هزینه‌های لذت 400 کیلومتر در ساعت

داشتن یک دستگاه بوگاتی ویرون شاید آرزوی تمام عشق ماشین‌های جهان باشد. اما سوار شدن خودرویی که بتوان با آن سرعت فراتر از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت را تجربه کرد کار ساده‌ای نیست. هزینه نگهداری و سوار شدن این خودرو به قدری بالاست که از عهده آن بر آمدن کار هر کسی نیست.

اولین هزینه‌ای که مالک این خودرو با آن مواجه می‌شود هزینه بیمه خودرو است. در اکثر کشورها بیمه به‌صورت یک پکیج کامل برای خودرو ارائه می‌شود و نمی‌توان مثلا خودرو را بیمه بدنه نکرد. متوسط قیمتی که باید برای بیمه بوگاتی ویرون پرداخت کرد
3 هزار و 800 دلار در ماه است. هزینه بعدی که راه فراری از آن وجود ندارد هزینه تعویض روغن است. روغن خودروهای سوپراسپرت در مقایسه با خودروهای معمولی با سرعت بیشتری در موتور گردش می‌کند و همین موجب می‌شود زودتر خاصیت روانسازی خود را از دست بدهد. روغن بوگاتی ویرون در هر 6 هزار کیلومتر باید تعویض شود و البته هر روغنی را نیز نمی‌توان در موتور آن استفاده کرد. هزینه فیلتر روغن و روغن مخصوص این خودرو حدود 20 هزار دلار در هر سری است.

مالیات استفاده از این خودرو هزینه اجباری دیگری است که در اکثر کشورها باید پرداخت شود. بوگاتی ویرون از خودروهای پرمصرف و آلاینده به حساب می‌آید به همین دلیل باید مالیات سنگینی برای استفاده از آن پرداخت شود. برای نمونه ایالت کالیفرنیا سالانه 120 هزار دلار از صاحبان این خودرو مالیات بر استفاده از ویرون می‌گیرد. البته کشورهای حاشیه خلیج فارس از این مالیات معاف هستند. در برخی کشورهای اروپایی علاوه بر مالیات آلایندگی، مالیات بر آلودگی صوتی نیز از خودروهای پر سروصدا اخذ می‌شود.

هزینه سرویس سالانه این خودرو نیز یکی دیگر از مواردی است که باید پرداخت شود. هر تعمیرکاری از موتور ویرون سر در‌نمی‌آورد و تنها باید به مراکزی که از سوی بوگاتی مشخص می‌شوند مراجعه شود. هزینه هر بار سرویس سالانه این خودرو 21 هزار دلار است. این رقمی است که با آن می‌توان هشت بار سرویس سالانه فراری انزو را در نمایندگی‌های فراری انجام داد یا یک بی ام و M3 با آن خرید. تنها 450 دستگاه ویرون تولید شده و بوگاتی به دلیل تیراژ محدود، در همه جهان نمایندگی ندارد بلکه مراکزی از دیگر خودروسازان را برای سرویس خودروهایش انتخاب کرده و با آنها قرارداد دارد.

لاستیک‌ها هزینه سنگین دیگری است که به مالک بوگاتی ویرون تحمیل می‌شود. این لاستیک‌ها برای چهار حلقه، در ایالت کالیفرنیا 30 هزار دلار قیمت دارند. اما اگر بوگاتی را در بریتانیا برانید قیمت از این هم بالاتر می‌رود. قیمت در لندن معادل 38 هزار دلار است. اما مشکل اصلی تایرها قیمت آنها نیست بلکه زمان‌بندی تعویض آنها است. تایرهای بوگاتی ویرون به دلیل فشار زیادی که به آنها وارد می‌شود باید سریع‌تر از تایرهای خودروهای معمولی تعویض شوند. توصیه شرکت برای تعویض تایرها هر 4 هزار کیلومتر است اما در نهایت در هر 6 هزار کیلومتر چاره‌ای به غیر از تعویض لاستیک‌ها باقی نمی‌ماند.

کلاچ بوگاتی ویرون یکی از بخش‌هایی است که در معرض استهلاک و آسیب قرار دارد. دلیل آن هم گشتاور بالایی است که به آن وارد می‌شود. قیمت کلاچ این خودرو 120 هزار دلار است. قیمتی که با آن می‌توان یک دستگاه مرسدس بنز S کلاس
فول آپشن خریداری کرد. لنت‌های ترمز قطعه مصرفی است که از تعویض آنها گریزی نیست. خودرویی که بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد به ترمزهایی مطمئن و قدرتمند نیاز دارد. هزینه هر دست لنت ترمز این خودرو ۱۷ هزار دلار است. زمان تعویض لنت‌ها به شیوه رانندگی مالک بوگاتی ویرون بستگی دارد اما بعید است یک دست لنت زیر بوگاتی ویرون بیشتر از یک سال دوام بیاورد. ترمز‌های این خودرو از ترکیب کربن و سرامیک ساخته شده‌اند تا بتوانند دمای بالای هنگام ترمز گرفتن را تحمل کنند. به همین دلیل قیمت آنها تا این اندازه بالا است.

تصادف کردن با بوگاتی ویرون بدترین اتفاقی است که برای مالک این خودرو می‌تواند رخ دهد. ساده‌ترین خسارت یعنی خسارت به سپر این خودرو ۷ هزار و ۵۰۰ دلار هزینه روی دست مالک یا بیمه می‌گذارد. در صورتی که خسارت به گونه‌ای باشد که ایربگ‌های خودرو باز شود شاید بهتر باشد خودرو را به‌صورت دکور در گوشه حیاط قرار دهند! چرا که برای تعمیر داشبورد، فرمان و ایربگ‌های جدید باید بیش از ۱۸۰ هزار دلار هزینه شود. با این پول می‌توان یک دستگاه فراری ۴۵۸ ایتالیا مدل ۲۰۱۴ خریداری کرد. این هزینه‌ها در حالی برای استفاده از ویرون وجود دارند، که به زودی با عرضه مدل شیرون از سوی بوگاتی بر میزان هزینه استفاده از خودروهای شرکت بوگاتی افزوده خواهد شد. در یک منبع به دریافت هزینه سالانه
150 هزار دلار به‌عنوان حق مالکیت ویرون از سوی شرکت بوگاتی نیز اشاره شده است که البته ما نمی‌توانیم قطعیت آن را تایید کنیم.

هزینه‌های لذت 400 کیلومتر در ساعت

هزینه‌های لذت 400 کیلومتر در ساعت