تلنگر رشد و توسعه ناهمگون

گروه گزارش- تیتر رسانه‌ها از اواسط آبان ماه تا پایان فصل زمستان مدام اعلام می‌کند هوای اصفهان برای گروه حساس یا برای عموم مردم ناسالم است، و مدام مسئولان خبر می‌دهند که عامل ۸۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها به خصوص اصفهان تردد خودروها یا منابع آلاینده سیار است.

گزارش‌ها در کنار آلایندگی هوا از این خبرمی دهند که خیابان های اصفهان هم در حال تبدیل به یک پارکینگ بزرگ است وهمان رشد و توسعه ناهمگون خودرو در تهران برای اصفهان هم در حال تکرار است وقتی سخن از شماره گذاری روزانه ۵۰۰ خودرو در اصفهان می شود که با یک حساب سر انگشتی و یک ضرب و تقسیم ساده در تعداد روزهای سال که در آن کار می شود تعمیم دهیم؛ رقمی حدود ۱۴۵ هزار خودرو سالانه وارد خیابان های اصفهان می‌شود. این میزان خودرو به یک میلیون خودروی موجود در سطح شهر اصفهان اگر اضافه شوند رقم قابل توجهی است. به همین علت امروز هرچه رینگ های ترافیکی به اصفهان اضافه می‌شود و هرچه خیابان کشی صورت می‌گیرد همچنان ترافیک در اصفهان غالب بوده و در مراکز جمعیتی گره ترافیکی امان از شهروندان می برد و مسئولان شهری هم هرچه هزینه ساخت رینگ ترافیکی و جاده و روگذر و زیر گذر می کنند به قول خودشان تمام نمی‌شود.

وقتی علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان می‌گوید تاکنون ۹۵ درصد خیابان‌های اصفهان طبق طرح تفضیلی احداث شده و دیگر خیابانی برای این شهر نمانده، اما یک میلیون و ۴۰۰ هزار وسیله نقیله موتوری سبک و سنگین در این شهر حرکت می‌کنند این موضوع خیلی جدی تر جلوه می‌کند و اما در روزهای اخیر وقتی خبر رسید که رقم پلاک های شهر اصفهان به پایان رسیده است و حالا مردم اصفهان برای شماره گذاری خودرو خود اعداد ۴۳،۲۳،۱۳و۵۳ را ندارند و مردم کلانشهر اصفهان باید رقم۶۷ را در پلاک‌هایشان ببینند؛ نشان می‌دهد که توسعه ناهمگون و رشد بی رویه خودرو در اصفهان پایانی ندارد. وضعیت آنجا بدتر می شود که رییس پلیس راهور استان اصفهان از شماره گذاری ۸ هزار خودرو با پلاک ۶۷ خبر می‌دهد. این شاید یکی از جدی ترین تلنگرها به اصفهانی‌ها و توسعه بی رویه شهر باشد. سرهنگ رضارضایی می‌گوید از سال۸۳ تاکنون که پلاک های جدید آمده است یک میلیون و۸۰ هزار خودرو در اصفهان پلاک شده و پلاک‌های اختصاصی استان اصفهان به پایان رسیده است او این نکته را هم گوشزد می‌کند که روند افزایشی جمعیتی اصفهان به گونه‌ای است که ما را به پلاک‌های جدیدتر هم محتاج می‌کند.

روند رشد بی رویه تعداد خودرو در اصفهان به شکلی در حال پیشرفت است که آینده روشنی را برای اصفهان ترسیم نمی کند. حداقل دو موضوع اساسی و مهمی که مستقیم به تعداد خودروهای شهر اصفهان بستگی دارد:آلایندگی و ترافیک نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه با این روند هر روز بدتر خواهدشد با این روند حالا میزان ماندن پشت چراغ های قرمز نسبت به گذشته بیشتر شده؛ برخوردها و تعداد بوق ها بیشتر می‌شود و آلودگی هوا بیش از گذشته می‌شود. حالا هرچه تلاش شود که خیابان کشی و پارکینگ سازی انجام گیردو آلودگی این شهر کم شود، وقتی ۱۴۵ هزار خودرو در سال وارد شهر می‌شود دوباره باید از نو به فکر ساخت خیابان و به فکر پاکیزگی هوا بود. باید این ناهنجاری‌ را جدی گرفت و در حد یک حادثه گذرا فراموشش نکرد. افزایش روزشمار جمعیت کشور و افزایش سریع‌تر نسبت افرادی که صاحب خودروی شخصی می‌شوند، در آینده نزدیک بحران‌های ترافیکی بدتری ایجاد خواهدکرد. باید کاری کرد تا کام مردم از این تلخ‌تر نشود.