هومن افشار * آیا بازار مسکن همچنان حباب دارد؟ آیا قیمت‌ها همچنان فروکش خواهد کرد؟ اینها سئوالاتی است که این روزها افراد بسیاری از خود می‌پرسند و بسیاری از کارشناسان اظهاراتی را درباره آن ابراز کرده‌اند. عده‌ای عقیده دارند بازار مسکن قدری حباب دارد و احتمال می‌دهند که قیمت‌ها با کاهشی هرچند اندک روبه‌رو شود، اما عده دیگری که اکثریت را تشکیل می‌دهند معتقدند قیمت‌های فعلی کف بازار است و کاهش بیشتر آن غیرممکن است، مگر آنکه شاخص‌های اقتصادی تغییر کند.

این روزها تب و تاب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بالا گرفته و آنچه مسلم است، این است که چنانچه دولت نتواند بستر لازم را برای اجرای آن فراهم کند، تنور تورم داغ‌تر می‌شود که تاثیری مستقیم بر بازار مسکن خواهد داشت. این اتفاق نه‌تنها سایه رکود را گسترده‌تر می‌کند، بلکه موج تازه‌ای از گرانی را به‌دنبال خواهد داشت و کار را برای وزارت راه و شهرسازی آنقدر پیچیده خواهد کرد که اجرای هر طرحی با دشواری همراه خواهد بود.
شواهد و قرائن گویای این واقعیت است آنانی که تا امروز اقدام به خرید کرده‌اند از فرصت پیش آمده به نحو صحیح بهره گرفته‌اند و آنهایی که تعلل می‌کنند موقعیت را برای به‌دست آوردن خانه ارزان قیمت از دست خواهند داد.