برخی از معترضین به فولاد مبارکه، دنبال واردات انحصاری بودند!

بهرام سبحانی

کیفیت کالای تولیدی ما به حدی است که اگر بحث تامین نیاز داخلی نبود قادر بودیم تمام محصولات خود را صادر کنیم به طوریکه در سفر نخست وزیر ایتالیا به کشورمان شانزده تفاهم‌نامه امضا شد که همه‌آنها قرارداد خرید از ایتالیا بود به غیر از قرارداد فولاد مبارکه که موضوع صادرات فولاد به این کشور بود. اولین نشست خبری سال ۹۵ در حوزه معدن را سندیکای لوله و پروفیل برگزار کرد تا اعلام کند وضعیت این حوزه به سبب بالا رفتن تعرفه واردات بحرانی است و تولید داخلی نمی تواند نیاز اعضای این سندیکا را تامین کند. هیات رئیسه این سندیکا مشخصا شرکت فولاد مبارکه را مقصر این وضعیت می دانستند و حتی اعلام کردند که این شرکت بر خلاف اصول اقتصاد مقاومتی ورق خود را در داخل گران تر از قیمت صادراتی عرضه می کند. همزمان با افشای فیش‌های حقوقی نامتعارف، شایعات زیادی گریبان‌گیر مدیران کشور شد تا جایی که مدیران فولاد مبارکه نیز در مظان اتهام قرار گرفتند و صحبت از پاداش های ۸۰۰ میلیونی و حضور مدیر عامل این مجتمع در چندین شرکت به میان آمد. اکنون بعد از پنج ماه مدیر عامل فولاد مبارکه در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار ایلنا، پاسخگوی شبهات شده و از برنامه ریزی گسترده این مجتمع برای آینده خبر می دهد. مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص مجموعه فولاد مبارکه و تولیدات آن گفت: این مجموعه از صفر تا صد یعنی از سنگ‌آهن تا ورق فولاد و نورد را خود استخراج و تولید می‌کند و از این حیث در کشور بی‌همتا است. سبحانی ادامه داد: این کارخانه دارای بالاترین تولید در خاورمیانه و شمال آفریقا است و به طور کلی گروه فولاد مبارکه ۵۰ درصد فولاد کشور را تامین می کند این در حالیست که متاسفانه در چند وقت اخیر هرگاه یک نقطه قوت در تولید را رسانه‌ای می کنیم بلافاصله بعد از آن حملات علیه ما آغاز می‌شود.

تنها قرارداد صادراتی ایران به ایتالیا

سبحانی تصریح کرد: کیفیت کالای تولیدی ما به حدی است که اگر بحث تامین نیاز داخلی نبود قادر بودیم تمام محصولات خود را صادر کنیم به طوریکه در سفر نخست وزیر ایتالیا به کشورمان شانزده تفاهم‌نامه امضا شد که همه‌آنها قرارداد خرید از ایتالیا بود به غیر از قرارداد فولاد مبارکه که موضوع صادرات فولاد به این کشور بود. مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: این مجموعه به سبب اخذ نشان‌های بین المللی از قبیل انواع ایزوها و استانداردهای جهانی و همچنین قرار گرفتن در جایگاه برتر در رتبه‌بندی‌های داخلی جزو برترین ها بوده، این مجموعه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که امروز جزو ۱۰ شرکت برتر فولادی جهان است. وی تصریح کرد: با توجه به تمام مشکلاتی که این مجموعه در قبال تحویل کالا و گرفتن پول داشت ما توانستیم صادرات داشته باشیم که این امر به سبب کیفیت بالای تولیدات این مجتمع و زحمات تمام پرسنل کارخانه بوده است.

اعلام آمادگی برای تامین نیاز داخلی

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص خبرسازی‌هایی که اخیراً علیه این مجتمع صورت گرفته اظهار داشت: در مهرماه سال گذشته اعلام کردیم که تولیدات ما کفاف داخلی را نیز می‌دهد و در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی دادیم که هر فرد فعال در حوزه لوله و پروفیل می تواند به ما مراجعه کند تا نیاز آن را تامین کنیم. همزمان با این فراخوان عده‌ای واکنش منفی نشان دادند و استدلال آنها این بود که چهار سال پیش مدیرعامل وقت فولاد مبارکه اعلام کرده که چنین کالایی تولید نمی شود این در حالی است که ما هر سال در حال پیشرفت هستیم و افزایش سطح کیفی و کمیتی این مجتمع دور از ذهن نیست.

افراد معترض از واردکنندگان اصلی هستند

سبحانی افزود: جالب اینجاست که این افرادی که اعتراض کردند خودشان از واردکنندگان اصلی ورق هستند اما در سال جاری و با توجه به قدرت فولاد مبارکه در تامین ورق و با توجه به حمایت از تولید داخل، تعرفه ورق فولاد افزایش پیدا کرد که این امر در همه جای دنیا صورت می‌گیرد. مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: سال گذشته هم تعرفه بود اما یک راه تقلبی وجود داشت که برخی از واردکنندگان از همان راه، ورق را وارد می‌کردند که امسال این پنجره تقلب بسته شد و همین سبب شد که امسال آنها نتوانند واردات داشته باشند. وی ادامه داد: اکثر اعضای سندیکای لوله وپروفیل مشتری ما هستند و اکنون نیز از ما خرید می‌کنند و هیچ مشکلی با هم نداریم. اما برخی افراد به اسم این سندیکا چون واردات آنها به خطر افتاده شروع به جوسازی کرده‌اند. حتی یک نفر از آنها به من مراجعه کرد و از من خواست که به وزارت صنعت نامه بزنم که انحصار واردات ورق را به ایشان بدهند!

کذب بودن فیش های نجومی

سبحانی ادامه داد: ریشه این جریان سازی های اخیر همین مسائل است حالا این افراد سراغ کسانی می‌روند که تریبون داشته باشند تا بتوانند حرف خود را از طریق آنها بزنند به طور مثال سراغ یک نماینده مجلس می روند و به وی اطلاع غلط می‌دهند و بحث‌ حقوق‌ها و پاداش‌ها را مطرح می کنند که همین اظهارات سبب شد سازمان بازرسی ورود کند و کذب بودن ادعای آنها محرز شد.

تعرفه یعنی تقویت تولید ملی

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص ادعای برخی مبنی بر دامپینگ این مجتمع در بازارهای جهانی و گران‌تر تحویل دادن محصولات این مجتمع به تولیدکنندگان داخلی گفت: وقتی کشوری بر روی کالایی ۳۰ درصد تعرفه می‌گذارد یعنی قیمت آن کالا در داخل ۳۰ درصد گران‌تر از بازارهای جهانی است و در واقع هدف از این تعرفه حمایت از تولید داخل است. وی افزود: درهیچ کجای دنیا اعم از اروپا و آمریکا قیمت داخلی ارزان‌تر از قیمت صادراتی نیست به طوری که الان در آمریکا تعرفه واردات فولاد ۲۵۰ درصد است. ما به قیمت بازار جهانی کالای صادراتی خود را می‌فروشیم و اگر فردا قیمت افزایش پیدا کند ما نیز قیمت خود را افزایش خواهیم داد.

قیمت صادراتی گران تر از چین

سبحانی تصریح کرد: تولید ما یک محصول صنعتی است و بازاریابی آن کار ساده‌ای نیست بر همین اساس اگر توانستیم بازاری را به دست بیاوریم نمی‌توانیم آن را به راحتی از دست بدهیم. برای همین مجبوریم با قیمت‌های جهانی حرکت کنیم. اما در بازار داخل این پروسه فرق دارد. این در حالی است که ما کالای خود را ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر از چینی‌ها می‌فروشیم. وی ادامه داد: زمانی که قیمت نفت و بنزین جهانی تغییر کرد در داخل کشور هیچ تغییری رخ نداد و بر اساس همان قیمت مصوب قبلی عرضه شد در بحث فولاد نیز همین قاعده حکمفرماست. سبحانی با اشاره به توافق هسته‌ای در خصوص برنامه‌های این مجتمع در فضای پسابرجام گفت: با باز شدن فضای بین‌المللی ما می‌توانیم تولیدات خود را راحت‌تر و به تعداد بیشتر به فروش برسانیم، تا قبل از توافق هسته‌ای ما برای فروختن جنس به شرکت‌های آمریکایی یا شرکت‌های چند ملیتی مشکل داشتیم و مجبور بودیم از طریق واسطه با آنها ارتباط داشته باشیم.

هزینه های تحریم

وی تصریح کرد: مبادلات در سیستم بانکی نیز از دیگر مشکلات ما بود که آن هم از طریق واسطه انجام می‌شد و هزینه های اضافی به ما تحمیل می کرد اما پس از توافق هسته‌ای این واسطه‌ها حذف شدند و ما مستقیم با آنها در ارتباط هستیم. سبحانی تصریح کرد: هنوز بانک‌های مطرح خارجی ریسک کار کردن با شرکت‌های ایرانی را بالا می‌بینند اما بانک‌های کوچک و متوسط به راحتی با ما کار می‌کنند در واقع با برجام ارزش افزوده کالاهای صادراتی ما بالا رفته است.

طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص برنامه‌های آینده این شرکت گفت: ما چند طرح توسعه‌ای از جمله فولاد سپیددشت، فولاد هرمزگان و در داخل مجتمع فولاد مبارکه داریم که موافقت‌نامه‌های آنها جهت استفاده از فاینانس خارجی امضا شده است. وی تصریح کرد: با توجه به کاهش بهره پول در اروپا استقبال از طرح‌های فولادی بیشتر شده است و با توجه به رفع تحریم ها ایران یکی از مقاصد اصلی این سرمایه گذاری ها است که در واقع این امر یکی از دستاوردهای برجام است.

نیروی انسانی مازاد دستاورد دولت دهم

سبحانی در خصوص انباشت نیروی انسانی و بالا رفتن هزینه‌های تمام شده محصولات این شرکت گفت: زمانی مطابق شیوه‌های معمول جهانی در کارخانه‌های فولاد به ازای هر میلیون تن تولید، ۲ هزار نفر کارگر مشغول بودند اما امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی به ازای هر یک میلیون تن تولید صحبت از ۱۵۰ نفر کارگر است این یعنی کارخانه ۵ میلیون تنی را باید با ۱۵۰۰ نفر کارگر اداره کرد که نهایتاً با نیروهای خدماتی به ۲ هزار نفر برسد. اما الان در مجموعه ما ۱۵ هزار نفر مشغول هستند که این به سبب سیاست‌های دولت قبل بوده است. وی تصریح کرد: علاوه بر این مجتمع، در ذوب‌آهن اصفهان و خودروسازها نیز چنین تغییر وضعیتی انجام شده و نیروهای پیمانکاری تبدیل به نیروهای دائمی این صنایع شدند و اکنون ما به لحاظ اخلاقی مجبور به حفظ آنها هستیم. بر همین اساس تلاش داریم با طرح‌های توسعه‌ای این هزینه‌ها را سرشکن کنیم اما در نهایت الان هزینه پرسنل ما بسیار بیشتر از رقبای ما است.

ارتباط مستمر با کارگران

وی ادامه داد: ما بدون توجه به حاشیه‌های پیش آمده با قدرت به کار خودمان ادامه خواهیم داد و می خواهیم با سرعت دادن به طرح‌های توسعه‌ای باعث پیشرفت اقتصادی کشور شویم.سبحانی با اشاره به رابطه مدیریت این مجتمع با کارگران گفت: ما از طریق رادیو فولاد و هفته نامه داخلی مجتمع مرتباً با کارگران در ارتباط هستیم و اینطور نیست که تصمیم‌های مدیریتی در یک اتاق در بسته و توسط چهار نفر اتخاذ شود. بلکه نظرات همه آنها لحاظ خواهد شد.