نت‌بوک، لپ‌تاپ، تبلت،  AIO یا هیبریدی ؟
مریم عسگری در بازار کامپیوتر این روزها آنقدر تنوع محصول زیاد است که ممکن است کاربران، حتی آنهایی که سال‌ها است کاربر کامپیوتر و تجهیزات جانبی هستند در انتخاب بین نمونه‌های مختلف از کالاها مردد شوند.
از بازار تجهیزات جانبی، کالاهای دیجیتالی و... که بگذریم، تنوع بالا در مورد کامپیوترهای شخصی طی سال‌های اخیر تا حدودی گروهی از کاربران را دچار سردرگمی هنگام انتخاب کرده است.
لپ‌تاپ، تبلت، کامپیوترهای هیبریدی و حتی کامپیوتر‌های چندمنظوره یا AIO‌ها همه و همه از کامپیوترهایی هستند که این روزها مورد توجه گروه‌های مختلف کاربری قرار گرفته‌اند و هر کاربر با توجه به نیاز و نوع کاربری‌اش از این میان دستگاهی را انتخاب می‌کند.
اما گروهی بنا به دلایلی هنگام انتخاب کالا دچار تردید می‌شوند. با توجه به این موضوع در این بخش ما به مقایسه این محصولات با هم پرداخته و مشخص می‌کنیم هر دستگاه برای چه کاربری مناسب است.اگر شما هم در گیرودار انتخاب بین این دستگاه‌ها هستید این مطلب را بخوانید:

مختصری درباره کامپیوترهای موجود در بازار
نوت‌بوک
نوت‌بوک‌ها از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کامپیوترهای شخصی هستند که قابلیت حمل‌و‌نقل راحت را نیز دارند.
این کالا در کانفیگ‌های گوناگون و در طراحی‌های خاصی در بازار موجود است. این کالا در انواع گوناگونی چون اولترابوک، مینی‌نت‌بوک، کروم بوک، نت‌بوک‌های مجهز به صفحه لمسی و.... و با قابلیت‌های فنی و کاربردی متفاوت به بازار عرضه شده است.
تنوع برند نیز در مورد کالا بسیار بیشتر از سایر کالاهای موجود در بازار است. البته تبلت‌ها تا حدودی از لحاظ تنوع برند به پای نت‌بوک‌ها رسیده‌اند.
تبلت
تبلت‌ها کامپیوترهای صفحه لمسی باریک، کم‌حجم و پر‌سرعتی هستند که به‌دلیل تنوع بالا در سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی محبوبیت بسیار یافته‌اند.
این دستگاه‌ها که به کامپیوترهای لوحی با صفحه‌های لمسی معروف هستند؛ علاوه‌بر ویژگی‌های کاربردی ساده دارای قابلیت‌هایی چون، مصرف کمتر انرژی، طول عمر بیشتر باتری و ایجاد حرارت کمتر هستند.
تبلت‌ها از لحاظ کاربری نیز شرایط راحت‌تری را برای کاربر فراهم می‌آورند؛ زیرا به سرعت آماده کار شده و به‌دلیل حجم و وزن کمی که دارند به سادگی قابل‌حمل هستند.
تبلت لپ‌تاپ‌ها (هیبریدی‌ها)
تبلت‌های هیبریدی که تبلت-لپ‌تاپ نام دارند در حقیقت دستگاه‌هایی با قابلیت کاربری چندمنظوره هستند.
این محصولات ترکیب قدرتمندی از تبلت و نت‌بوک هستند که در برخی موارد می‌توان صفحه نمایش را به‌طور کامل از دستگاه جدا کرد و در برخی از این دستگاه‌ها می‌توان صفحه را به جهات مختلف چرخاند و به‌عنوان تبلت از آن استفاده کرد. این تبلت‌ها به صفحه نمایش لمسی مجهزند و تجربه کاربری خوبی را برای کاربر به ارمغان می‌آورند.این دستگاه‌ها بر پایه سیستم‌عامل ویندوز طراحی و به بازار عرضه شده‌اند و جالب اینجا است که بیشتر این دستگاه‌های هیبریدی اکثرا مبتنی‌بر سیستم‌عامل ویندوز جدید نظیر ۱/۸ یا ۸ هستند. البته برخی از دستگاه‌های هیبریدی مانند ATIV TAB از خانواده سامسونگ هر دو سیستم‌عامل آندروید و ویندوز را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. تبلت‌های هیبریدی از لحاظ کانفیگ (قابلیت‌های فنی) بسیار حرفه‌ای‌تر از تبلت یا لپ‌تاپ‌های در رده قیمتی دستگاه‌های هیبریدی هستند. اکثر این تبلت‌ها به پردازنده‌های پرقدرت و کارت گرافیک‌های حرفه‌ای مجهز شده‌اند. نسخه‌های جدید تبلت‌های هیبریدی هم به پردازنده‌های نسل چهارم و ویندوز ۱/۸ مجهز شده‌اند. تبلت‌های هیبریدی معمولا باتری بسیار پرقدرت و طول عمر بالایی داشته و وزن بسیار کمتری نسبت به یک لپ‌تاپ دارند. برخی از دستگاه‌های هیبریدی قابلیت‌های خاصی نظیر پشتیبانی از قلم‌های نوری داشته و به کاربر اجازه می‌دهند روی صفحه تبلت دقیقا مانند کاغذ بنویسند، نقاشی کنند و...
در کل تبلت‌های هیبریدی یا بهتر بگوییم تبلت یا لپ‌تاپ‌ها دستگاه‌های چندمنظوره باقابلیتی هستند که کاربری خوشایندی را نصیب کاربرانشان می‌کنند.
کامپیوترهای یکپارچه
کامپیوتر چندمنظوره که آن را با نام‌های کامپیوتر یکپارچه، AIO، بدون کیس و... می‌شناسیم شامل کامپیوترهایی است که تمامی قطعات مانند پردازنده، کارت‌گرافیک، حافظه و حتی اسپیکر و وب‌کم و... در فضایی به اندازه یک مانیتور تعبیه شده‌اند.
به‌طور کلی، کامپیوترهای چندمنظوره صرفا شامل یک مانیتور هستند که در پشت این صفحه نمایش قطعات سخت‌افزاری مانند پردازنده، مادربورد، کارت گرافیک و دیگر سخت‌افزار‌های لازم برای کامپیوتر وجود دارد؛ یعنی کیس و مانیتور یکی شده‌اند. البته می‌توانید به این دستگاه کیبورد و ماوس متصل کرده و با آن کار کنید. یکی از ویژگی‌های جالب این دستگاه‌ها مصرف کم برق و فضای اندکی است که اشغال می‌کند. به همین علت این محصولات بیشتر برای محیط‌های اداری کوچک، سازمان‌ها، بانک‌ها و ... که فضا برای آنها اهمیت زیادی دارد و در عوض سیستمی می‌خواهند که کارآیی بالا و شکل ظاهری قابل‌توجهی نیز داشته باشد، کاربرد دارد. به گفته کارشناسان، مصرف برق اندک این کالا یکی از نقاط قوت کامپیوترهای چندمنظوره است. بر اساس اعلام کارشناسان، برق مصرفی کامپیوترهای چندمنظوره حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد کمتر از برق مصرفی یک PC عادی است. همچنین برخی از دستگاه‌ها دارای صفحهSINGLE TOUH هستند که تنها با یک انگشت قابلیت انجام امور را دارند و دسته دیگر به صفحه MULTI TOUH مجهزند که کاربر قابلیت انجام امور با چند انگشت و استفاده آسان‌تر را دارد. دسته‌ای نیز دارای صفحه غیر‌لمسی هستند.
چه کسانی AIO بخرند؟
کامپیوترهای چندمنظوره «ALL IN ONE» از لحاظ سخت‌افزاری کاربردی مشابه لپ‌تاپ دارند. پس اگر تنها پارامتر انتخاب رایانه ابعاد نمایشگر باشد، قطعا انتخاب رایانه All in One ارجحیت دارد. چون مدل‌های پایه این دستگاه با مانیتورهای ۱۹ اینچ به بالا عرضه می‌شوند.
این را هم در نظر داشته باشید که یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های رایانه‌های All in One الحاق تجهیزات جانبی آنها اعم از وب‌کم و اسپیکر داخل یک بدنه واحد است که به نحو موثری از ریخت‌وپاش و درگیری با کابل می‌کاهد. بسیاری از رایانه‌های امروزی دارای پورت‌های USBو... در دسترس هستند؛ اما زمانی که ماوس، کیبورد،‌هاب، فلش، ‌هارد و گجت‌های دیگر به این پورت‌ها وصل شود، فضای میز کامپیوتر مملو از این تجهیزات اضافی می‌شوند و یافتن کابل هر دستگاه، جدا کردن و اتصال دستگاه دیگر به امری گیج‌کننده مبدل خواهد شد. در رایانه‌های All in One اولا اجزایی همانند اسپیکر و وب‌کم با الحاق با بدنه از تراکم کابل و سیم روی میز می‌کاهد و در ضمن ماوس و کیبورد ارائه شده همراه بسته‌بندی آن از نوع بی‌سیم خواهد بود که مجموعه‌ای بسیار تمیز و مرتب در اختیار کاربر قرار خواهد داد.
به‌طور کلی، کامپیوترهای ALL IN ONE یا چندمنظوره بیشتر برای محیط‌های کار نظیر بانک‌ها، مراکز آموزشی، ادارت، رستوران‌ها و... گزینه بسیار مناسبی است؛ ضمن اینکه نمونه‌های باقابلیت این دستگاه هم برای گیمرها و کاربران حرفه‌ای که به فضای کاربری زیادی نیاز دارند، انتخاب مطلوبی است. پس اگر از ریخت‌و‌پاش‌های روی میز کامپیوتر بیزارید، اگر فضای کمی برای گذاشتن کامپیوتر دارید و در ضمن وزن دستگاه برایتان اهمیتی ندارد و اگر به فکر حمل‌ونقل دستگاه نیستید، یک کامپیوتر چندمنظوره می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
چه افرادی نت‌بوک و مینی‌نت‌بوک بخرند؟
لپ‌تاپ‌ها می‌توانند تا نود و نه درصد کارهایی را که یک کامپیوتر رومیزی انجام می‌دهد، انجام دهند. در مقایسه با مینی‌لپ‌تاپ‌ها و برخی از تبلت‌های ارزان سرعت بالاتری دارند، ولی به مراتب سنگین‌تر و جاگیرتر از نت‌بوک یا تبلت هستند. پس اگر مجبورید کامپیوترتان را در کیف دستی هر روز با خود دور شهر بگردانید، بهتر است بی‌خیال لپ‌تاپ شوید.
نت‌بوک‌ها نیز دقیقا همان لپ‌تاپ‌ها هستند که کوچک شده‌اند و به همین دلیل هم توانایی‌های‌شان کمتر شده است. از آنجا که چنین کامپیوترهایی بسیار برای اینترنت‌گردی ایده‌آل هستند، به آنها نت‌بوک می‌گویند. نت‌بوک‌ها بین لپ‌تاپ و تبلت هستند. اگر دوست دارید کامپیوترتان صفحه‌کلید و ماوس لمسی داشته باشد؛ ولی حوصله وزن سنگین لپ‌تاپ‌ها را ندارید، نت‌بوک برای شما بهترین گزینه است.
توجه به قیمت نیز شما را به سمت نت‌بوک‌ها رهنمون می‌شود. آنها کامپیوترهایی هستند که احتیاجات روتین بیشتر افراد مانند ارسال و دریافت ایمیل، سر زدن به سایت شخصی یا شبکه‌های اجتماعی، تایپ و پرینت و اینترنت‌گردی را به خوبی برآورده می‌کنند؛ ولی از لپ‌تاپ‌ها بسیار ارزان‌تر هستند.
چرا تبلت؟
به‌طور کلی تبلت‌ها برای مصرف‌کنندگان محتوا و به صورت اندک، تولیدکنندگان محتوا ساخته شده است.
یک کاربر تبلت می‌تواند با تبلت خود کتاب بخواند (البته نه در حد یک کتابخوان الکترونیکی)، در اینترنت به گشت‌و‌گذار بپردازد، فیلم تماشا کند و گیم بازی کند. برخی از تبلت‌ها نیز به کاربر اجازه کار در محیط‌های آفیس یا سایر واژه پردازها و مدیریت اسناد را می‌دهند.با توجه به این ویژگی‌ها، تبلت برای کاربرانی که به‌دنبال دستگاهی با قابلیت اتصال سریع به اینترنت و اتفاده آسان هستند، مناسب است. کاربرانی که قصد دارند کامپیوتر همراهی را مورد استفاده قرار دهند که هنگام کار حرارت زیادی تولید نکند و باتری عمر طولانی‌تری داشته باشد می‌توانند به جای لپ‌تاپ، تبلت را انتخاب کنند.
چه کسانی تبلت هیبریدی بخرند؟
ساده بگوییم، اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و با پرداخت مبلغی یک تبلت فوق حرفه‌ای با قابلیت حمل‌و‌نقل آسان و وزن کم داشته باشید و در کنار آن لپ‌تاپی سبک، شکیل و پرقدرت داشته باشید، می‌توانید سراغ تبلت‌های هیبریدی بروید. تبلت‌های هیبریدی برای افرادی که علاقه‌مند به استفاده از سیستم‌عامل ویندوز هستند و بیشتر روز را با این سیستم‌‌عامل وقت می‌گذرانند، مناسب است.
افرادی که مدام در سفر هستند و احتیاج به دستگاهی چندمنظوره دارند که برای آنها نقش تبلت و لپ‌تاپ را یکجا بازی کند نیز کاربران خوبی برای تبلت‌های هیبریدی خواهند بود. از همه اینها بگذریم باید بگوییم که قیمت گران این تبلت‌ها موجب شده است تا کاربران کم درآمد فعلا نتوانند از این وسیله استفاده کنند. پس اگر علاقه‌مند به خرید نمونه‌های ارزان بازار هستید، سراغ این تبلت‌ها نروید.این تبلت‌ها برای انجام امور اداری مناسب هستند. کاربرد اصلی این دستگاه برای افرادی است که از تبلت انتظار بیشتری دارند. پس اگر این ویژگی‌ها را دارید و در ضمن از عهده هزینه خرید تبلت‌های هیبریدی در بازار بر می‌آیید، این گوی و این میدان...در کل تبلت‌های هیبریدی برای علاقه‌مندان به بازی، سرگرمی، گشت‌زنی صرف در اینترنت و... مناسب نبوده و کاربردهای بیشتری دارند.