چرایی محبوبیت رنگ سفید خودرو

مشتریان ایرانی چه رنگ خودرویی را می‌پسندند؟ با نگاهی گذرا به خودروها در سطح شهر به‌خوبی می‌توان متوجه شد که سفید رنگ غالب خودروهایی است که در خیابان‌های شهر در حال حرکتند. آن گونه که به‌نظر می‌رسد سفید رنگ مورد علاقه بیشترین درصد مصرف کنندگان ایرانی است. تمایل به رنگ سفید تنها در میان مشتریان ایرانی باب نیست؛ بلکه براساس پژوهش‌های صورت گرفته در دیگر کشورهای دنیا نیز مالکان خودرو گرایش بسیاری به خرید خودروی سفید دارند تا رنگ‌های دیگر؛ اما یک پرسش اساسی وجود دارد؛ چرا در میان رنگین کمان رنگ‌هایی که وجود دارد، رنگ سفید این چنین توجه مشتریان را در ایران و جهان به خود جلب کرده است و بیشترین متقاضیان خرید خودرو، این رنگ را برای خودروی خود برمی‌گزینند.کارشناسان عقیده دارند یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش مشتریان خودرو به رنگ سفید این است که خط خوردگی در بدنه خودروهای سفید نمود کمتری دارد و از طرفی شست‌وشوی آن هم راحت‌تر است؛ بنابراین تجربه نشان داده که خودروی سفید رنگ آلودگی و کثیفی کمتری را نشان می‌دهد، بنابراین مشتریان تمایل بیشتری به خرید این رنگ دارند؛ زیرا زحمت آنها را کمتر می‌کند. داوود اسماعیلی، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: خودروی سفید آسان‌تر و با هزینه کمتر رنگ می‌شود و کمتر کثیفی را روی خود نشان می‌دهد، بنابراین مشتریان تمایل بیشتری به خرید این رنگ دارند چون موجب کاهش هزینه‌های آنها در طولانی مدت می‌شود.

در این میان اما برخی از کارشناسان عقیده دارند انتخاب رنگ خودرو موضوعی چندجانبه است؛ به‌طوری‌که روحیات مشتریان و نوع علایق وگرایش آنها در این موضوع دخیل است، بنابراین به باور آنها شرایط جغرافیایی و زیست بوم مناطق نیز در انتخاب رنگ خودرو در میان مشتریان اثر جدی دارد. بر همین اساس کارشناسان عقیده دارند، گرمسیر بودن بیشتر مناطق کشورمان در انتخاب رنگ سفید برای خودرو موثر است. بنابراین رانندگی در تابستان‌های داغ در بسیاری از شهرهای کشور موجب می‌شود بسیاری از مشتریان به خرید خودرو با رنگ روشن روی بیاورند. این موضوع نیز از آنجا ناشی می‌شود که بسیاری از رانندگان خودرو به این موضوع معتقدند که رنگ خودرو در میزان جذب یا دفع گرما اثر جدی دارد. بنابراین ترجیح آنها این است که با خریداری خودروی رنگ سفید بتوانند تاثیرات بیرونی آب و هوایی بر خودروی خود را کمتر کنند. این موضوع در تابستان بیش از فصل‌های دیگر نمود پیدا می‌کند. به خصوص آنکه اولین و تنهاترین راه برای خنک کردن محیط داخلی خودرو استفاده از کولر است. از آنجا که خنک کردن بدنه آهنی و داغ خودرویی که ساعت‌ها زیر آفتاب پارک شده کار بسیار سختی است؛ بنابراین با انتخاب رنگ روشن آنها می‌توانند تا حدودی از این مشکلات فاصله بگیرند. بنابراین چون رنگ خودرو، تاثیر جدی در بالا رفتن دمای داخل خوردو و بیشتر شدن آن دارد، بسیاری ترجیح می‌دهند خودروی سفید را خریداری کنند.

اما آیا این باور عمومی که رنگ‌های تیره، قدرت جذب بیشتر نور خورشید و گرما را دارند و در مقابل رنگ‌های روشن نور را تا حدممکن منعکس می‌کنند، صحت دارد؟ به گفته کارشناسان این موضوع تا حدود بسیار زیادی درست است و تاثیر جدی در عملکرد خودرو دارد. بنابراین انتخاب رنگ‌های روشن به خصوص سفید به رنگ‌های تیره ارجح است. برهمین اساس در سال ۲۰۱۱ میلادی، تحقیقی از سوی موسسه و آزمایشگاه برکلی صورت گرفت و مشخص شد که خودروهایی با رنگ‌های روشن از جمله سفید و نقره‌ای، تاثیر بهتری بر روی خودروها و عملکرد آنها دارد. براساس این پژوهش ماشین‌های با رنگ روشن، در حدود ۶۰ درصد بیشتر از خودروهای تیره، نور و گرما را منعکس می‌سازند که این موضوع در عملکرد خودرو اثر بسیاری دارد. همچنین خودروهای با رنگ تیره مصرف سوخت حدود ۲ درصد بیشتر نسبت به خودروهای با رنگ روشن دارند؛ زیرا این خودروها در فصول گرم سال مجبور هستند که برای خنک کردن خودرو بیشتر از کولر و سیستم تهویه مطبوع خودرو استفاده کنند. در همین زمینه داوود اسماعیلی می‌گوید: یک خودروی داغ و گرم شده زیر آفتاب، نیاز به استفاده بیشتری از سیستم سرمایشی خودرو دارد تا بتواند سرنشینان را به اندازه کافی خنک کند.وی معتقد است، همین موضوع باعث هدر رفتن سوخت خودرو شده و به تبع آن باید گاز بیشتری در کولر خودرو برای خنکی بیشتر به جریان بیفتد. در نتیجه این موضوع موجب افزایش مصرف سوخت و خروج گازهای سمی و مضر از خودرو می‌شود. بر این اساس است که مشتریان ترجیح می‌دهند خودروهای رنگ روشن خریداری کنند.

موضوع مهم دیگر اثرات زیست محیطی خودروهای تیره است؛ براساس این گزارش استفاده از خودروهایی با رنگ تیره ۹/ ۱ درصد به تولید گازهای گلخانه‌ای اضافه می‌کند. همچنین مواد مضری که از خودروهای تیره خارج می‌شود، یک درصد بیش از سایر خودروها برآورد شده است.با تمام این اوصاف، برخی کارشناسان گرایش بیشتر مشتریان در ایران به رنگ سفید را نشات گرفته از محدودیت‌های موجود در بازار می‌دانند و معتقدند، هرچند علاقه مشتریان ایرانی به خودروهایی با رنگ سفید زیاد است و خودروسازان هم این علاقه را دریافته‌اند، ولی به‌نظر می‌رسد گران بودن رنگ‌های سفارشی و دردسرهای سفارش است که موجب شده مشتریان تمایل بیشتری به خرید خودروی سفید از خود نشان دهند. بنابراین خودروسازان باید به سمت تنوع رنگ محصولات تولیدی براساس نیاز مشتریان و توان آنها حرکت کنند. چراکه با وجود منتخب بودن رنگ سفید در تمام دنیا، در دیگر بازارها شاهد هستیم که برای تک تک مشتریان امکان انتخاب رنگ‌های مختلف برای خودروهای تولیدی وجود دارد.یک کارشناس در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: خودروی سفید بیشترین حجم تولید در خودروسازی‌های کشور را دارد؛ بنابراین خودروسازان برای تولید خودروهای دیگر تنها براساس سفارش عمل می‌کنند که این موضوع قدرت انتخاب را از مشتریان سلب می‌کند. در عین حال، کارشناسان تاکید دارند، تعمیر آسان، هزینه کمتر در رنگ شدن خودرو و راحت‌ فروش رفتن خودروی سفید از دیگر دلایلی است که مشتریان را برای خرید خودروی سفید مجاب می‌کند.