کانال نظارتی شورای شهر تهران قطع شد
نظارت شورای شهر بر فعالیت‌های شهرداری از وظایف پارلمان شهری است. اعضای شورای شهر تهران همیشه از نبود سازوکاری برای نظارت بر شهرداری گلایه کرده‌اند و هرگز شورا نتوانسته روش مشخص و کارآمدی برای نظارت بر شهرداری ایجاد کند.

نبود ابزارهای نظارتی و وجود خلأهایی که امکان دور زدن قانون را به مجری می‌دهد از نگرانی‌های همیشگی اعضای شورای شهر تهران بوده است. مدتی است یکی از ابزارهای نظارتی شورای شهر بر عملکرد شهرداری دچار محدودیت‌هایی شده است.
سامانه‌ای که امکان نظارت اعضای شورای شهر بر روند صدور پروانه‌های ساخت را فراهم می‌کرد، اما ظاهرا همه اعضای شورای شهر به این سامانه دسترسی ندارند.
نخستین بار محمد سالاری - رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری یکصدو بیست و هفتمین جلسه شورا در قالب تذکری به محدود کردن دسترسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به سامانه طرح تفصیلی شهر تهران و پرتال شهرداری تهران اعتراض کرد.

او در این جلسه با اشاره به پیشینه باز شدن این دسترسی برای اعضای شورا گفت: با تذکر اسماعیل دوستی، مبنی بر نظارت به مسائل مالی شهرداری تهران در زمان محمد پورزرندی معاون وقت مالی و اداری شهرداری تهران دسترسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به سایت‌های مورد نظر ایجاد شد در حالی که امروز دسترسی اعضا و کارشناسان شورای شهر به این سایت‌ها و پرتال محدود شده است.
وی عملکرد معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران را قابل بررسی دانست و خواستار حضور وی در صحن شورای شهر برای پاسخگویی در این خصوص شد.

پیش از این تذکر سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرده بود توسط این سامانه توانسته‌اند طی مدت ۳ ماه از تخلف بیش از هزار پرونده قبل از شروع ساخت و ساز جلوگیری کنند.
پس از اعتراض این عضو شورای شهر تهران این دسترسی برای اعضای کمیسیون شهرسازی باشد، اما این دسترسی‌ها برای تمامی اعضای شورای شهر باز نشده است. رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت با بیان اینکه متاسفانه این دسترسی‌ها همیشه با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است، گفت: در یک مقطع زمانی کمیسیون معماری و شهرسازی به تمامی پروژه‌های در حال ساخت دسترسی داشتند که این دسترسی‌ها بسته شد و پس از مدتی فقط پروژه‌های در حال اجرا برای آنها باز شد که گاهی هم قطع و وصل می‌شود، در حالی که باید تمامی کمیسیون‌ها به تمام پروژه‌های شهری دسترسی داشته باشند،متاسفانه تمامی مکاتبات ما در دبیرخانه شهرداری ثبت می‌شود و مسیر نامه‌نگاری ما با خارج از شورا از مسیر شهرداری است و قابلیت پیگیری برای اعضای شورا وجود ندارد. در حالی که شورا باید ظرفیت‌سازی کند و برای خودش یک سرور جداگانه داشته باشند که تمام اطلاعات شهر در آن بارگذاری شود نه اینکه از سامانه شهرداری استفاده کند که هر زمان که خواستند به تشخیص آقایان این دسترسی‌ها محدود یا قطع شود.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل محدود کردن این دسترسی‌ها ایجاد برخی از حاشیه‌های ناشی از افشای این اطلاعات نیست، گفت: اینها حاشیه نیست تخلفاتی نیست که براساس نظارت و پیگیری مشخص شده است. باغی بوده که تخریب شده و مسائل مشابه اینکه ممکن است آقایان خوششان نیامده باشد. شورا باید یک دیتاسنتر مخصوص خود داشته باشد که در آن برنامه پنج ساله دوم و بودجه سالانه را بنشاند و تمامی فعالیت‌های شهر براساس همین برنامه باشد یعنی اگر پروژه‌ای سقف اعتباراتش پر شد براساس این سامانه دیگر امکان صدور چک و ثبت آن را نداشته باشد و تمامی جزئیات در شورا قابل رصد باشد و این نظارت به روز و لحظه‌ای باشد.
اما محسن پیرهادی رئیس کمیته نظارتی شورا در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها با بیان اینکه دسترسی‌های ما به سامانه اطلاعاتی شهرداری است دفاتر خدمات الکترونیکی کمتر است، گفت: در جلسات ابتدایی شورا شهردار تهران اعلام کرد هر یک از اعضای شورا یوزر و پسوردی می‌دهد که به ریز اطلاعات شهرداری دسترسی داشته باشد، اما تا امروز چنین اختیاراتی در اختیار اعضای شورا قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه شهرداری اعلام کرده دسترسی‌های کامل اعضا به سامانه اطلاعاتی حریم خصوصی افراد را تحت خطر قرار می‌دهد، گفت: چنین توجیهاتی برای ما قابل قبول نیست، تمامی اعضای شورا به خصوص اعضای کمیسیون نظارتی باید به همه اطلاعات شهرداری دسترسی داشته باشند. در حال حاضر فعالیت کمیته نظارتی در حال قفل شدن است زیرا داده‌های لازم برای نظارت وجود ندارد.
پیرهادی اضافه کرد: بخش اعظمی از اطلاعات ما از این سامانه به دست می‌آید که پس از بستن آن دیگر داده‌های لازم را نداریم. مکاتبه کردن نیز پروسه زمانی خاص خود را می‌طلبد، به‌طور مثال ما برای برنامه پنج ساله دوم ۱۸۰ نامه به شهرداری ارسال کرده‌ایم که تاکنون به ۳۰ تا ۴۰ نامه پاسخ داده‌اند باقی آن را هم یک کتابچه به ما دادند که خودمان برویم و جواب سوال‌هایمان را از آن پیدا کنیم که من در پاسخ به این حرکت نامه گلایه‌آمیز زدم که پاسخ نامه ما این کتابچه نیست. ما در شورا یک کمیته سه نفره هستیم و شهرداری در حال حاضر با ۷۵ هزار نیرو دارد فعالیت می‌کند و حتما توان پاسخگویی به اعضای شورا را دارد.

رئیس کمیته نظارتی شورا با بیان اینکه ایجاد چنین سامانه‌ای در جهت شفاف‌سازی اطلاعاتی است که من بابت این موضوع از شهرداری تشکر می‌کنم زیرا در سیستم خود جلوی فسادها را گرفته‌اند، گفت: اما چنین اطلاعاتی باید در اختیار اعضای شورا نیز قرار بگیرد.
این موضوع مورد انتقاد ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم است. او دریکی از جلسات علنی شورا گفت: یک بار در جلسه غیر علنی این موضوع را تذکر دادم همچنین به‌صورت مکتوب هم این موضوع را به شهرداری یادآور شدم، اما به دلیل آنکه پاسخی نگرفتم آن را در صحن علنی مطرح کردم.

اما ناصر امانی معاون توسعه و امور شوراهای شهر تهران در پاسخ به انتقادهای اعضای شورا مبنی بر عدم دسترسی به سامانه اطلاعاتی شهرداری پاسخ داد و گفت: اعضای شورای شهر براساس عضویت در کمیسیون‌های شورا به اطلاعات شهرداری دسترسی دارند.
وی با بیان اینکه براساس اقدامات صورت گرفته هر کمیسیونی در شورای شهر به اطلاعات تخصصی خود دسترسی دارد، گفت: اگر فردی خارج از یک کمیسیون بخواهد به اطلاعات کمیسیون دیگری دسترسی پیدا بکند باید به ریاست کمیسیون موردنظر خود درخواست داده تا بتواند از طریق اعضای شورای شهر به این اطلاعات دسترسی پیدا کند.