خواهد کرد که طراحی آن مربوط به تاریخ ۲۰۰۲ است و از مدل‌های قبل از جوک به آن ارث رسیده است و خود جوک در سال ۲۰۱۰ ساخته و در ۲۰۱۱ وارد بازار آمریکای شمالی شده است. کاهش فروش این مدل، نیسان را به این نتیجه رسانده است که باید تغییرات گسترده‌ای را انجام دهد و نسل جدید از این خودرو را معرفی خواهد کرد. طراحان نیسان به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان یک طراحی مدرن را روی یک ساختار کهنه ارائه داد. به همین دلیل به دنبال طراحی یک شاسی جدید برای این خودرو رفته‌اند تا ویژگی‌های قرن ۲۱ را داشته باشد.

در طراحی و تغییرات جدید فضای اتاق بیشتر نخواهد شد و تغییراتی در این بخش مورد نظر نیسان نیست اما علاوه بر پلت‌فرم و شاسی در بخش پیشرانه هم نیسان تصمیمات جدیدی گرفته است و قرار است در طراحی جدید، پیشرانه از نوع هیبرید باشد. به نظر می‌رسد نیسان برای ادامه حیات خود در اروپا و آمریکا نیاز به کاهش شدید مصرف سوخت دارد، ازاین جهت خودروی هیبریدی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد و ترس خودرو‌سازان از قوانین دست و پاگیر مربوط به سوخت باعث می‌شود به‌تدریج برخی مدل‌های جدید به این سمت تمایل پیدا کنند و به عبارتی با کاهش مصرف بقای خود را تضمین کنند. البته این اولین اقدام نیسان برای هیبریدی کردن کراس اورهایش نیست و در مدل مفهومی گریپس خودروی کاملا آینده‌محور از نظر طراحی با خطوط شکسته زیاد و درهایی که رو به بالا باز می‌شوند نگاه‌ها را به خود جلب کرده است. این خودرو زیبا و خاص در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به‌عنوان مدلی مفهومی رونمایی شده است. این مساله نشان می‌دهد نیسان توجه خاصی به کراس دارد و این توجه افزایش پیدا کرده است و در کنار مدل‌های SUV خاص و لوکسی که می‌سازد کراس اورهای نیسان هم در آینده با خیزشی که به سمت آینده‌محور بودن برداشته شده است موفق‌تر از قبل ظاهر خواهند شد. تغییر پلت‌فرم و شاسی نیسان جوک این شرکت را قادر خواهد ساخت تا امکان استفاده از دامنه گسترده‌تری از موتور‌ها را داشته باشد. از جمله انتخاب‌های نیسان در کنار موتورهای برقی می‌توان به موتور توربو دیزل ۵/ ۱ لیتری، پایه گازسوز یا ۶/ ۱ لیتری بنزینی با توان ۱۹۰ اسب بخار اشاره کرد. نیسان هر انتخابی که برای جوک داشته باشد باید وضعیت رقابت درآمریکا و اروپا را در نظر بگیرد و محصول نهایی را به‌گونه‌ای طراحی کند که از قدرت رقابت‌پذیری بالایی برخوردار باشد و البته تا پاییز ۲۰۱۷ برای این کار فرصت خواهد داشت. در شرایطی که قیمت نفت در حال افزایش است ممکن است تمایل افراد به سمت خودروهای هیبرید تا حدی افزایش پیدا کند و با توجه به تمایل افراد به خودروهای شاسی بلند به نظر می‌رسد کراس اورها مشتری بیشتری پیدا کنند.

تحول در «جوک» جدید نیسان

تحول در «جوک» جدید نیسان