صدایی رساتر از توپ تحویل سال
توپ تحویل سال که زده شد، مردم هنوز روبوسی‌های سال نو را نکرده بودند که پس لرزه دیگری قوی تر از توپ اول ایران را تکان داد.خبر سرطان استاد محمد رضا شجریان که اندکی بعد از تحویل سال به ایران رسید؛با تصویری از استاد با هیبتی تازه و در حالی که سال نو را تبریک می‌گفت و خبر را خودش به مردم می‌داد.هنوز آدم‌ها از پای سفره هفت‌سین بلند نشده بودند که تصویر پیام نوروزی محمدرضا شجریان با سر و شکلی متفاوت حال خیلی‌ها را بد کرد. ویدیویی که در آن استاد شجریان با سری تراشیده روبه‌روی دوربین نشسته بود تا از رفاقت ۱۵ ساله‌اش با دوستی بگوید که حالا دشمن مردم شده است؛ سرطان. طاعونی که چون سونامی سهمگینی تن و جان ایرانیان را در میان گرفته است. به هر روی محمدرضا شجریان در آن ویدیو گفت که این دوست 15 ساله از او خواسته که موهای سرش را بتراشد و حالا هم برای معالجه به جایی رفته است که در آن آرامش دارد. بدین ترتیب سال ۹۵ با نگرانی آدم‌ها برای کسی آغاز شد که او را خسروی آواز ایران می‌دانند.
به این ترتیب موج خبر به سرعت هر چه تمام‌تر جان گرفت. اظهارنظرها شروع شد و نام شجریان و موضوع بیماری‌اش در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد. یکی از نخستین واکنش‌ها را اما پرویز پرستویی نشان داد. او با انتشار عکسی از خودش و شجریان در صفحه شخصی اینستاگرام گفت که یادمان باشد نوای ربنای استاد سال‌ها همدم لحظات ناب و روحانی ملت ایران بوده و حالا نوبت ماست که همه با هم برای سلامتی ایشان دست به دعا ببریم.

هنرمندان در صف اول نگرانی برای استاد
پرویز پرستویی تنها کسی نبود که به این خبر واکنش نشان داد. هنرمندان بسیار دیگری هم بودند که در صفحه‌های شخصی خود از شجریان و صدایش نوشتند و برای او آرزوی سلامت کردند. شبنم مقدمی بازیگر سینما و تلویزیون ایران یکی از این هنرمندان بود که نوشت: «دورتان بگردم استاد، می‌شود این مهمان ناخوانده را جواب کنید؟ مرام‌تان نیست، می‌دانم! اما به خاطر ما... شما را به خدا جوابش کنید تا غصه مهمان حالا تا همیشه دل ما نشود...همایون شجریان نیز در صفحه فیس‌بوکش از مردمی بودن پدرش گفت و نوشت: «امن‌ترین و گرم‌ترین جای دنیا، همون جایی که دیگه نیاز به هیچ چیز و هیچ کس نداری، جایی که از هیچ چیز نمی‌ترسی و بهت آرامش میده و عزیزت می‌داره، جایی که آخر هر تلاشی باید آرزو کنی اونجا باشی و وقتی اونجا بودی دیگه همه تلاشت رو برای اون می‌کنی، جایی که قانونش فراتر و پرقدرت‌تر از هر قانونیه، جایی که کسی نمی‌تونه بهش حکمرانی کنه و براش تصمیم بگیره، جایی که اونجا جاودانه میشی، هر لحظه متولد می شی و هرگز نمی‌میری، همون جایی که هم دنیاست و هم آخرت، جایی که با هیچ چیزی نمی‌خوای عوضش کنی، چون واقعا امن‌ترین جای دنیاست چون با هیچ سیل و توفان و زلزله‌ای خراب نمی شه... فقط قلب مردمه، قلب مردم، مردم و مردم. خوشا به حال اون کسانی که لایق قلب مردمن و به اونجا تعلق دارن.» شهرام ناظری دیگر خواننده موسیقی سنتی ایران هم در یادداشتی آرزو کرد که شجریان هر چه زودتر سلامتی خود را دوباره به دست بیاورد. او در این یادداشت نوشته است: «یار دیرینم! محمدرضای عزیز، با بهترین آرزوها شعری از حافظ را که ترجمان احساسات قلبی من است تقدیم می‌کنم. همچنان که خواجه راز هم گفته آرزوی سلامتیت را از خداوند بزرگ خواهانم.آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست/ هر کجا هست خدایا به سلامت دارش»

دولتی‌ها هم به میدان آمدند
خبر بیماری شجریان باعث شد که دوباره بحث ممنوعیت او از اجرای کنسرت و انتشار آلبوم داغ شود. بحثی که البته همیشه مطرح بوده و دوستداران او را آزرده کرده است. آدم‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی درباره این ممنوعیت اظهارنظر کردند و خیلی‌ها هم با اشاره به نیایش «ربنا» نوشتند و گفتند که جای صدای استاد بر سر سفره‌های افطارشان همچنان خالی است. در این میان اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اکانت توییتری منسوب به خود با هشتگ شجریان نوشت: «ما نباید هنرمندان بزرگ کشورمان را طرد کنیم که اگر نابخردانه چنین کنیم باید منتظر ظهور ابتذال در عرصه هنر کشور و انقلاب باشیم.»علی جنتی هم در صفحه فیس‌بوک خود گفت که انتشار خبر بیماری استاد آواز ایران محمدرضا شجریان موجی از عواطف و احساسات را در بین هنرمندان، فرهیختگان و خیل علاقه‌مندان وی برانگیخته و همگان برای شفای عاجل او دست به دعا برداشته‌اند. در این میان وزیر بهداشت هم به میدان آمد و درباره وضعیت سلامتی استاد شجریان اظهارنظر کرد. دکترحسن هاشمی از تماس تلفنی با محمدرضا شجریان خبر داد و گفت که او حالش خوب و صدایش مثل همیشه با صلابت بود. دکتر حسن هاشمی در صفحه اینستاگرامش نوشته کوتاهی را با عنوان احوالپرسی با استاد، به اشتراک گذاشته که در آن آمده است: «امروز در تماسی تلفنی با استاد شجریان ضمن تبریک سال نو، جویای احوالشان شدم. روحیه ایشان بسیار خوب و صدایشان مثل همیشه با صلابت، پر توان و سرحال بود.از این‌که خبر سلامتیشان را از خودشان می‌شنیدم خوشحال شدم؛ و لازم دیدم به‌دلیل دوستی دیرینه و ارادت به ایشان و با اطلاع دقیق از وضعیت سلامتیشان و ارتباط با خانواده استاد در طول دو سال گذشته، یاد آور شوم که ان‌شاءالله ایشان در دو تا سه ماه آینده به کشور بازمی‌گردند و پزشکان متخصص ایشان اقدامات مورد نیاز و باقی‌مانده را پی خواهند گرفت.

شجریان مردمی بودن را ترجیح می‌دهد
مردمی بودن چیزی بود که محمدرضا شجریان در گفت‌وگو با یک مجله بر آن تاکید کرده بود. او در آن مصاحبه تاکید کرده بود که برایش مهم است با مردم بوده و صدای آنها باشد و درباره ممنوعیت‌ها و مشکلاتی که برایش پیش آمده نیز گفته بود که دارد تاوان پا‌فشاری روی اصولش را می‌دهد. در این مصاحبه، یکی از نکاتی که استاد شجریان به آن اشاره کرده است، اصولی است که هرگز از آن کوتاه نیامده: «من در تمام سال‌هایی که آواز خواندم و در زمینه موسیقی فعالیت کردم، دیدگاه مخصوص به خودم را داشتم، در واقع همواره دغدغه‌هایی داشته‌ام که آنها را بازتاب داده‌ام، چه زمانی که می‌خواستم اثری را اجرا کنم و چه در گفته‌ها و اظهارنظرهایم. ببینید مسایلی وجود دارد که باید آنان را فراتر از «هنر» مورد بررسی قرار داد، آن چیزی که همیشه برایم اهمیت داشته، این بوده که با «مردم» صادق باشم و کار هنری‌ام هم در این سمت و سو قرار گیرد تا بتوانم اعتماد آنان را جلب کنم. او گفته که هنر باید در خدمت انسانیت قرار گیرد و همیشه خواسته دغدغه‌های مردم ـ لااقل بخشی از آن ـ را در آثارش بازتاب دهد: «تنها مساله‌ای که برایم اهمیت داشته، همراهی با آنان بوده است.» و «البته که همراهی با مردم همیشه هزینه داشته است، اما من کاری را از روی مصلحت و منفعت انجام نمی‌دهم که منتظر فایده‌ای باشم. »او همچنین درباره محرومیتش از برگزاری کنسرت و فعالیت هنری طی سال‌های اخیر اظهار کرده است: «من از این مساله خوشحال نیستم، اما اینکه روی اصولم و آن چیزی که فکر می‌کردم، درست است، پافشاری کرده‌ام مساله‌ای نیست که حتی با این قیمت از آن ناراضی باشم، چون همان‌طور که گفتم، حالا می‌بینم همین ماجرا برای من تبدیل به یک سرمایه اجتماعی بزرگ شده است، هرچند تاوانش را هم داده‌ام.»