صدای پای زلزله
صدای پای زلزله در اطراف پایتخت که بیاید، هر کجا که باشد تهرانی‌ها را نگران می‌کند چرا که همه می‌دانند در صورت وقوع زلزله چه عواقب مرگباری در انتظار مردم خواهد بود.

پنج‌شنبه گذشته پیش، زمین‌لرزه 1/ 4 ریشتری در ساعت 23 و 12 دقیقه و 14 ثانیه درعمق 13 کیلومتری زمین درمنطقه جوادآباد ورامین روی داد.

موسسه لرزه نگاری کشور اعلام کرد که 6 زمین لرزه که شدیدترین آن 1/ 4 و ضعیف ترین آن 5/ 1 درجه در مقیاس ریشتر بود، این منطقه را لرزانده است. اگرچه این زمین لرزه‌ها هیچ خسارات جانی و مالی در پی نداشت اما تهران از سوی سازمان هلال احمر برای ساعاتی در وضعیت نارنجی (آماده‌باش) قرار گرفت، وضعیتی که روز جمعه به دلیل خوابیدن گسل‌های فعال شده و برگشت شرایط به حالت عادی، پس از 16 ساعت لغو شد. اما موضوع به همین جا ختم نشد. بسیاری در شبکه‌های اجتماعی از وقوع زلزله‌ای مهیب در تهران خبر دادند که زلزله ورامین تنها پیش درآمدش بود.

اما برخی زمین شناسان ارتباط زمین‌لرزه جوادآباد با زلزله احتمالی تهران را به دلیل اینکه گسل پیشوا در ورامین به سمت تهران گسترده نیست غیرمحتمل دانستند. با این همه بهرام عکاشه، کارشناس زلزله با پیش‌بینی دو احتمال برای آینده گفت: یا زلزله ورامین، ارتباطی به گسل‌های شهر تهران ندارد و باید آن را یک هشدار به حساب آورد یا اینکه این زلزله را باید پیش لرزه‌ای برای وقوع یک زلزله بزرگ در تهران برشمرد. به عقیده وی هر دو احتمال وجود دارد و شواهد تاریخی نشان می‌دهد که جنوب تهران، بارها با خاک یکسان شده و هم اکنون با وجود حدود 10 گسل فعال در جنوب تهران، احتمال وقوع زلزله در پایتخت دور از ذهن نیست.