رموز لذت بردن از سفر با فرزندان

مترجم: مریم رضایی

اگر فرزند دارید، اهمیت برنامه‌ریزی مالی برای هزینه دانشگاه و ازدواج فرزندان‌تان را می‌دانید. اما اگر می‌خواهید پیشتاز سیر جدیدی از برنامه‌ریزی مالی باشید، بهتر است برای مسافرت بردن فرزندان‌تان نیز سرمایه‌گذاری کنید. کریستوفر ویلمات-سیتول، مدیر و از مالکان آژانس مسافرتی کیزناو+لوید (Cazenove+Loyd)، می‌گوید: «با نسلی از والدین مواجه هستیم که خودشان شانس مسافرت رفتن به اندازه کافی را داشته‌اند و اکنون می‌خواهند فرزندانشان را نیز بهره‌مند کنند.» این آژانس به تازگی به کار مشاوره و برنامه‌ریزی بلندمدت سفر برای خانواده‌ها روی آورده است. برای این کار آنها به اطلاعاتی مانند تعداد فرزندان خانواده، علایق آنها و چیزی که در مدرسه یاد می‌گیرند نیاز دارند. سپس یک طرح بلندمدت ایجاد می‌کنند که مسافرت‌های خانواده را برای ۳ تا ۱۰ سال آینده مشخص می‌کند.

هزینه بالا، مزایای عالی

ویلمات-سیتول معتقد است اگر برای سفر کودکان برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشید، مسیر آنها را به سوی پیشرفت هموار می‌کنید. او در ۲۵ سالی که به طور تخصصی روی سفر کار کرده، کودکانی را دیده که در نتیجه سفر کردن به عکاسی، پزشکی، سیاست و... علاقه‌مند می‌شوند و به موفقیت‌هایی می‌رسند. به گفته او این کودکان با شناخت دنیایی بزرگ شده‌اند که در کتاب‌های آموزشی قابل رویت نیست. طبق تجربه او، کودکانی که خوب سفر می‌کنند، در دوران بزرگسالی خود مشاغل بهتری می‌یابند. برنامه‌ریزی ۱۰ ساله برای سفر یک موضوع است و برنامه مالی آن یک موضوع دیگر. در نتیجه، بیشتر خانواده‌ها باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. کتی سودیکیس، یک متخصص تورهای مسافرتی خانوادگی در شیکاگو به افزایش تعداد خانواده‌هایی اشاره کرده که برای برنامه‌ریزی چند ساله سفر، به مشاوران مالی روی آورده‌اند.

سودیکیس می‌گوید: «وظیفه من این است که به آنها کمک کنم لیست کارهایی را که باید انجام دهند تهیه کنند.» او به خانواده‌ها مشاوره می‌دهد که چه زمانی چه سفرهایی را مطابق سن فرزندانشان بروند. او همچنین یک تقویم سفر درست می‌کند که برنامه چند ساله آینده روی آن مشخص شده است. تعداد آژانس‌های مسافرتی که در همکاری با مشاوران مالی به این کار می‌پردازند در حال افزایش است. در واقع، بهتر است این آژانس‌ها با کارشناسان مدیریت ثروت همکاری کنند تا به خواسته‌های مشتریان خود پی ببرند و مشتریان وفادار را تا چند سال حفظ کنند. به گفته سودیکیس، «رشد صنعت مسافرت دقیقا در «تجربیات آموزشی» تثبیت شده است. یعنی سفر نباید سرسری باشد،‌ بلکه باید شما را در قالب یک شهروند جهانی ببرد.»

کی و کجا سفر کنید

در آژانس کیزناو+لوید برنامه‌ریزی سفر به سه منطقه خیلی بزرگ محدود شده است: آفریقا، آمریکای جنوبی و مرکزی و آسیای جنوب شرقی. برای مشتریان این شرکت که عمدتا اروپایی هستند، سفر یک هفته‌ای به کنیا یا سریلانکا به راحتی صورت می‌گیرد. ویلمات-سیتول می‌گوید: «متاسفانه نمی‌توانیم سرویس‌دهنده جامعی برای مشتریانی باشیم که می‌خواهند به اسکی یا سواحل فلوریدا بروند. ما فقط امیدواریم برای سفرهای عجیب و غریب و نامتعارف که تجربه‌ای جدید هستند، یک راه‌حل کامل برای آنها باشیم.» در مورد سفرهای گران قیمت، بیشتر کارشناسان، از جمله ویلمات-سیتول و سودیکیس معتقدند کودکان تنها زمانی برای چنین سفرهایی آماده‌اند که به سن ۸ سال رسیده‌ باشند. «در این سن کودکان می‌‌توانند تجربیات معناداری از مقصد سفر داشته باشند و در مورد تاریخ و ادبیات بیاموزند.»

اما سام مک‌کلر، مشاور سفر در شهر آستین ایالت تگزاس که به طور کامل روی مسافرت‌های خانوادگی کار می‌کند، با این موضوع مخالف است. به عقیده او «کودکان حتی در سن ۳ تا ۴ سالگی می‌توانند تفاوت‌های بین مناطق زمانی، غذا، لهجه‌ها و... را درک کنند. طبق تجربه مک‌کلر، افرادی که در سنین پایین‌تر سفر را شروع می‌کنند، کلا در مسافرت‌ها منعطف‌تر هستند. او پیشنهاد می‌کند برای کودکان مسافرت به اروپا در سنین‌ پایین‌تر صورت گیرد و سفر به مناطقی مثل استرالیا و جزایر گالاپاگوس که تعامل با طبیعت در آنها بیشتر است در سنین ۷ تا ۸ سال باشد و مناطقی مثل یونان و مصر برای یادگیری تمدن‌های باستان قبل از سن دبیرستان باشد. کودکانی که هنوز به سن نوجوانی و بلوغ نرسیده‌اند، بیشترین صبر و حوصله را برای بازدید از موزه‌ها دارند، در حالی که نوجوانان به دنبال تجربه‌های پرجنب‌وجوش و عجیب و غریب هستند. جالب‌ترین پیشنهاد مک‌کلر سفر دور دنیا است. او می‌گوید بهترین سن برای چنین سفری بین ۸ تا ۱۲ سال است.

می‌توانید همه را راضی نگه دارید

یک نکته حتمی این است که هیچ دو خانواده‌ای مثل هم نیستند و حتی درون یک خانواده سلایق، علاقه و سنین فرزندان با هم فرق دارد. به همین دلیل ویلمات-سیتول برای وقتی که والدین می‌خواهند تنها یکی از فرزندان را به سفر ببرند، پیشنهاد می‌کند چند برنامه سفر مجزا اما یکسان تنظیم کنید. به‌عنوان مثال مادری که با او همکاری داشت، قبل از آن که پسر ۱۰ ساله‌اش را برای دیدن سنگ‌نگاره‌های باستانی بیابان آتاکاما در شیلی به سفر ببرد، دختر نوجوانش را برای یادگیری آشپزی جنوب هند در کرالا به آنجا برد. هیچ یک از این دو کودک به برنامه سفر دیگری علاقه‌ای نداشتند و هر دو آنها تجربیاتی غنی از سفر خود به دست آوردند. «وقتی دو فرزند دارید که یکی ۷ ساله و آماده سفر است و دیگری ۳ ساله و سفر رفتن با او دشوار است، حتی رفتن به شهربازی‌های دیزنی می‌تواند خسته‌کننده باشد و باید صبر کنید فرزند کوچک شما هم از آب و گل دربیاید.» اگر مجبورید با هر دو سفر بروید، سواحل دریا می‌توانند روش آسانی برای راضی نگه داشتن همه باشند.

واقع‌گرا یا منعطف باشید

با این که بسیاری از متخصصان و مشاوران مسافرت‌های خانوادگی تلاش می‌کنند لیست آرزوهای مشتریان خود را با برنامه‌ریزی بلندمدت محقق کنند، اما این برنامه‌ها در طول زمان واقع‌گرایانه نیستند. کودکان، شخصیت افراد و حتی دنیا در حال تغییر است. به‌ویژه با توجه به ابهامات سیاسی و شیوع ویروس‌هایی مثل ابولا و زیکا، آژانس‌های مسافرتی می‌دانند تا زمانی که پروازها و هتل‌ها دقیقا رزرو نشوند، هیچ چیز تثبیت شده نیست. ویلمات-سیتول می‌گوید: «وقتی مسافر ۱۶ ساله شما ناگهان تصمیم می‌گیرد زبان اسپانیایی یاد بگیرد و یا پزشک شود، برنامه سفرها تغییر می‌کند. حتی در برنامه‌ریزی شش ماهه هم ممکن است شرایط تغییر کند.»

منبع: بلومبرگ