در پی انتشار گفت‌وگویی با نماینده نامزدان لیست امید مشهد در بازشماری آرای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه مشهد و کلات در شماره ۱۴۳ ضمیمه استان‌های خراسان مورخ ۱۴ تیرماه ۹۵ که فرآیند بازشماری آرا در آن تشریح شده بود، هفته گذشته جوابیه‌ای با امضای این نامزدان برای سرپرستی روزنامه در مشهد ارسال شده است که عینا در ادامه می‌آید.

بسمه تعالی

خواهر ارجمند سرکارخانم رمارم

سرپرستی محترم خراسان رضوی

با سلام و احترام. اینجانبان کاندیداهای لیست امید درمورد مصاحبه آن روزنامه با یکی از برادران محترم در رابطه با انتخابات ۷ اسفند ۹۴ در حوزه انتخابیه مشهد و کلات که دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵ شماره ۳۸۰۵ در صفحه ۳ تحت‌عنوان «ضعف اجرای انتخابات عامل ایجاد شائبه» چاپ شده است، نکاتی را جهت تنویر افکار عمومی به عرض می‌رسانیم و درخواست داریم برابر با مقررات در اولین شماره آن روزنامه و در همان صفحه به چاپ رسانید. برخود لازم می‌دانیم پیش از هر مطلبی سر تعظیم فرود آوریم در برابر مردم شریف مشهد و کلات که با شور و امید، حضور آگاهانه و معنادار خویش را به منصه ظهور رساندند. و اما

۱- اینجانبان کاندیداهای لیست «ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت» در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات اعتراضات خود را در مهلت قانونی به‌صورت مکتوب به فرمانداری و هیات محترم نظارت تقدیم کردیم و بنابر مبانی اعتقادی و اخلاقی خود با کمال صبر و حوصله و باهدف شفاف‌سازی و صیانت از آراء مردم شریف که در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی برحضور حداکثری تا ۱۲ شب ساعت‌ها در صف رأی دادن پایمردی خود را به اثبات رساندند و به دور از جنجال‌آفرینی و به‌خاطر عدم‌تحریک یا ایجاد حس ناامیدی در میان همشهریان عزیز مشهد و کلات از یکسو و عدم‌سوژه‌سازی برای معاندان نظام و کشور از سویی دیگر تنها از طریق قانونی پیگیر رفع ابهامات جدی به‌وجود آمده در روند برگزاری انتخابات، شمارش، ثبت آراء در صورت‌جلسات و نهایتا ثبت آراء در سامانه بوده‌ایم.

۲- تلاش و صحبت‌های ما در جلسات مشترک هیات اجرایی و هیات نظارت مبنی بر بازشماری تعداد صندوق‌هایی که طی دو نامه قبلا تقدیم کرده بودیم منجر به بازشماری چند صندوق از جمله صندوق ۸۲۳ شد، در این صندوق آراء آقای مهندس امینی و آقای دکتر ابراهیمی که در صورتجلسه صفر قید شده بود بعد از بازشماری به ترتیب به ۸۳۳ و ۷۸۱ تغییر یافت.

۳- در ملاقات با جناب استاندار محترم و معاون محترم سیاسی ایشان تاکید داشتند که مقرر گردیده که ۱۰ درصد صندوق‌ها بازشماری شود اما برخلاف قرارها با آنچه در مقام بیان و عمل رخ داد متاسفانه فاصله بسیار است. چراکه به اذعان خود جناب فرماندار در مصاحبه ۱۹ اسفندماه فقط ۳۸ صندوق یعنی قریب ۳.۵ درصد صندوق‌ها بازشماری شده است. مصاحبه‌ای که حسب اعلام فرماندار محترم (و در گزارش حضوری هیات محترم نظارت استان) منجر به افزایش ۱۳ هزار رأی برای ۱۰ کاندیدای اول شد. در همین مصاحبه فرماندار محترم از معنادار نبودن این تغییرات در سرنوشت انتخابات مشهد سخن به میان می‌آورند درحالیکه پاسخ این سوال همچنان باقی است که چگونه افزایش ۱۳ هزار رأی در ۳۸ صندوق از ۱۱۵۹ صندوق را معناداری تلقی نکرده و می‌گویند تغییری در تعداد آراء صندوق‌ها و کاندیدا به‌وجود نخواهد آمد، درحالی که تصور این مسئله حق است که اگر این تغییرات غیرمتعارف را در ۱۱۵۹ صندوق حوزه انتخابیه تسری بدهند اختلافات و تغییرات چه چشمگیر و معنادار خواهد شد.

۴- نکته‌ای دیگر ابهام در تعداد و آمار مشارکت مردم است. موضوعی که تاکنون توسط هیچ مرجعی روشن نگردیده است. استاندار محترم آقای مهندس رشیدیان نه یکبار بلکه در سه نوبت از میزان«مشارکت ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار نفری مردم مشهد و کلات» گفته‌اند، نکته‌ای که در سخنان برخی دیگر از مسئولان انتخابات ازجمله مدیرکل محترم سیاسی استانداری خراسان رضوی و آقای کریمی معاون محترم سیاسی فرماندار مشهد خراسان رضوی می‌توان سراغ گرفت. ازجمله در خبرگزاری فارس یکشنبه ۹ اسفند ۹۴- ۱۳:۴۴. لکن در زمان اعلام نتیجه آرا، کل آرای ماخوذه با اختلاف حدود ۱۸۰ هزار نفری، یک میلیون و صدو شصت هزار رأی اعلام شد.

۵- به جهت پرهیز از ایجاد تنش، نتیجه شکایت ما کاندیداهای لیست امید و اقدامات انجام شده توسط هیات‌های محترم نظارت و اجرایی به همراه آمار تعداد بیش از ۲۳۰ صندوقی که به‌صورت متناوب صفر یا ۱ تا ۱۰ و آراء خارج از روند برای پنج کاندیدا منظور شده بود را به همراه مستندات طی نامه‌ای محرمانه در اردیبهشت‌ماه ۹۵ خدمت ریاست محترم جمهور، معاون محترم اجرایی رئیس جمهور و وزیر محترم کشور به شماره ۱۵۵۷۲ و تاریخ ۱۲/ ۲/ ۹۵ تقدیم نموده‌ایم. در این خصوص برای نمونه تنها به یک مورد بسنده می‌کنیم که در ۱۱ صندوق، تعداد آراء نه ما ۵ نفر که همه کاندیداهای مشهد صفر منظور و فقط آراء برای ۵ کاندیدای پیروز اعلام شده، ثبت گردیده است. در پایان یادآوری می‌نماید که اگر نبود انتشار مطلب فوق‌الاشاره درخصوص حوزه انتخابیه مشهد و کلات در آن روزنامه، قرارمان همچنان بر ادامه سکوت و عدم‌انعکاس در مطبوعات و تنها پیگیری از مجاری قانونی بوده است.

حسین امینی، تقی ابراهیمی‌سالاری، علیرضا شهریاری، محمدرضا کلائی، نسرین یوسفی عارفی